Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #1 Skrevet 7. oktober 2009 Når i fødselen fikk dere satt den? Måtte den skrus av når dere skulle presse? Hvor mye/lite smerte kjente du når den fungerte som den skulle?
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #2 Skrevet 7. oktober 2009 Den ble bestilt med en gang jeg nådde fødestua fordi jeg hadde så store smerter, men fordi det var så travelt, tok det lang tid før jeg fikk. Den virket ikke mye fordi jeg er skeiv i ryggen, og det var derfor så godt som umulig å få den til å sitte der den skulle. Tok vekk litt smerte, men ikke nok. Den ble aldri skrudd av, men i slutten ble den skrudd opp over det som er anbefalt fordi jeg hadde så vondt. Måtte overvåkes av lege da.
rampete robin Skrevet 7. oktober 2009 #3 Skrevet 7. oktober 2009 Etter 4 cm åpning tror ikke den ble justert når jeg skulle presse. Kjente pressriene når de kom, så var ikke noe problem. hadde ikke smerte. Kjente som sagt at pressriene kom, men det var ikke smerte. Kjente at jeg revnet, men det gjorde ikke vondt. Spiste masse sjokolade under maseriene og koste meg etter at epiduralen ble satt!
V.A.B Skrevet 7. oktober 2009 #4 Skrevet 7. oktober 2009 hadde det som rampete robin. kjente ikke en dritt, spiste druer og koste meg. fikk den ved 5 cm ca, hadde dritvondt:)
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #5 Skrevet 7. oktober 2009 hi her. Men kjente dere ingen smerte fra epiduralen ble satt til barnet var ute? Dvs hjalp den også under pressefasen? Hører så mye forskjellig...Og noen som har fått satt tidlig epidural?
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #6 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg fikk tidlig epidural (første anonym) Jeg kjente ikke at jeg presset babyen ut. Det hjalp den på, men dessverre ikke så godt mot riene siden den var plassert feil.
rampete robin Skrevet 7. oktober 2009 #7 Skrevet 7. oktober 2009 Tar jo noen minutter før epiduralen virker. Kjente ikke at den ble satt, for hadde så vondt... Etter som jeg har fortstått så kan noe av ulempen med epidural være at det tar bort pressrier, at du ikke kjenner når du må presse. Jeg kjente at pressriene bygget seg opp og kom, men de gjorde ikke vondt. Ingen av gangene. Epidural er guds velsignelse til en fødende kvinne!!
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #8 Skrevet 7. oktober 2009 wow- høres jo lovende ut... Jeg har fryktelig fødselsangst, og fikk første med planlagt keisersnitt...Denne gangen lurer jeg på om jeg skal tørre vanlig fødsel- er ikke fullt så redd som før. Er blitt lovet tidlig epidural, pudental blokade, keisersnitt når som helst underveis hvis jeg ønsker det, eller epidural ikke virker, etc... Er mest redd for smerter og skader, så epidural er et 'must'... hi
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #9 Skrevet 7. oktober 2009 husker ikke hvor mange cm åpning det var da jeg fikk epidural, men fikk det ganske tidlig fordi jeg var så desperat trøtt, og jordmor sa at om jeg skulle klare en fødsel måtte jeg hvile meg litt. kjente ikke at de satt epiduralen, og da de skrudde den på for fullt kjente jeg absolutt ingenting av veer,så jeg hadde en god time der jeg fikk slappet av. de skrudde ned litt etter hvert fordi veene ga seg litt.jeg kjente veene og de var vonde, men selve fødselen, da babyen ble født, kjente jeg absolutt ingenting i åpningen.jeg kjente ikke engang mine egne føtter og måtte ha kateter for å tisse.men det tror jeg var verdt det, for jeg kjente ingenting da de måtte sy et par sting heller. det mest negative var at jeg ikke fikk pressrier, så de skrudde av epiduralen helt og ga meg drypp.så den siste timen av fødselen måtte jeg presse på pur vilje.det var steintungt men ikke vondt.skulle tro jeg hadde sprunget maraton dagen etter for alle muskler var stive!
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #10 Skrevet 7. oktober 2009 Vet ikke hvor mange cm åpning jeg hadde da jeg fikk epidural, men jeg ble i alle fall lagt inn kl 16 med 4 cm g fikk epiduralen kl 21.Kjente ikke at den ble satt. Hadde noen supre timer, fikk spist og slappet av, men så vet jeg ikke helt hva som skjedde: Enten sluttet den å virke, eller så skrudde de den av. De 2 siste timene av fødselen var i alle fall et smertehelvete uten like, det var helt forferdelig. Jeg skal aldri føde igjen, nå som jeg vet at epiduralen ikke kan hjelpe meg likevel.
Gjest Sekretøsa Skrevet 7. oktober 2009 #11 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg fikk det med en gang pga setefødsel, men det gjorde fortsatt jævlig vondt...
AO3 Skrevet 7. oktober 2009 #12 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg fikk satt den på 4 cm. Jeg ble satt i gang, og hadde VONDE rier som kom som kastet på meg med veldig kort mellomrom helt fra starten. Fikk faktisk full åpning på litt over en time fra epiduralen ble satt - som førstegangs! Den ble ikke skrudd av da jeg skulle presse. Min epidural satt veldig godt, og selv om jeg kjente riene, var de bare barnemat i forhold. Jeg tok litt lystgass på toppen av rien, og var i det hele tatt så lettet over at jeg nå hadde det så bra at alt egentlig bare var topp. Var rusa på lystgass etc. Fablet om å oppkalle barnet etter anestesilegen, som jeg så på som min redningsmann. Noe jeg fremdeles gjør, i og for seg. Jeg husker så godt det øyeblikket han satte testdosen... Da forsvant bare smertene, og jeg sank sammen i senga, og klarte endelig å puste inn ordentlig. Samboeren min sa det var som om jeg kom tilbake til ham i det øyeblikket, for jeg var i ferd med å forsvinne helt på det tidspunktet. Det var heller ikke noe vondt å få satt epiduralen. Dessverre fikk jeg spinalhodepine etterpå - det kan også ha vært pga spinalen jeg fikk da det ble akutt ks (ks hadde ikke noe med epiduralen å gjøre), det er det ingen som vet. Det var jeg helt uforberedt på, jeg visste ikke engang om at det var noe som het spinalhodepine. Det var grufullt vondt - mye verre enn rier! Heldigvis er det en sjelden komplikasjon, jeg hadde nok maks uflaks på mange vis under fødselen.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #13 Skrevet 7. oktober 2009 husker ikke helt når, jeg hadde treg åpningsprosess, men lang fødsel målt fra riestart. Men den ble satt sent i fødselsprosessen og kanskje midtveis i åpningsprosessen. ca Merket den omtrent med en gang, etter et par minutter. Merket ingen ting da jeg fikk den, det var bare litt ekkelt siden jeg kunne se alt i et speil bak meg, serr litt sykt ut Den tok utrolig godt riesmertene, og fjernet ikke pressriene for min del. Jeg kunne gå rundt under hele fødselen og med en gang etterpå. Fikk en del skjelving i hendene, og det var litt ekkelt, men helt normalt ogikke farlig. Tok som sagt kjempegodt smertene, bortsett fra selve utdrivelsen, det var vanvittig vondt og jeg kan ikke skjønne at epiduralen kan ha virket noe der, for vondere kan det neppe bli..
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #14 Skrevet 7. oktober 2009 Hadde epidural på første fødsel (igangsatt). Riene begynte ved lunsjtider (tette rier omtrent med en gang), og jeg fikk epidural rundt midnatt tipper jeg (+- litt, så ikke så mye på klokka ;-) ) Fungerte slik jordmoren hadde sagt på forhånd, fjernet ikke smertene, men tok toppen av dem så de var lette å håndtere. Men fjernet mer eller mindre riene etterhvert også, så de måtte skru ned (av?) epiduralen og skru opp dryppet med riestimulerende. Var vel skrudd av under pressinga etter det jeg oppfatta.
Bøtteknott Skrevet 8. oktober 2009 #15 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg skal definitivt ha epidural hvis det blir noen neste gang på meg! Den var det beste ved hele fødselen omtrent :-) Jeg syntes riene var helt grusomme, og hadde holdt på med vondter i nesten 2 døgn uten at noe skjedde. Fikk vel epiduralen på 4-5 cm tror jeg. Den var litt vond å få i ryggen, men så utrolig verdt det! Jeg kjente ingenting lenger, ikke smerte i det hele tatt. Og klarte endelig å slappe av. Men den funker ikke akkurat det hvor ungen kommer ut, så akkurat den biten gjorde vondt. Men det er jo en kortvarig smerte, da. Så den kan man liksom overleve, så lenge man slipper timevis med smerter. Jeg var oppe en time etter fødselen og dusjet, litt groggy i beina, men i utrolig god form. Var mer sliten dagen etter :-) Så epidural anbefales på det sterkeste!
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2009 #16 Skrevet 8. oktober 2009 Epiduralen ble satt når det var 3-4 cm åpning. Det var planlagt fra før jeg kom inn på sykehuset pga at den forrige fødselen var veldig vanskelig for meg. Epiduralen hjalp veldig dårlig. Hun som satte den var flere ganger å prøvde å justere den uten at den hjalp. Den endte opp med at jeg fikk spinalbedøvelse to ganger. Men så lå jeg to timer med pressrier også og den siste timen lå jeg bare å ventet på at de skulle komme å ta ungen med vakum. Legene var opptatte med keisersnitt. Spinalbedøvelsen syns jeg var himmelsk. Kjente ingen smerter da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå