Gå til innhold

Til dere i Oslo-området: fødested


Solstrålen_

Anbefalte innlegg

Er usikker på hvor jeg vil søke fødselsplass og må vel søke når jeg skal på første legekontroll neste uke. Det står mellom Ahus, Ullevål og Riksen. Noen erfaringer eller tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Født på Ullevål to ganger, og synes det er greit pga pasienthotellet.

Er du førstegangs så er det jo en fordel å kunne ha pappan boende sammen med deg der.

På barsel må han gå når det er siesta og kl. 21 om kvelden,d a blir du alene med babyen.

Ulempen med Ullevål er at det er en stor "maskin" og man får vel litt sånn samlebånd-følelse, og det kan bli innmari fullt når det er mange fødende (som f.eks i juni....) og da blir du liggende på gangen...

Riksen er mindre og sikkert mer "intim" - men tror det er vanskelig å få plass hvis man ikke har et risiko-svangerskap ?

Ahus har jeg aldri vært på, men de får jo en del kritikk i mediene pga mye rot og tøys og innkjøringsproblemer.

Vet ikke om de har pasienthotel.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har født to ganger på Ullevål. Jeg kan ikke snakke om "normale fødsler" der, for det har jeg aldri opplevd. Men jeg kan i allefall bekrefte at de er veldig flinke om uhellet er ute og ting ikke går helt som det skal.

 

Tror nok det "68-mamma" skriver om samlebånd følelse og upersonlig kan stemme siden det er ganske stort/tar mange om gangen, og at det kan bli vel fullt og hektisk i pressperioder. Så Riksen eller A-hus (og spesielt Bærum) kan være bedre om man ønsker å være på et mindre og mer personlig sykehus. Har hørt mye positivt om Bærum i så måte.

 

På den positive siden har Ullevål pasienthotellet hvor mor, far og barn kan bo dersom alt forløper seg normalt. Blir det imidlertid keisersnitt eller man trenger spesiell oppfølging av andre grunner, må man ligge på avdelingen med få mulighet for far å bli med. Der er få enerom (bare tre fordelt på to avdelinger) på Ullevål, og de fleste av disse blir brukt for særtilfeller som feks fødende som er smittefarlige eller har spesielle historier. Ingen familierom inne på noen av de to avdelingene.

 

En annen fordel med Ullevål og Riksen er at dersom uhellet er ute, så har de gode prematuravdelinger, og man trenger ikke i hui og hast overføres til et annet sykehus. Det må man om slikt skjer når man føder på A-hus eller Bærum, som ikke har slike avdelinger.

 

Det er fullt mulig for "vanlige" fødende å få plass på Rikshospitalet, bare man er tidlig ute og søker om plass. Det samme gjelder Ullevål. Begge steder bør man søke om plass før uke 8-9 for å være rimelig sikker på å få plass.

 

Det man har litt større riskiko for på særlig Riksen, men også Ullevål, er at man når dagen kommer ikke får føde der likevel fordi der er fullt. Dette gjelder spesielt riksen, fordi de tar imot risikosvangerskap fra hele landet, som akutt kan komme og ta opp "andres" plasser.

 

Anbefaler at du går inn og kikker på hjemmesidene til alle disse fødeavdelingene, der kan du få litt mer innblikk i hva de fokuserer på, hva de kan tilby, størrelse osv.

 

 

Lykke til i valget!

 

Velger å være litt anynym foreløpig siden jeg har litt spesiell historie, og ikke ønsker å eventuelt gjenkjent helt enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte på Ullevål sist i juli 06, og hadde en litt unormal fødsel som gikk litt galt (men bra til slutt da :) )

Også var jeg med på fødselen til min bror og svigerinne i juli 07.

Og har bare positivt å si om Ullevål :)

Hadde ikke noen samlebånd følelse, og synes de er veldig flinke og gode til å ta vare på den fødene.

 

Selv lå jeg 5 dager på barsel og 2 dager på pasienthotellet, og utelukkende positivt om begge deler! Fikk kjempe fin oppfølging og hjelp da jeg lå på barsel, med hjelp til å å både løfte over babyen til sengen min hver gang han skulle ha mat, og så passet de på han når jeg sov om nattet men kom inn med han når han trengte mamma'n sin...siden jeg var sengeliggende og rimelig omtåket etter opperasjonen!

 

Så jeg anbefaler Ullevål på det sterkeste, og håper virkelig jeg får plass der denne gang også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessante tilbakemeldinger. Bærum er nok uansett utelukket, i og med at jeg bor 45 min kjøring fra Oslo øst. (Ahus, Riksen, Ullevål).

 

Er det flere som har erfaringer / tips /råd i denne sammenheng, så tar jeg gjerne i mot fler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...