Gå til innhold

Svineinfluensavaksine - skal du ta den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er journalist i VG, og skriver en større artikkel hvor vi håper å svare på disse spørsmålene:

- Når eksakt er vaksinen ferdig testet på gravide?

- Hvor mange gravide har den vært testet på?

- I hvilke faser av graviditeten har de ulike kvinnene vært?

- Hva slags oppfølging og kontroller har blitt utført etter vaksinering?

- Hvor mange av barna er pr i dag født og hva slags oppfølging/kontroller har vært gjort på dem?

- Er det kvikksølv i vaksinen og hvordan er tidligere historie med kvikksølv og graviditet?

I den forbindelse hadde det vært veldig interessant å møtt en av dere som er gravide, og hørt litt om overveiinger for og i mot.

Er du gravid i 2. eller 3. trimester, og bor i Oslo-området?

Ta kontakt med meg på 22000652

eller [email protected]

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vaksinen har vel ikke kommet på markedet enda. Tror den kommer i november. Så da er den vel ikke testet på noen gravide enda...

Har de ikke sluttet å bruke kvikksølv i vaksiner nå??? Det fikk ihvertfall vi vita da vi skulle vaksinere eldstejenta for 2 år siden...

Skrevet

Vaksinen kommer om 2-3 uker, i slutten av oktober.

Den inneholder ørsmå mengder kvikksølv, men det er vanlig i veldig mange vaksiner. Og skal ifølge helsemyndighetene ikke være skadelig for mor eller barn.

Har fått svar fra FHI på 11 spørsmål om testing, risiko for gravide og omfang av alvorlig syke gravide osv.

Hadde vært interessant å høre med noen skal/skal ikke ta vaksinen om to uker, hvordan de tenker rundt det!

Skrevet

Når man leser FHI og pandemi.no sine nettsider gir det en del informasjon, men også en del forvirring. De snakker mye om at "modellvaksinen" er testet ut, bla på gravide i USA, men denne vaksinen inneholder jo en annen "virusstamme" enn svineinfluensaen. Modellvaksinen er mot fugleinfluensa. Tror at begrepsbruken her kan gi en del forvirring. De skriver også at man ikke regner med vesentlige sikkerhetsendringer i forhold til at man har endret virusstamme, men begrunner ikke dette. Om barna til de gravide kvinnene i USA er født vet jeg ikke, slik informasjon kommer ikke fram på noen offisielle nettsider jeg har lest.

Angående kvikksølvinnhold: de sier at dette ikke er større enn at man hadde fått i seg samme mengde ved å spise feks ferskvannsfisk, men gravide oppfordres jo til å holde seg unna slik mat. Kvikksølv under graviditet er ikke bra. Det vet alle gravide. Hvordan myndighetene har kommet fram til at akkurat denne mengden er akseptabel får vi heller ikke begrunnet. Hvorfor kan feks ikke gravide i 1. trimester ta denne vaksinen? Man har sluttet med kvikksølv i alle vaksiner, feks i barnevaksinasjonsprogrammet. Årsaken til at denne vaksinen likevel inneholder kvikksølv er i følge dokumentasjon på FHI sine sider at man ville spare tid i fremstillingen av vaksinen. Ved å fremstille vaksiner i enkeltpakninger ville man ikke trengt kvikksølv som bakteriedrepet, men dette ville tatt lengre tid med alle de dosene Norge har bestilt. Jeg mener man burde ha bestilt slike doser til gravide. I tillegg til usikkerhetsmomentet for gravide gir kvikksølvinnholder flere alvorlige bivirkninger og allergiske reaksjoner. Det er ikke hyggelig for oss som har en historie med allergi i tillegg til gravididtet.

Jeg synes som gravid at informasjonen på de offisielle nettsidene er for mangelfull. Man skriver feks at man har vurdert ulemper opp mot ulemper, men sier ikke hva disse er. Mangelen på begrunnelse og forklaringer opplever jeg som arrogant. FHI har vært i søkelyset ved andre vaksinasjonsprogram, feks meningokokkvaksinen som mange fikk problemer av, og har ikke innrømt noe som helst i denne saken. De har ikke enormt stor tillit hos meg.

Jeg er svært usikker på om jeg skal ta vaksinen. Først og fremst fordi jeg føler jeg tar en beslutning på sviktende grunnlag. Jeg er i andre trimester.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg over her.

Selv skal jeg ta vaksinen straks den kommer, men jeg er ikke gravid enn. Planlegger svangeskap og ble anbefalt på folkehelsa å ta denne vaksinen før jeg ble gravid da. Likevel er jeg litt skeptisk. Hva kan det gjøre med fosterutviklingen dersom jeg blir gravid rett etter vaksinen? Hvorfor anbefales ikke vaksinen i 1 trimester? Dette spurte jeg om, og argumentet var at vaksinen er trygg også i 1 trimester, men for å sikre at de som likevel får barn med missdannelser ol ikke skal rette skylden mot vaksinen så anbefales den ikke i 1 trimester. Dette er mere for å beskytte vaksineprodusenten mot falske ankleger. Det fødes jo hvert år unger med ulike missdannelser, og dersom mor til et slikt barn har tatt vaksinen vil hun mest sannsynlig skylde på vaksinen. Dette trenger ikke være riktig, men av denne grunnen anbefales ikke vaksine i 1 trimester da alle organ dannes. I andre land er de mye mindre redd for slikt, Norge er restriktive og det er jo forsåvidt greit.

Vaksinen innerholder Triomersal som er en kvikksølvløsning blandt annet. Dette finnes også i blandt annet vaksine mot hepatitt-b. Jeg tror dette er helt trygt jeg, så jeg vaksinerer meg. Men tror jeg venter med ungene......jeg hadde ikke tatt den om jeg ikke planlegger å bli gravid, som er en risikogruppe.

Er enig i at FHI sier for lite. For eksempel hva de er redd for av ulemper...for de har jo tydelig sett at det er ulemper, men risikoen ved sykdom er større. Hva er risikoen ved vaksinen??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...