Gå til innhold

Hva ville du ha gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er separert og har et bra forhold med min eks. Vi har to barn sammen i skolealder som vi har50/50, og vi synes begge dette fungerer bra. Problemet er bare at jeg synes barnas far tar litt for lettvint med dette å ha ansvaret for to barn. Jeg er opptatt av at vi spiser sunt, han gir ungene honnikorn til frokost, spiser etter min mening for lite næringsrik mat. Han kjøper aldri klær til ungene og kan ta på dem for små klær på skolen, noen ganger møkkete. Når jeg av forskjellige grunner er innom han, er det veldig rotete der. Gud vet når han vasket sist, eller skiftet på sengene. Det kan ligge mat i kjøleskapet som er gått ut på dato og grønnsaker/frukt som mugner. Han er ellers en god far. Elsker ungene sine og er veldig flink til å finne på ting med dem. Jeg konfronterte han med at han ikke kjøpe klær og kler på barna klær som er for små. Og han reagerer med sinne og blir veldig usakelig mot meg. Noen dager etter kommer ungene på skolen med klær og sko som er kjøpt på Europris. Han har en bra betalt jobb og har råd til å kjøpe ordentlige sko og klær. Jeg føler jeg må prate med han om hvordan han har det hjemme og at jeg ikke liker at barna mine har det slik når de er hos han. Men jeg gruer meg til å ta det opp, jeg vet at han kommer til å reagere med å bli usakelig mot meg. Hva ville du ha gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde/har det på samme måte..

Barnefaren er snill mot barna men ser ikke helt ansvaret, det var da også hovedårsaken til at jeg gikk fra han for noen år tilbake..

Jeg begynte og velge mine kamper (slik man gjør med barn) istedet for og mase og gnåle hele tiden. Han gikk konstant i selvforsvar og beskyldte heller meg for de merkligste ting. Dette og litt større grunner gjorde at vi tok det til familivernkontoret og jevnlig mekling. Da ble det sett at barna har det best hos meg og han mistet en del av omsorgen. så nå har han de ca 35 %. Fremdeles har han det rotete/møkkete (hjelper litt nå som han har fått samboer som gjør det for ham) han glemmer stadig klær de skal ha i bhg (der har de nå dobbelt av alt som jeg står for..) ++ Men jeg prøver og se det litt gjennom fingrene nå, da jeg vet avtalen (muntlig, så vi får se hvordan det ender) er at han kun får helgesamvær når de når skolealder, etter anbefaling fra rådgivere og mekler.

Oppsumeringa/tips er vel at du kanskje kan inngå avtale om å få (mer) barnebidrag og selv stå for garderoben, spesielt da sko/yttertøy som kan sendes med ved bytting. Er det ille, og dere er mye uenige er det ugunstig å ha delt samvær 50-50... Kommer dere ikke frem til noe, er rådgivning til mye hjelp.

Uansett: Masse lykke til:-)

Skrevet

Er vel viktigere å prate med han om skitne og for små klær , enn om hvor de er kjøpt.... Men du skrev at han aldri kjøper klær først...

Så viktig er vel ikke merker...? Eller?

Rot blir man ikke syk av.

Må du klage på han så ta kun det som virkelig er viktig.

Hvordan begynner du når du tar opp ting ?

Prøv å snu vri litt på måten du tar opp ting f.eks.

Hilsen alenemor hvor pappan sviktet datteren sin etter 3 år.

Han har nå nektet å se henne siste året. :o(

• 3 måneder senere...
Skrevet

Anonym: her er du vel litt hard vel? Jeg syns ikke innlegger fortjente det, selv om det gikk gankse så ille for deg og datteren din gjelder ikke det alle... synd at det gjorde det forresten, ingen fortjener slikt "dritt" og hvertfal ikke 3åringen din. Gjør deg bedre enn han, fordi du faktisk ER bedre!! og ikke innbill deg noe annet, du ER en flink mor.

...Jeg ville gjort som innlegger to foreslo, ta det til rådgivning, få mere bidrag, stå for innkjøp av klær, legg det fram for far at "du kan ta deg av det ansvaret fordi du liker det" gjør det om til noe positivt og la han tro at dette ikke er noe problem for deg. selv om det kan være irriterende, men husk at dere er jo ikke "sammen" lenger, så man kan vel heller ikke forlange så mye av disse fedrene, vi får bare se på de som noen uvitne vesner som enten gjør seg dumme eller så er de litt dumme... vel,vel, har du hørt om boken : mors lille sleipe"? fiiiiin bok, med masse gode tips. Du må bare behandle far som en unge, da kan du få de til å gjøre det utroligste ting, ros til en voksen mann fungerer ti ganger bedre enn på en 4år gammel gutt... prøv selv... ;) lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...