Gå til innhold

Hvordan motivere gutten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fjerdeklassingen synes alt er "kjedelig". Læreren får ham ikke til å jobbe på skolen, og vi får ham ikke til å jobbe hjemme. Han utsetter og utsetter, og somler og vimser. Han er egentlig ganske skoleflink, men begynner å henge etter i noen fag fordi han ikke gidder å gjøre en innsats. Tar snarveier der det er mulig, gir fort opp dersom han møter en utfordring. Gjør ingenting på eget initiativ. Han bruker gjerne 2 timer på lekser han glatt kunne gjort på en halvtime, enda han vet at det betyr at han ikke rekker å gå ut og leke etc. Skriver store bokstaver fordi det er så "slitsomt" å skrive små. Slurver og roter med alt.

Han KAN, men orker ikke. Hvordan motivere ham til å gjøre en innsats?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Faste rutiner og masse ros. I tillegg kan dere jo gå hverdagen litt i sømmene. Mange av oss har travle liv, barna er ofte både på skole og SFO i tillegg til fritidsaktiviteter. Kanskje han er sliten? Kanskje det er noe som plager han om dagen?

Selv om han til nå har vært "flink gutt" kan det hende han er i en fase hvor det er et eller annet som gjør at han ikke er der nå.. sikkert helt naturlig.

Skrevet

Ha en gulrot i enden. Når det skal være ferdig på et klokkeslett, for da begynner noe annet fint, da skal du se ungene får fart på seg! Men det må være noe han ikke vil miste tid fra, altså at om han ikke er ferdig f eks kl 1800, så "spiser" han av den tida dere skulle brukt til noe morsomt.

Min gutt var litt sånn, og jeg måtte også gi han tidsbegrensning motsatt vei - at han fikk lov å avslutte etter f eks 20 min hvis han hadde jobba intensivt alle de 20 minuttene. Jeg brukte en sjakk-klokke, så plinget jeg han ut hvis han begynte å somle og gjøre noe annet underveis.

Men egentlig syns jeg lekser er noe demotiverende lort som ungene burde slippe. Les den andre lekse-tråden her, så ser du mine standpunkter...

Skrevet

Den gulrota du nevner, nytter ikke. Uansett hvor lyst han har til å se noe på TV eller besøke kompisen, så rekker han ikke å bli ferdig.

Og hadde han jobbet intensivt i f.eks. 20 min så skulle jeg ikke sagt noe, men det gjør han ikke såfremt vi ikke sitter pal sammen emd ham, hele tiden.

Dessuten skriver han så lite han bare kan, og han trenger skrivetreningen. Ergo må han nesten gjøre alle leksene.

Vi kan mene så mye vi vil om lekser, men i dagens samfunn er det sånn at 20-30 elever har bare en lærer på deling. Da sier det seg selv at det er vanskelig å la ungene få gjennomgå alt de de må i skoletida - særlig når de skal lære litt folkeskikk også. Da må foreldrene hjelpe til litt.

Skrevet

Han må på en eller annen måte få ansvaret selv. Læreren kan ikke motivere ham, foreldrene kan det heller ikke, så da må han gjøre det sjøl. Les Jesper Juul!

Skrevet

Leste "Ditt kompetente barn" for noen år siden, og syntes det var mye sprøyt der. men kanskje jeg skal forsøke på nytt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...