Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #1 Skrevet 6. oktober 2009 Min mann har bare en fungerende sædleder igjen etter en brokkoperasjon som gikk galt. Det jeg lurer på er om han nå bare produserer halvparten så lite sæd, eller om den gjenværende produserer mer for å kompensere. Vi prøver nå å bli gravid med nr 2, og jeg lurer på om vi vil få vansker. Tror du han produserer nok sæd til å få meg gravid på normalt vis? Og hvis ikke, hva råder du oss til å gjøre? Hvor lenge bør vi prøve når vi vet at han har bare en sædleder, før vi evt gjør andre ting for å bli gravide. Han er 40 og jeg er 35. Med førstemann ble jeg gravid på første forsøk. Dette var før operasjonen og 5 år siden nå.
Dotten Skrevet 7. oktober 2009 #2 Skrevet 7. oktober 2009 Hei! Jeg begynte så fint å svare på dette her, men så forsvant alt sammen for meg.... men kan prøve igjen. Jeg er slett ingen ekspert og anbefaler deg ev. å Google litt på egenhånd, ev. snakke med helsepersonell. De er jo fagpersonene og kan gi deg mye sikrere svar Men selv om man har kun en fungerende sædleder så skal det være nok til å kunne gjøre en kvinne gravid. Du er jo rundt en "magisk" alder selv. Det sies jo at sjansene for å bli gravid etter 35 år er dårligere, men dette er klart veldig individuelt. Er du sunn, ikke spesielt overvektig osv. måteholdene med alkohol og helst røyk, så hjelper jo det på. Men tilbake til din mann. Googlet litt og fant et svar fra en mann som hadde vært hos dr Purvis. Har kun klippet ut litt av det: ""Røyking påvirker ikke sædkvaliteten "da hadde de ikke fått så mange barn i India og Pakistan" Kaffedrikking har ingen påvirkning "da hadde de ikke fått så mange barn i Tyrkia" Kun veldig høy overvekt hos "kvinner" kunne være et hinder ved ICSI-forsøk. Mannen skulle spise antoksidanter A,C,D vitaminer og Selen. Zink er for gamle mennesker, og jeg er ikke gammel som han sa. Jeg fikk utskrevet en pergotimekur som jeg skal spise i ca.14 dager for å bedre den siste sædlederen. "hvis jeg forsto han rett" Så gjennsto det tømming av gamle rumpetroll. "valgfritt med høyre eller ventre hånd - etter tråden som går om onanering" Da er det helt legalt siden det er foreskrevet av lege, og kun er til medisnsk bruk"". He, he. Litt morsomt skrevet også. Men anbefaler din mann å ta en sædprøve. Om han ikke tørr, så få i ham Antioksidanter, A, C og D vitaminer, pluss Selen og Zink. Din mann er jo "middelaldrene" (he, he) iflg. helsefagspråket, selv om han sikkert er en sprek hingst i virkeligheten He, he. Alt dette er med på å bedre sædkvaliteten. Pluss be ham ta kontakt med legen å få Pergotime Er jo vanligvis kvinner som får dette for å øke sjansen for eggløsning, men har også lest tidligere at det gis menn for å øke sædkvaliteten. Men nå kan det jo hende du tar "sorgene på forskudd" og at kvaliteten er bra selv med en sædleder. Bare det er nok svømmere. Ev. finnes det også andre hjelpetiltak som ikke er så voldsomme som IVF. F.eks. AIH. Da "vasker" de sæden til mannen og innseminerer deg. I tillfellet det ikke er nok slik at de trenger litt "svømmehjelp" inn i livmoren din Nei, nå ble det mye babbel her. Sikkert mye "feil" her, men håper du ble litt klokere og at jeg ikke forvirret deg enda mer. Ønsker dere uansett masse lykke til
Dotten Skrevet 7. oktober 2009 #3 Skrevet 7. oktober 2009 Du kan også lese litt her, ev. klikke deg litt videre http://www.fertility.no/concern/Understanding_Fertility/Sperm_Production.jsp (Om linken ikke virker kan det være at det har oppstått et mellomrom der linken begynner på ny linje. Fjern i så fall dette. Så skal linken virke).
Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #4 Skrevet 8. oktober 2009 Hei Dotten! Tusen takk for langt og morsomt svar! Jeg fant ikke noe som jeg ble klokere av da jeg Googlet selv, så jeg setter stor pris på svaret ditt. Litt klokere ble jeg jo :-) Kan hende jeg er veldig utålmodig, men i morra skal jeg teste, så får vi se om det har klaffet enda eller ei. Jeg har ihvertfall et tryggere håp om at dette får vi til :-) Ha en fin helg! Hilsen Parisa
Dotten Skrevet 8. oktober 2009 #5 Skrevet 8. oktober 2009 Bare hyggelig! Lykke til med testingen i morgen Gi gjerne en tilbakemelding God natt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå