Gå til innhold

Må vi ha 50/50 samvær viss vi er gift.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Viss jeg og min mann går fra hverandre, vil våre tre barn da automatisk få 50/50 samvær med begge eller kan jeg som mor ha de 80/20? Vi er gift og har da felles foreldreansvar for de tre. Jeg er selv imot 50/50, men vet at min mann er for dette. Vi har nemlig diskutert dette noen ganger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vel dåke sjøl, kva ordning dåke vil ha på det. Eg og eksmannen min bestemte at eg skulle ha den daglege omsorga for guten me har saman. Me var og gifte.

Skrevet

Det er ikke aktuellt for oss å gå fra hverandre nå, men jeg tenker at jeg kan det er greit å vite litt om det.

Min mann og jeg er uenige om fordeling av barn. Dette har vi diskutert og han mener at barna skal være 50/50 hos oss. Jeg mener, og står veldig på mitt, at barna skal ha ett sted å bo. Jeg vil jo da gjerne ha barna hos meg, men er selfølgelig åpen for at han har dem mye, men altså ikke noe fast "flytting" frem og tilbake hver helg.

Hvem avgjør når foreldrene er veldig uenige?

Skrevet

Nei, det må dere ikke. 50/50 må man være enige om å ha sa advokaten min. Jeg er også imot denne ordningen.

Skrevet

For det første er det smart å snakke om dette FØR det evt skjer, og jeg håper dere holder sammen til ungene er store.

men for å si litt om det du skriver:

Dersom foreldrene går fra hverandre, så tar man faktisk et valg om at ungene får to hjem. Mitt stebarn har to hjem, selv om han bor mest hos mamman. Dersom min mann hadde visst det han vet i dag, så hadde han ALDRI gått med på annet enn delt omsorg. Og selv om man har delt omsorg, så trenger ikke barnet å være halvdelen av tiden hvert sted. Men da får begge foreldrene like mye å si i forhold til flytting o.l. Her holdt det på å bli rettsak da mor ville flytte 100 mil unna... Det samme da ungen ble større, og far ville ha mer samvær. Han hadde ingenting han skulle ha sagt, før han etter fire møter hos familievernkontoret sa at nå blir det rettsak... Da ga mor seg. Nå er det deling 40/60, og det fungerer godt. Men det er mor som bestemmer alt, det er henne vi må knebe dersom vi ønsker å ha ungen med på noe ekstra. Og er det rett å ha det sånn? Hun bestemmer, vi spør pent.

Mine tips: delt omsorg så sant begge foreldrene er oppegående og gode foreldre. Samvær bestemmes etter barnas alder, men fast opplegg er fint, og det samme med sammenheng i samværet (altså for eks annehver tir-man eller lignende.

Bli enige, og forstå at også far vil være en forelder på lik linje med mor.

Snakk sammen, og prøv dere fram.

Og mødre - bli økonomisk uavhengig, sånn at dere slipper å være avhengig av NAV...

• 3 måneder senere...
Skrevet

Skjønner godt at du er motstander av 50/50 - da mister du jo bidraget og får reduserte ytelser fra det offentlige...

De fleste vil gjerne ha barna noen prosenter over 50 - det har enorm betydning økonomisk sett - og det er vel også årsaken til så mange konflikter...

Siden dere har 3 barn, så kan jo du få registrert bosted på 2 av dem (og således motta 3 barnetrygder) og din mann kan få for en av dem (og få barnetrygd for 2 barn).

Da vil dere begge få skatteklasse 2 og ingen av dere vil kunne flytte særlig langt unna den andre uten å ødelegge sitt eget samvær med den/de barna vedkommende IKKE har daglig omsorg for...

Genial løsning som sørger for best mulig økonomi for begge parter, og "terrorbalanse" som sikrer fred for all fremtid...

Selve samværet går seg til, bare sørg for at barna er sammen mesteparten av tiden (noen dager eksklusiv oppmerksomhet gjør bare godt)

• 1 måned senere...
Skrevet

Synes du ikke har fått noen gode svar her jeg.

Nei, det er ikke automatisk 50:50 hvis du er gift og blir skilt. Gifte og samboende før automatisk felles foreldreansvar i dag. Men omsorgen blir man enige om. Begge foreldrene må være enige om 50:50 og en rett dømmer aldri 50:50 hvis en av foreldrene ikke vil det. 50:50 krever et godt samarbeid og at foreldrene er venner.

Far kan ikke ta hovedomsorgen fra mor, hvis hun ikke er uskikket som mor da. Du som mor har hovedomsorgen hvis du vil gi den fra det er det opp til deg, men far kan ikke kreve 50:50. Hovedomsorgen vil si at du barna mest hos deg. Ikke noe god ide og skille søsken hvis ikke de er så store at de kan bestemme selv da.

Hvor gamle er barna? Alder har mye å si hvor hvordan samvær blir. Hvem har barna mest tilknyttning til? Hvem er hjemme med syke barn? Hvem henter i barnehage/skole etc. Dette legger retten vekt på når det gjelder fordeling av samvær.

Skrevet

Det høres ut som om du har litt peiling i barnefordelingssaker, jeg er en mor i barsel som ikke orker å sette meg inn i alt byråkrati, men har fått klar beskjed fra BF, siden svangerskapet at han vil ta meg rettens vei om jeg ikke går med på 50/50.

Jeg er i aller høyeste grad skikket som mor, tjener godt, har stabil jobb å vende tilbake til, inkluderer han og hele hans familie i vår felles sønn osv, men ingen ting jeg gjør holder ikke mål, tydeligvis...

Hva må jeg passe meg for og hva bør jeg vite i forkant av en rettssak? Han er svært regelorientert og kan alle paragrafer opp og ned i mente.

Kan jeg fortsette å prøve å kose meg med den lille eller bør jeg sette igang tiltak av noe slag???

Skrevet

Til anonym 23:59 5.3.2010

Her kan du lese litt om samvær med baby:

http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/files/samvar-spedbarn.html

Og barenombudet anbefaler at barnet har ett hjem, og at den andre forelderen kommer ofte på besøk.

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1622678.ece

50/50 er for større barn, barn over tre år, og hvor foreldrene bor i nærheten av hverandre og samarbeider godt. Slapp av og kos deg med babyen din, det er du som blir hovedomsorgsperson for den lille nå, g far må belage seg på å komme på besøk (gjerne mens du tar deg en tur ut). Etterhvert kan han ta med babyen hjem til seg på korte besøk, og kanskje også en overnatting. Men det er lenge til babyen kan være en hel helg hos pappa, to døgn er lenge å være borte fra mamma for en liten kropp.

Men dette skal dere jo også snakke om på meklingsmøtet på Familievernkontoret.

Skrevet

Til anonym her 5/3.

Du kan bare kose deg i barsel. Han har ingen sak:) Så sant du er skikket som mor. Hold deg unna psykiatri, rus etc. Ingen rett dømmer 50:50. Si fra til han at du ikke går med på 50:50. Så vil han sikkert true deg, men ikke bry deg. Han kommer nemlig ingen vei i retten. Ikke nekt han samvær, men tilby han samvær som du mener er det til beste for barnet. Han gir seg etterhvert, for han kommer nemlig ingen vei...Så lenge du tilbyr samvær som er til det beste for barnet er det ingen som kan ta deg.

Hilsen anonym 4/3.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...