Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #1 Skrevet 6. oktober 2009 Når kan man evt se dette?før uke 18-19?
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #2 Skrevet 6. oktober 2009 Man kan se spalte, ja. Venninnen min fikk beskjed om at barnet hennes hadde det ved ordinær ul i uke 18.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #3 Skrevet 6. oktober 2009 Man kan ikke alltid se det. Ei venninne av meg var på ordinær UL, og der såg de det ikke. Men så var de på 3D, og der kunne de se at det var spalte på begge sidene av leppa, og at han manglet deler av ganen sin...
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #4 Skrevet 6. oktober 2009 De fleste som får barn med leppe-gane-spalte vet ikke om det før fødselen, men det kan ses på ul. Tydeligvis ikke alle som ser det.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #5 Skrevet 6. oktober 2009 ok takk for svar, skal ta 3d ul så håper de evt ser det der,går fast på medesiner som gir økt risiko for hareskår.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #6 Skrevet 6. oktober 2009 Er det ikke omtrent samme "produksjonsfeil" som gir både hareskår og ryggmargsbrokk? Er det økt sjanse for begge deler pga medisinene? Jeg vet de av og til oppdager det på UL, men mange får barn med spalte uten å vite om det på forhånd. Er jo flere grader av dette også, bare åpen gane uten leppespalte synes jo ikke fra utsiden, men det er noe av det første de sjekker etter at ungen er ute (jordmor kjenner med en finger inn i barnemunnen at ganen er lukket).
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #7 Skrevet 6. oktober 2009 Står bare på pakkningsvedlegget at det er økt fare for hareskår, står ingentng om ryggmargsbrokk der.Har gått på disse tablettene som er lamictal i 10år og har fått en frisk gutt før.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #8 Skrevet 6. oktober 2009 Vi var på ul i forrige uke, og da sjekka jordmora det. Hun sa at leppa var fin og hel.... Husker ikke at de gjorde det på forrige unge...
blomstre Skrevet 6. oktober 2009 #9 Skrevet 6. oktober 2009 Hei Jeg har en jente med spalte, og dette ble oppdaget på ordinær ul. Skal ikke være nødvendig å gå privat for å kunne se dette. Men be gjerne legen din om å skrive en anmerkning om at dette er noe som bør sjekkes ekstra når han sender inn for bestilling av den ordinære ul til deg. En leppespalte og en kjevespalte er noe de greier å se. En ganespalte er derimot vanskeligere (også med 3D). Da er de avhengig av å få et bilde fra undersiden av haken. Og alle fostre ligger jo krøllet sammen med haka på brystet. Jeg fikk derfor en ekstra ul litt senere i svangerskapet for å få sjekket dette. Når de er mer bevegelige så kan man være mer heldig. Fikk ikke til å se det, men en veldig dyktig jordmor som utførte ul sa at hun ut fra skeivheten på nesa var ganske sikker på at det var ganespalte også, og der fikk hun rett. Lykke til! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå