Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #1 Skrevet 6. oktober 2009 Om hva det egentlig er. Om mulighetene for å få det når man "bare" er psykisk syk. Om hvordan man går frem..
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #2 Skrevet 6. oktober 2009 dytt. Tenker også på ift støtte til utdanning..
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #4 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg kan fortelle deg at det er en LANG vei å gå. Man skal utredes, behandles, prøve alt mulig for å bli i den jobben du har. Prøve alle mulige behandlings metoder for at tilstanden din skal bli bedre. Du må har vært syk lenge og det måå ha gjort deg minst 50% arbeidsufør. Når du er ferdig behandlet og fortsatt ikke kan jobbe i den gamle jobben så kan du søke. Så må du ha en grundig legeattest, samt at du må fylle ut en søknad tykk som en bibel. Når dette er gjort må du regne med en behandlingstid på minimum 1 mnd. Ska du søke om å få dekt høyskole etc, skal det mye til, er det vgs utdanning eller hjelp vidrere i anne jobb er det lettere. Men nå aner ikke jeg hvilken jobb du har eller hvordan syk du er, ikke er jeg NAV ansatt heller. MEN jeg har vært gjennom den mølla nettopp og venter svar i disse dager, usj for et styr!
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #5 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg har fått innvilget attføring og videreutdanning. Jeg fikk attføring etter 1 års sykemelding og to år på rehab.penger for å prøve ut ulike behandlinger og se om det ga tilstrekkelig bedring til å kunne returnere til jobben min. Det gjorde det ikke, men jeg er tilstrekkelig bra i dag (lungesykdom) til at jeg kan jobbe som noe annet i minst 50%, og har derfor fått innvilget yrkesretta attføring. Den første du bør snakke med er legen din, og evt en saksbehandler os nav, og så ta det derfra.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #6 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg vil trolig få innvilget yrkesrettet attføring etter barselpermen min. Dette på psykisk grunnlag. Jeg har ikke opplevd veien så kronglete som beskrevet over, og kunne ha søkt om attføring mye tidligere om det ikke var for at jeg ble gravid. Jeg ble sykmeldt fra jobben min, og for meg er det umulig å fortsette der.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #7 Skrevet 6. oktober 2009 Du bør forberede deg på at det blir en lang og tøff periode du går inn i! Å møte NAV som psykisk syk er absolutt ikke lett. Når det ikke går å ta en blodprøve, røntgen eller andre fysiske tester for å påvise sykdommen så tror jeg NAV's innstilling er at du er frisk til det motsatte er bevist. Mitt inntrykk er at NAV leter etter paragrafer de kan bruke for å slippe å hjelpe deg i stedet for å lete etter paragrafer som gir dem mulighet til å hjelpe deg... Jeg er selv mitt oppi dette nå. Jeg er sykepleier og drev meg selv så langt at det endte i et psykisk sammenbrudd på jobb. Jeg var sykemeldt 1 år før jeg gikk over på rehab. penger. Jeg måtte vente 15 mnd før jeg fikk tilbud om behandling (psykolog). På NAV fikk jeg ingen oppfølging. Jeg måtte ta initiativ for møter, og da jeg dukket opp der visste de jo ingenting om saken min. Jeg ble også forflyttet til nye saksbehandlere hele tiden, så jeg visste aldri hvem som var saksbehandleren min. Siden jeg jo har høyere utdanning har det for meg vært en selvfølge at jeg skulle ta en ny høyere utdanning på attføring, men det skjønte jeg at de ikke var helt med på. De mente at jeg med mine psykiske plager burde sikte litt lavere... HALLO! Det er jo jobben min som har gitt meg psykiske plager. Når jobben er ute av livet mitt så vil jeg bli bra, det er jeg helt sikker på. Jeg vil dø innvendig hvis jeg skal ha en jobb uten intellektuelle utfordringer. Også vil jeg jo ha tilsvarende lønn som jeg har hatt. Vet jo at mange med lav eller ingen utdanning får dekt høyere utdanning, så hvorfor skal ikke jeg få det, liksom! Anyways... Du må snakke med legen din som skriver til NAV. Du må på NAV arbeidsveiledning hvor du snakker med en psykolog som tester personligheten din og dine evner og interesser. Du må mest sannsynlig til behandling før attføring er aktuelt, behandling kan ta lang tid. Det er viktig å ha en dyktig lege som forstår deg og som backer deg opp. NAV vil kanskje også ha spesialistuttalelse og kan bruke psykolog eller psykiater. Du må fylle ut en masse papirer hvor du bretter ut dine innerste følelser. Pass på hva du skriver her, det kan brukes mot deg når du sammen med NAV skal velge et nytt yrke. Du kan få inntil 3 år med attføring. Du får 66% av det du tjente før. Når du har fått innvilget attføring må du sammen med NAV lage en handlingsplan der du har et mål (yrke), så skal NAV finne billigste måte å nå det målet. Kan være opplæring i bedrift, kurs eller utdanning. Lykke til! Klem fra en som også har "snublet" på livets landevei.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #8 Skrevet 6. oktober 2009 22:52 her: Så leit at dere har blitt møtt sånn av nav. Jeg kjenner meg ikke igjen, og har en ganske lik historie som 23:29. Jeg har blitt møtt med forståelse og oppfølging hele veien, og har blitt forespeilet attføring etter barselperm. Synd at ikke alle blir møtt med samme respekt.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #9 Skrevet 7. oktober 2009 Du over:husk at de som behandller søknadene om attføring og evt innvilger søknaden ikke er saksbehandleren din da. Så om du har en positiv og grei saksbenahdler som forespeiler deg YA så er det neon andre som avgjør det. Håper virkelig at du får og at du fortsatt blir møtt med godvilje på NAV, men jeg ville venta og sett til du faktisk har søkt. Samt at det er mye vanskeligere å få støtte til 3årig høyskole enn f.eks lærlingetid etc. Så det kommer jo veldig an på hva du og andre med annen erfaring ahr søkt om mtp videre utdanning
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå