Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #1 Skrevet 6. oktober 2009 Hører veldig mye om hva som er vanlig: annen hver helg og en dag i uka. Og hva som ikke er anbefalt: 50% spesielt da for barn under 3 år, men også at barn bør ha et fast hjem osv osv Men hva er anbefalt da? Her er jenta annen hver helg hos faren sin. Og ca hver 6uke en ekstra helg i tillegg. (pga turnusarbeid) Jeg kjenner litt på at datteren vår ikke ser faren sin nok og vi snakker om å øke samværet hans noe. Han vil gjerne ha 50-50 men pga min jobb i turnus ønsker jeg ikke dette. Da vil jeg jo knapt nok se barnet mitt. Samtidig, som sagt. Hun trenger mer tid hos faren sin.. Så. Hva sier retningslinjene? Finnes det noen anbefalninger på hvor ofte og hvordan samvær skal løses? Noen som har andre løsninger enn de to nevnte øverst?
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #2 Skrevet 6. oktober 2009 Leste en artikkel om dette en gang, lurer på om det var i Mamma eller Foreldre & Barn, der en barnepsykolog uttalte seg. Der mente de at det beste var et fast hjem, men at den andre hadde mye samvær. De mente også det var viktig at begge foreldrene fikk oppleve både hverdag og helg med barnet, at det ikke var bare den ene foreldren som fulgte i barnehage, kjørte i barneselskaper/fritidsinteresser, fulgte opp lekser osv. Forslaget de hadde var 10-5-10-5-10 deling, ti dager hos den ene forelderen også 5 dager hos den andre, så ti hos den første igjen osv. De anbefalte en kalender på veggen hvor man farget dagene med to farger, ti grønne dager hos manna, fem røde dager hos pappa, ti grønne dager hos mamma igjen osv. Da kunne barnet selv følge med på hvor mange dager det var til neste "bytte".
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #3 Skrevet 6. oktober 2009 ok. Ja kanskje noe sånn kunne være noe. men blir jo mye delte helger osv etter hvert da. Er jo litt dumt det og mtp hans andre familie og slik. Huff. Synes sånne ting er vanskelig. Vil jo prøve å finne en løsning som gavner henne, meg og far..
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #4 Skrevet 6. oktober 2009 Hva om han henter henne torsdag i stedet for fredag de helgene han skal ha henne? Eller henter fredag og leverer på skole/bhg mandag? Hvis dette fungerer kan dere jo utvide slik at han har henne fra torsdag til mandag annenhver uke. Da får de mer tid sammen, men du har likevel hovedomsorgen. Men ser han henne i de ukene han ikke har henne? Det er jo vanlig at fedre har barna annenhver helg + onsdag. Ellers blir det jo veldig lenge mellom hver gang.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #5 Skrevet 6. oktober 2009 Nei han har henne ikke i uka nå. Han synes det er et problem pga jobb og div. (akkurat som om han ikke får et problem hvis det hadde vært annen hver uke) men men. Og kunne jo prøvd fra torsdag til søndag men det vil jo likevel gå veldig lang tid til neste samvær da. og selv om han hadde tatt henne onsdag så er jo de 3-4 timene hun er våken etter bhg kort tid synes jeg. Gjør jo nesten bare vondt verre. Og to dager blir jo også veldig rart kanskje? Mye frem og tilbake. Men hun savner faren sin veldig nå når det går så lang tid. Synes det er veldig synd. Hun har jo søsken og slik der så forstår jo veldig godt at hun har lyst til å tilbringe tid med dem også. Her er hun jo alene. (noe hun også synes er deilig etter helgen hos far men likevel).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå