EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 6. oktober 2009 #1 Skrevet 6. oktober 2009 Fant ut at denne vel passer best her :-) Tror jeg kan telle på en hand de gangene Bøllefrøet gulpa da hun var baby, så dette er nytt for meg - men Minifrosken viser seg altså å være en gulper, særlig på natta. Jeg lurer på et par småting om gulp: - er det sånn at gulp betyr "jeg er mett, ikke gi meg mer pupp, takk", eller bør hun få mer mat selv om hun har gulpet en gang eller to underveis i måltidet? - jeg avbryter amminga og hjelper henne å rape et par-tre ganger i løpet av måltidet, og det hjelper litt. Likevel kommer det ofte en skikkelig dam når jeg legger henne på rygg, særlig på natta er dette kjipt. I morrest måtte vi bade, hun hadde gulpet i søvne og gnidd hele hodet godt inn i den våte dammen Betyr dette at hun har overspist på nattpuppinga, kan det hjelpe å begrense mengden hun spiser? (hun våkner bare en gang om natta for mat, så puppen er ganske full for å si det sånn...) Gulpet er nemlig ikke "gammelt", det lukter ikke surt eller noe, bare melk rett og slett. Det sagt så virker det ikke som at gulpinga plager henne i det hele tatt, mer plagsomt for meg som ikke helt liker å sove i våte gulpedammer Takk for innspill på forhånd!
cashewnøtta Skrevet 6. oktober 2009 #2 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg har min andre gulpebaby nå Det jeg har funnet ut er at det viktigste, er å få opp lufta. Uansett hvor lang tid det tar etter amming, er det nødvendig med en rap før hun legges ned. Ofte holder det ikke med _en_ rap heller. Ligger hun og vrir på seg og er litt urolig, må jeg ta henne opp igjen og vente på flere raper.. Jeg prøver å amme henne så underkroppen hennes ligger lavere enn overkroppen, så kommer lufta lettere opp etterpå (noen ganger også i løpet av måltidet) Det er jo godt mulig at hun får i seg litt for mye på natta, hvis du selv merker at puppen er full.. Ammer du fra begge bryst til hvert måltid? I tilfelle holder det kanskje med ett, iallefall om natta, og heller melke ut verste sprengen fra det andre selv? Jeg pleier å la babyen sove halvveis på siden, synes det og hjelper litt.
Kliko Skrevet 6. oktober 2009 #3 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg hadde også en gulpe unge! Men nå er han 7 mnd og det begynner heldigvis å gå over.. Men vet hvordag det er i hvertfall.. Når det er sagt så hjalp det meg litt og gi mat hvor han da satt så mye det gikk. Også har jeg også hørt at det at de gulper fordi de er mette, bare er noe tull fra gamledager.. Det har ingenting med at babyen din er mett, det bare er sånn at noen gulper masse.. Det går heldigvis over etterhvert =)
septemberpiken Skrevet 6. oktober 2009 #4 Skrevet 6. oktober 2009 Hvis gulpen kommer opp med en gang og er ufordøyd, så kan det kanskje være pga overspising. Her er nesten enhver gulp fordi hun får i seg for mye luft underveis når hun spiser. Enkelte dager får hun nesten ikke i seg mat i det hele tatt før hun må rape/gulpe, så det viktigste for oss er å rape underveis i måltidet og etter. Det kan ta lang tid før rapen kommer også, så man må være tålmodig.
elikatt -mamma til 4- Skrevet 6. oktober 2009 #5 Skrevet 6. oktober 2009 To av mine fire unger har vært gulpere. Snuppa mi på straks 8 måneder gulper nesten ikke mer nå, heldigvis! Jeg har måtte bade henne noen ganger jeg og, når hun har gnidd hodet godt rundt i gulpen! :-) Årsaken er at klaffen som sitter mellom magesekken og spiserøret er ikke ferdig utviklet hos noen babyer. I ekstreme tilfeller, altså der babyen gulper opp så mye at de slutter å vokse, blir denne klaffen operert for å stoppe gulpingen. Når babyer gulper en og annen gang har de overspist, gulper de etter hvert måltid, og gjerne mer enn det er det som regel denne klaffen som er problemet. :-)
Mamma til Snupp & Lillegutt Skrevet 7. oktober 2009 #6 Skrevet 7. oktober 2009 Begge mine har vært gulpere, og jeg har gjort meg følgende erfaringer: - stort sett har det ikke hatt med overspising å gjøre for mine barn, men det har hendt.. her må du stole på følelsen din.. Du kan jo (som nevnt over her) forsøke å gi bare en pupp på natta (hvis du er blant de som gir to, jeg gjorde det aldri). Mine har imidlertid ikke gulpet særlig på natta, så årsaken til gulpingen er kanskje forskjellige for våre...? Ingen ting jeg gjorde var noen "garanti" mot å gulpe, men noe kunne hjelpe litt: - rape, underveis og etter måltidet - overkroppen høyere en underkroppen under måltidet (30 graders "helling" eller mer) - unngå mye "av og på pupp" (svelger luft) - legge babyen litt på siden (visstnok venstre, jeg vet ikke hvorfor) - evt la det være litt helling på senga (hodet litt høyere) Ha alltid gulpesmekke (i perioder har det blitt klesskift på både meg og babyene mange ganger i døgnet, IKKE morsomt) :-)
passilurken Skrevet 7. oktober 2009 #7 Skrevet 7. oktober 2009 åååååååååååå så gøy når man holder på å sovne og hører gulpen! jeg la alltid gulpekluter rundt hodet på poden og skiftet ut flere ganger på nettene. dessuten sov han på tisselaken. amming i senga kunne jeg bare glemme til han var 4 mnd! nå, 7mnd gammel, er alt så meget bedre. rapen er fremdeles utrolig viktig på kvelden, men som flere over skriver, prøver jeg å holde hodet høyere enn magen ikke så lett når han er så stor, men gjør så godt jeg kan. lykke til, og trøst deg med at det går over etterhvert:)
Kodex89 Skrevet 7. oktober 2009 #8 Skrevet 7. oktober 2009 Tror ikke det er overspising.. Det er sant om de spiser for mye så kommer det opp igjen, men det pleier mest å skje i økedøgnene.. De er jo veldig flinke til å regulere dette selv. Jeg tror mer at siden det ofte er om natta og siden du har så spreng er det jo en liten stund siden sist hun spiste og at hun rett og slett "sluker" maten fordi hun er sulten. Og siden du har spreng kommer jo melken fort!! Det er ihvertfall det jeg tror. Vet ikke hva man kan gjøre for å forhindre det, men personlig synes jeg ikke at du skal gi han mindre mat hvis han fortsatt vil ha. Så sant ikke evn. helsesøster sier det. Det er hva jeg TROR da..Er jo ikke sikker.. Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå