Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #1 Skrevet 6. oktober 2009 Egentlig så burde jeg vel ikke engang innrømme det her på anonymforum, tilfelle noen hacker ipadressen min og finner ut hvem jeg er, men ja, dette er så PINLIG!!!! Jeg er over 20år, og jeg får ikke til å fyre i ovnen! Ok, der var det sagt. "Hei, mitt navn er NN, og jeg kan ikke fyre i ovnen". Jeg kan kanskje på en god dag få det til om jeg har slike tennbriketter, men nå har jeg kun avispapir, og det går virkelig ikke! Bah. Og ja, det er pinlig. Det er 15 grader inne, og jeg fryser! Noen med steg for steg trinn på hvordan dette gjøres? Vanligvis er jeg handy, men dette er nok akilleshælen min. \Frysepinne 87.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #2 Skrevet 6. oktober 2009 Bygg opptenningsveden som et bål. La dem stå oppover mot hverandre. Legg avispapir inni.. Tenn på.. Når veden har fått ild legger du etpar kubber inntil.. Lykke til!!
It's all about me Skrevet 6. oktober 2009 #3 Skrevet 6. oktober 2009 Avispapir, et par tennbriketter oppå, noen tynne og tørre vedbiter stilt over tennbrikettene noen cm over og litt større vedbiter over der. Døra så vidt på gløtt til ovnen er varm, da lukkes den. Går det ikke da må det være noe galt med trekken i pipa eller no.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #4 Skrevet 6. oktober 2009 Hei! Jeg er 34 år, og får heller ikke til å fyre i ovnen! Har heldigvis varmepumpe!
Den Blå Engel Skrevet 6. oktober 2009 #5 Skrevet 6. oktober 2009 Jammen, det er jo ikke lett! Noen ganger kan man lure på hvordan det kan bli brann, når man bruker 15 fyrstikker og enda ikke får fyr på noen pinner! Men altså: Luft under det som skal brenne er viktig. Krøll først sammen noen sider av en avis (eller bruk i tillegg en eggekartong eller liknende. Blir mye aske, men mye papir brenner godt, og gjør det lettere å få fyr på veden) og legg dem mot "veggen" i ovnen. Begynn med små, tynne pinner og still dem skrått opp mot den samme veggen, slik at det blir som et bål. Hvis du er heldig, skal det være nok å tenne papiret. Når det brenner skikkelig i de små pinnene, legger du inn kubber. Dersom det ikke tar fyr, kan det være du må "jukse" litt. Tennbriketter er bra. Har du ikke det i hus, fungerer det kjemefint med en bomullsdott innsmurt med vaselin. Det brenner i flere minutter.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #6 Skrevet 6. oktober 2009 Haha, bra man ikke er alene da.. Her er det ikke varmepumpe, da jeg var så dum og sa at vi skulle bo her hvertfall en vinter å se hvordan det ble uten.. Angrer litt nå ja.. hi
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #7 Skrevet 6. oktober 2009 ha ha ha ha ha... jeg heter Trine. Jeg får heller ikke fyr i ovnen.... og det er mange som oss...
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #8 Skrevet 6. oktober 2009 Begynner å lure på om dette ikke er ment to be, for jeg har laget bål, har hevet inn en avispapirball og eggekartong, men det blir ikke fyr i det hele tatt! Bare 1time til samboer kommer hjem.. Haha, han er ikke like håpløs som meg heldigvis..
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #9 Skrevet 6. oktober 2009 da har du dårlig trekk i pipa/på ovnen. har du åpnet alle sluser? Fyr litt langt inn. lag et luftei bål med mye papir og never. Begynn i det små og bygg det gradvis større. Når det brenner setter du døra litt på gløtt slik at det blir full trekk. Lykke til. (eggekartong brenner veldig dårlig. Du trenger avispapir og tørr never)
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #10 Skrevet 6. oktober 2009 du må ikke bare hive inn en ball med avispapir, men legge det under veden(småflis/never. Sørg for mye luft undre.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #12 Skrevet 6. oktober 2009 tennveske!!! bruk masse, da funker det som regel;)
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #13 Skrevet 6. oktober 2009 ha ha ha ha!! ikke brenn ned hele huset,da..
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #14 Skrevet 6. oktober 2009 Du må ha tørr ved, opptenningsved og god trekk!
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #15 Skrevet 6. oktober 2009 Hihi, jeg har heller aldri fått fyr i peisen før bortsett fra I dag, i dag har jeg brukt tennbriketter og det funka.... Ha døren litt på gløtt til det har begynt å brenne skikkelig! Og sørg for å ha trekken oppe....
Agehya Skrevet 6. oktober 2009 #16 Skrevet 6. oktober 2009 Om du ikke har tennbrikker, kan du bruke stumpen av et stearinlys. Sjekk lysestakene dine. Litt papir, opptenningsved og en liten kubbe. Sett stearinlyset (må være en liten rest sef.) inntil og tenn på. Om det er dårlig trekk, setter du et vindu i nærheten på gløtt.
Mor di! Skrevet 6. oktober 2009 #17 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg er ærlig og står fram med nick til og med, men er i samme situasjon som deg... gubben flirer enda når han tenker på den gangen jeg skulle tenne på to sånne klosser med kompakt sagspon som jeg hadde lagt oppå hverandre, og til slutt på toppen la jeg en opptenningsbrikett... ovnen sto ikke akkurat i fyr å flamme for å si det slik....:-)
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #18 Skrevet 6. oktober 2009 "Hei, mitt navn er NN, og jeg kan heller ikke fyre i ovnen" jeg er 20 år og kan heller ikke fyre i ovnen med mindre jeg har tennbriketter. du er ikke alene =) jeg har ingen tips til hvordan du kan få fyr i ovnen, ville bare si at du ikke er alene
Tigerpote Skrevet 6. oktober 2009 #19 Skrevet 6. oktober 2009 Hahaha, jeg er 31 år og får heller ikke til å fyre opp i noen ovn! Sliter selv med tennbriketter. Du kan tro jeg har rast mange ganger når mannen ikke har vært hjemme og holdt på å fryse i hjel. Jeg får bare innse at det er en begrensning jeg har her i livet:)
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #20 Skrevet 6. oktober 2009 Hehe Godt at jeg ikke er alene! Jeg måtte gi opp opptenningen i ettermiddag og nå er det 16 grader her... og jeg har enda vært speider i 10 år og lært å tenne bål med én fyrstikk... men det er nok glemt nå hehe
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 6. oktober 2009 #21 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg har fått fyr i ovnen ÈN gang. Da gikk det ca 3 fyrstikkesker, 15 tennbrikketter og et par VG inn i ovnen før det det faktisk ble fyr. Men så lærte jeg en relativ enkel taktikk. La noen som kan det gjøre det! hehe..
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #22 Skrevet 6. oktober 2009 Tja, hva skal man si.Jeg er nå en godt voksen dame, men jeg fyrer aldri opp. Jeg gidder rett og slett ikke og lar heller mannen gjøre det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå