Helverine Skrevet 6. oktober 2009 #1 Skrevet 6. oktober 2009 Eller må man til lege også. Kan man da i så fall benytte seg av lege på helsestasjonen, eller må man til fastlegen sin?
bettyliss Skrevet 6. oktober 2009 #2 Skrevet 6. oktober 2009 Det bestemmer man selv tror jeg, men min oppfatning er at jordmor tar seg litt bedre tid til å prate, legen er mer "teknisk". Jeg skal begynne med jordmor i uke 17, og da slutter jeg hos legen. Går selvsagt til legen om jeg trenger sykmelding. Tror man må benytte fastlegen sin dersom man velger lege og ikke jordmor, uten at jeg skal si det helt sikkert. Kan ikke du bare ringe fastlegen din å spør? eller jordmor?
Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #3 Skrevet 6. oktober 2009 det med at man kan velge lege selv er oppskrytt spør du meg.. jeg har en fastlege som nesten ikke har tid til pasientene sine, så når jeg bestilte time hos jordmor, spurte jeg om jeg kunne få en kontroll hos en lege på helsestasjonen samtidig, men fikk beskjed om at jeg måtte kontakte fastlegen min! siden du ikke er pliktig til å gå på kontroll, så skal det da kunne gå ann å kun gå til jordmor tror jeg..
Annikka Skrevet 6. oktober 2009 #4 Skrevet 6. oktober 2009 Hei! Fastlegen min opplyste om at jeg kunne velge å gå bare til lege (fastlege), jordmor eller en kombinasjon av de to. Jeg valgte det siste, slik at primærlegen min hele tiden er oppdatert på situasjonen, samtidig som jeg drar nytte av en jordmor som tar seg litt bedre tid. Veldig fornøyd med den ordningen.
Helverine Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 6. oktober 2009 Ok, takk for svar Jeg gikk til både lege og jordmor sist svangerskap. Har dog flyttet, og fastlegen min er et godt stykke unna. Vil dog ikke bytte, men synes det blir mye reising hvis jeg skal ofte til han. Satser på jordmor i starten
FrkBomst&Frø Skrevet 6. oktober 2009 #6 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg kombinerer også, slik som Annikka. Jeg er så heldig med fastlegen min og vil heller ikke bytte selvom jeg bor et par timer unna. Jeg fortalte mamma om bebisen da vi var 12 uker, så da var jeg så heldig å få time hos legen min samtidig. Han klarer liksom alltid å finne tid til meg når jeg er hjemom, og han tar seg alltid tid til å undersøke både det jeg kommer dit for og alt annet jeg kommer på underveis Ellers sier jo folk at det er lurt å skifte lege til hit jeg bor ettersom han/hun også blir å ta seg av barnet som kommer... Vel, uansett, legen min sa nå det at jeg skulle komme tilbake i uke 32 til han. Og det var han som ville undersøke meg rundt uke 12 også da jeg pratet med han på tlf. Så slik forstod jeg det da, at uke 12 og uke 32 er fine uker å ta seg tid til å reise hjemover en tur for å dra til legen...
DK+2 Skrevet 6. oktober 2009 #7 Skrevet 6. oktober 2009 Forrige svangerskap gikk jeg både til lege og jordmor, men i og med at jeg ikke har fastlege her, ble det en ny turnuslege hver gang, og hadde ny jordmor hver gang i tillegg. Så nå har jeg bestemt meg for at jeg så og si kun skal gå til jordmor, nå som jeg har fått ei jeg skal forholde meg til, veldig fornøyd med det. Skal til lege om et par dager og ta de nødvendige blodprøver, måle blodtrykk o.l, så fortsetter jeg hos jordmor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå