Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 6. oktober 2009 #1 Skrevet 6. oktober 2009 Det samme som hastekeisersnitt? Eller er det både haste og at det blir "katastrofe" ut av det?? Når jeg ser katastrofeKS tenker jeg at det er mye blødninger infeksjoner og sånn.... Noen som har peiling?=)
Solitude Skrevet 6. oktober 2009 #2 Skrevet 6. oktober 2009 Nå ble jeg usikker her. Hadde katastofe snitt, eller ihvertfall det jordmor sa det for mange år siden. Stod om livet til både meg og barnet, mistet mye blod og alt var bare kaos. Tror det er det samme men igjen.. noe usikker her
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 6. oktober 2009 #3 Skrevet 6. oktober 2009 Katastrofesnitt er når ting må tas kjapt uten hensyn til tingene rundt. Kan bli tatt på stedet eller at alt blir gjort på veien til operasjonen. Innimellom før bedøvelse og andre ting er i orden. Jeg ble klargjort av en jordmor som satt oppi senga mi og vasket meg mens jeg fikk bedøvelse på vei inn. Alt skjedde i løpet av 2 min fra de bestemte seg til jeg var snitta opp.
It's all about me Skrevet 6. oktober 2009 #4 Skrevet 6. oktober 2009 Hastesnitt er et ikke-planlagt snitt. Dvs at de har god tid for det står ikke om livet, men utfører det innen kort tid og de har tid til alle nødvendige forbredelser. Katastrofesnitt blir tatt der og da. Da står det om livet til barn eller mor og de blir kjørt inn på operasjonsstua i all hast. Ofte har en ikke tid til all steriliseringer og på det verste kutter de også innen bedøvelsen fungerer skikkelig.
erteposen + 4 Skrevet 6. oktober 2009 #5 Skrevet 6. oktober 2009 Det blir jo ikke brukt som fagterm, men det viser jo at det er mer dramatisk enn et vanlig hastesnitt der en ofte har god tid før barnet blir tatt ut. En graderer hestesnitt fra 1-3, og noen legger på katastrofesnitt. Min søster hadde akutt sectio 1, og ventet da 40-50 min. på at de skulle gjøre seg ferdig med en annen. Far fikk være med inn, siden barnet var for stort til å bli født i sete. Jeg hadde en av grad 3, det noen kaller katastrofe. Fra de undersøkte meg gikk det få minutter før barnet var ute, far blir fullstendig overlatt til seg selv og det er full narkose fordi en ikke har tid til å sette epidural/spinal. Gutten var livløs når han kom ut, men klarte seg greit etter 10 min. Sterk og sunn i dag, med få plager:)
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 6. oktober 2009 Ok=) Takk for svar=) Det vil da si at da de snakket om KS til meg under fødsel og lille babyen min hadde puls på 200 var det da snakk om et katastrofesnitt og ikke hastesnitt??
Anja Annonym Skrevet 6. oktober 2009 #7 Skrevet 6. oktober 2009 ..........haste, katastrofe og andre begrep er vanlig dagligtale. De offisielle betegnelsene er; SECTIO GRADERING: Grad 1-AKUTT SECTIO - UMIDDELBART: Sectio må utføres så hurtig som mulig, uten at en har tid til å følge vanlige rutiner. Grad 2-AKUTT SECTIO,Operasjonsklar innen 15-20 Minutter: Sectio må utføres raskt. Pas. kjøres rett på operasjonsstua, hvor man prøver å utføre mest mulig av de føl¬gende pre-OP rutiner i den tiden man har til disposisjon: Grad 3-AKUTT SECTIO, Operasjonsklar innen 60 Minutter: Sectio utføres innen 1 time. Alle rutineforberedelser utføres. Man har også tid til å gi f.eks, epidural-/spinalanestesi Eller så heter det elektiv sectio, altså normalt planlagt keisersnitt.
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter #8 Skrevet 6. oktober 2009 OK. Da tror jeg at jeg forstår litt mer =) Tusen takk!
erteposen + 4 Skrevet 6. oktober 2009 #9 Skrevet 6. oktober 2009 he, he..min søster hadde 3 og jeg 1:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå