Gå til innhold

Vi er hjemme!

Sanasol har 2 herlige jenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har Iris og jeg endelig kommet hjem! Hun er en liten klump på 2,3 kg og 44 cm, og over dobbelt så stor som hun var. Vi synes hun har blitt en stooooor baby!

Tiden har gått utrolig fort og utrolig sakte på en gang, det ble over 12 uker med litt Riksen og litt Ullevål og det kjennes at vi har vært i mellomstasjonland ganske lenge. Plutselig er det høst! Godt å bare være oss, og så moro det er med en liten baby i huset igjen. All ære til de fantastiske legene og sykepleierne, men vi håper vi aldri ser de igjen ;-) Vi fikk mange gode klemmer og lykkeønskninger i går, man blir jo helt rørt av mindre.

Vi har en ironisk situasjon da, vi ble utskrevet med betingelse at vi ikke skulle gi henne flaske men bare amming. Det viser seg at hennes umodenhet kommer til syne ved flasking, hun har ved to anledninger om natten fått et par skikkelige apneér, og overlegen mener det er fordi melken kommer for fort og havner i feil rør så hun mister pusten og må "restartes". De har vært redde for at hun skal ha apneér ellers også, men heldigvis har hun ikke vist flere tegn på det. Hun har jo vært på overvåking i 7 uker, så det er litt skummelt å skulle være ansvarlig for henne helt selv. Vi hadde henne på overnatting på hotellet i to dager først, så vi fikk trent litt. Mat må hun ha, og siden både sonde og flaske er uaktuelt så blir det pupp og det er det jo bare mamma som har. Etter så mange uker med å besøke henne så er jeg bare glad for å kunne ta ansvar for min egen baby. Så her er det amming som står på dagsplanen, minst hver 3. time døgnet rundt og så ofte hun vil. Vi bruker skjold da, hun er litt liten til å få tak helt selv enda, men det er greit. Vi har også fått tak i en ammepute som er spesialtilpasset for premature, og nå funker det ganske så bra.

Mia har tatt det hele bra, hun vil gjerne kose og nusse og er veldig ivrig på å gi henne ting og si at hun er søt. Vi må være veldig påpasselige med hygiene, så Mia må vaske hender og ansikt ofte, og skifte klær med en gang hun kommer hjem fra barnehage. Besøk er veldig begrenset, og alle må vaske seg godt og desinfisere seg i begynnelsen. Ingen som er det minste snufsete får komme i nærheten. Ingen café eller shoppingturer i starten, ikke bli med inn i barnehagen eller andre folkemengder etc. Mange regler, men tross alt en liten pris å betale for at det har gått så bra. Vinterhalvåret står for tur, og vi er jo litt redde for RS-virus som er ganske ille for en liten som har hatt så mye lungeproblemer. Det som er litt kjipt er at jo lengre de har hatt ventilasjonsbehandling, jo mer utsatt er de, men hun hadde bare respirator i et døgn så cpap i noen uker. Tror ikke det er like ille som respirator i flere døgn, det er visst litt ødeleggende på sikt. Men det har gått så bra hittil, så jeg kan ikke skjønne hvorfor det ikke skal fortsette sånn :-)

Hun må ha en del oppfølging første året, øyeundersøkelser, scanning av hodet, fysio og sånne ting. Hun må visst bli vurdert ut fra korrigert alder når det gjelder utvikling, altså når terminen var, i stedet for når hun faktisk ble født. 12 uker er ganske mye for tidlig, men det går jo bra for mange. Nå skal ihvertfall vi begynne permisjonen og kose oss som best vi kan, og det tror jeg vi kan!

Jeg har en del ammespørsmål da! Har jo aldri gjort dette før ;-)

Når vet man om puppen er tom? Ikke aktuelt enda, men sikkert etterhvert. Noen gansker kan hun holde på i et par timer med rapepauser, er det vanlig? Andre gansker holder det med 20 minutter. Go figure.

Og bytter man så babyen får annenhver pupp?

Hvordan vet man om babyen faktisk er sulten eller det bare er sugebehov?

Andre ammetips? Jeg er helt grønn!

Hilsen stolt - sliten - LYKKELIG!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sitter å leser og tårene triller og triller, du er bare så utrolig flink til å skrive og fortelle hvordan det går med dere!

Tenk at Iris har blitt såååå stor jente, helt utrolig altså. Så bra Mia også syns det er stas.Dere fårnok mye inntrykk og nye opplevelser fremover. Og sikkert endel spørsmålog bekymringer,men dere er så sterke sammen og ikke vær redd for å ta kontakt med fagfolk. Syns dere er TØFFE jeg som er kommet hjem allerede.

VELKOMMEN HJEM!!!!!!!!!!!!!!!!

Når det gjelder spårsmålene dine, husker jeg at jeg lurtepå akkurat det samme, men skal prøve å svare

Når vet man om puppen er tom? jeg merket liksom aldri om puppen ble tom, man kjente først at den ble litt slakkere, du kan jo også prøveå klemme den litt og se om det kommer mere, Men syns det var vanskelig, så jeg mener at jeg ofte la henne til andre puppen også for å se om hun ville ha mere. Benedicte var stor "sluker" hun da, så hun spiste veldig fort. hun hadde heller aldri noe stort behov for å rape.

Jeg byttet pupp for hver gang jeg ammet, mange bruker en hårstrikk f.eks og har den på den armen hun sist fikk pupp og bytter over ved nestemåltid. Jeg husket det, men det gikk nok litt i surr innimellom,

Og bytter man så babyen får annenhver pupp? ¨

Hvordan vet man om babyen faktisk er sulten eller det bare er sugebehov?

Godt spørsmål, man lærer de litt å kjenne etterhvert, men de første mnd la jeg henne OFTE til puppen for å finne det ut. Nå brukte jo ikke B smukk heller og tommelen klarte hun jo finne selv.

Andre ammetips?

Mmmm kommer jeg på noe andre tips da tro, lurt å ha sånn krem du kan smøre vortene,vet ikke om det er aktuelt når du bruker skjold da, men greit å ha i hus itilfelle du blir sår.

hvis du føler at melkekjertelene tetter seg, f.eks hvis du får "kuler" i puppen, kan det vær godt å stelle seg i varm dusj og massere puppene med olje.

HUSK ULLINNERLEGG ( men det har du sikkert) Ikke stå i trekk ol.

Kommer ikke på noe mer nå, men du får bare spørre mere hvis du lurer!!!

LYKKE TIL OG NYT TIDEN HJEMME

Stor klem fra oss

Skrevet

Her ble det jammen mye skrivefeil, men håper du skjønner......

Skrevet

Gratulerer så mye med hjemkomsten! Det må være utrolig deilig for dere alle 4 kan jeg tenke meg :-)

Og så superbra at Mia er en stolt storesøster!! Det må være utrolig deilig å se de to sammen :-)

Skjønner godt at dere er restriktive med besøk og strenge på spriting og renhold....bedre å være på den sikre siden. Kommer sikkert til å gå helt strålende. Iris er ei utrolig sterk lita tulle!!

Nå husker jeg ikke helt hva Endelig Spire skrev ang ammingen men jeg kan jo fortelle hvordan jeg gjorde det.....eller det jeg husker hehe

Ammet på annenhvert bryst første tiden. Camilla brukte meg seriøst som smukk den første tiden, gjorde jo knapt noe anna enn å amme henne, men det gikk seg til når hun begynte med litt smokk også.

Leste at når de begynner å spise av begge brystene i samme måltidet så kan det være lurt å se om de trenger en liten rap før byttet.....det gjorde jeg ikke sist men kommer til å gjøre denne gangen ja :-)

Man vet vel aldri helt om puppen er tom eller ikke, men den blir jo litt slakkere og man kan gjøre som Endelig Spire sier: klemme litt for å se om det kommer ut mer. Du kan også forsøke å tilby det andre brystet for å se om hun vil ha mer der. Mengden i brystene er utrolig til å regulere seg selv :-)

Ikke frys på brystene, kjøpe en brystvortekrem som du kan smøre om du blir øm. Ellers så kan du også klemme ut litt morsmelk og bruke den til å smøre inn brystvorten med....la det lufttørke....fungerte utmerket hos meg :-)

Et annet tips til når du f.eks skal amme ute blandt folk.... jeg hadde alltid på meg en singlet under genseren.....da drar du bare opp genseren, og ned singleten så slipper du å blotte magen :-) Kan være lurt når det jo blir litt kjøligere rundtomkring :-)

Gratulerer nok en gang med hjemkomsten!!!

Klem

Skrevet

Takk for gode tips! Jeg tror jeg trenger flere ;-)

Nå har såklart den ene puppen blitt hard og vond, jeg tenker det er tilstoppende melkeganger. Jeg kan bare skylde på meg selv, er så lei av å ha 5 ganger så mye melk som vesla trenger så jeg skulle trappe ned litt med pumpinga, men det gikk visst ikke så bra.

Holder det da å pumpe ofte og massere det vonde? Jeg får ikke ut så mye melk av det heller, så det virker på en måte som det er mer som ikke vil ut. Har googla, men jeg er litt usikker på om det er det jeg har, det virker mer som det skal være små harde kuler i brystet?

Det er jaggu mye rart man skal lure på! Har så utrolig lite lyst til å dra til legen også, nå er vi jo hjemme...! Noen med peiling?

Skrevet

Hei!

husker hos meg virket det også helt tett.... ( men dette var jo rett etter fødselen da) Jeg var plaget av mye kuler ( noen var så store som ping pong baller, under begge armene faktisk.....vondt og ømt) Jeg husker jeg fikk noe bomull satt inn i fett på sykehuset som jeg tullet rundt puppene, dette tror jeg de har på apoteket også. Ring eller ta en tur dit, de pleier å være flinke der.

Men ellers holdt det for meg å ta å dusje et par ganger om dagen ( tok alltid dusj før jeg gikk å la meg, følte da at jeg hadde "løsnet" mye inni puppen. Dusjen må være ganske varm og du må massere rundt, kan også på få din kjære til å massere litt med babyolje. Det måtte de på føden gjøre på meg.

Men det er riktig at det skal være litt klumper i puppen også,.

Jeg kan desverre ikke hjelpe deg ang pumping da ikke gjorde det så mye, men håndpumpe kan du ogdå prøve bare for å se hva som kommer ut, hvis du da ikke vil pumpe, jeg var så redd for å ikke ha nok i puppen, så pumpe gjorde jeg bare innimellom.

Du kan jo ta en tlf til legen eller sykehuset også hvis du er bekymret, det siste du trenger nå er en brystbetennelse.

Lykke til,vennen!

Skrevet

Jeg har også hørt at å dusje med varmt vann på brystene og massere dem samtidig kan hjelpe til med å løse opp tette melkeganger.

Du kan også prøve med varme omslag og så massere dem om du ikke har tid til å gå i dusjen. Veldig viktig å ikke fryse på brystene så hold dem gode og varme :-)

Lykke til!!

Skrevet

Så godt å høre at dere har kommet dere hjem, og ar alt går så bra med dere. Skjønner at det er mange regler og mye oppfølging som skal til, men så utrolig bra at det hele tiden går riktig vei!

Jeg slet mye med amming, og brukte Ammehjelpen en del. (Fikk en brosjyre på sykehuset med en liste over navn og telefonnummer. Dette er frivillige som gir råd og veiledning på telefon.) De var utrolig flinke og hjalp meg mye. Jeg hadde ikke mye melk, så Maja fikk alltid tilbud om begge. Og jeg prøvde å rape henne både mellom og etter. Hun lå aldri lenge på hver, så jeg tror nok ikke hun dekket suttebehovet på den måten. Men hun var jo ikke så gammel når hun fikk smokk første gangen heller.

Jeg brukte skjold i begynnelsen, og da slipper man jo unna det med såre brystvorter. Men da jeg sluttet med skjold, ble det veldig viktig å ha krem i nærheten.

Jeg pumpet en del med håndpumpe for å få opp produksjonen, og da fikk jeg jo tømt puppene helt. Dermed unngikk jeg også at det tettet seg til.

I perioder hvor jeg var sliten eller stresset, gikk det veldig fort utover mengden melk. Husker også at jeg var litt dårlig en dag (oppkast etc), og da tok det flere dager før produksjonen var oppe i "normalt" igjen. Og dette stresset meg nok, slik at det tok enda lengre tid før det gikk seg til. Jaggu ikke enkelt dette;-)

Men det viktigste er å spørre når man lurer på noe - og da anbefaler jeg virkelig ammehjelpen!

Lykke til videre, og håper at ammingen går seg til nå!

Skrevet

Gratulerer så mye med å få veslesnuppa hjem! Det må være en utrolig god følelse etter den tiden dere har vært gjennom. Tusen takk for alle oppdateringene her underveis! Vi har grått med dere, jublet med dere, og gjennom historiene og bildene av veslesnuppa fått blitt kjent med henne:) Tusen takk for at du deler med oss kjære, kjære Sanasol!:)

Ang ammespørsmål så må jeg også få skryte litt av Ammehjelpen. Jeg var også i kontakt med de et par ganger og fikk veldig gode svar.

Jeg sleit en periode med tette melkeganger som holdt på å gå over til brystbetennelse, og min redning ble faktisk gubben:) Jeg holdt på å få fullstendig låsning i skulder og nakke etter å måtte masere brystene for å løse opp i kulene, men han gjorde jo jobben tusen ganger bedre og jeg kunne bare lene meg tilbake og hvile:) Var ikke nei i hans munn for å si det sånn når han fikk tilbudet;)

For å unngå såre brystvorter brukte jeg ullkrem som jeg kjøpte på apoteket. Brukte den kun i ekstra såre perioder, og prøvde å lufttørke puppene så ofte jeg kunne. Er ikke å anbefale på café, men hjemme i egen stue funker det bra:)

Som de skriver over, husk ullinnlegg på kalde dager!

Lykke til og kos dere masse:)

Mange, mange varme klemmer til dere alle

Skrevet

Hei Sanasol.

Gratulerer med hjemkomsten og endelig å ha fått Iris i hus. Er så glad på deres vegne og sitter nok en gang med tårer i øynene. Er det noe du skal ha ros for så er det at du står på og tar dette på strak arm. Ikke vær redd for å dele både opp- og nedturer med oss her inne. Du vet at vi er her for deg.

Et kjempepluss at ammingen fungerer bedre denne gangen og vi krysser fingrene for at dette går seg til. Har jo ikke så mange ammetips, he he. Men bare husk å ta vare på deg selv oppi dette og la det ta den tiden det trenger. Forstår godt at det kan bli tøft noen dager, men da er det bare å si ifra så er vi her for å støtte deg.

Synes det er så hyggelig med alle statusmeldinger på FB og bilder av dere alle sammen.

Stå på videre og kos deg masse med Iris nå. Sender mange gode varme klemmer.

Skrevet

Gratulerer med hjemkomsten. Tenker det var en stor dag for alle å få lille Iris hjem. Er koselig at du deler historien med oss.

Håper det fortsatt går bra med dere og at dere koser dere sammen,

Er nok greit med hygiene/besøksregler i starten når hun er sårbar for sykdom. Skjønner at det har vært og kan bli litt tøffe dager innimellom, men håper de gode dagene veier opp de tøffe.

Så flott at ammingen fungerer greit denne gangen. Ser du har fått mange gode ammeråd. Det er bare å holde roen og ikke stresse, går det så går det. Stresser du med ammingen kan det påvirke melkeproduksjonen. Skulle du få såre brystvorter etterhvert, så kan du bruke morsmelk og lufttørke som er nevnt før her, eller et tips er å vaske med blå farris, salt og kullsyre gjør at sårene gror fortere. Jeg brukte også albueskjell, det får du kjøpt på apotek.

Ellers vil jeg si som de andre pass på å holde brystene varme, bruk ullinnlegg når det er kaldt. Jeg brukte ullinnlegg og engangsinnlegg inni ullinnlegget. Da slapp jeg å vaske ullinnlegget hver kveld.;-)

Tvi tvi og stå på videre.

Mange klemmer fra oss

Skrevet

I dag har hjemmesykehuset vært her for siste gang, vi er herved helt utskrevet og skal klare oss selv. Lillesøster er nå 2750 gram, merkelig nok like stor som storesøster var da hun ble født.

Vi hadde litt problemer på natten den første uken, hun orket ikke spise og klarte ikke å sove, så det ble en dårlig sirkel. Hjemmesykehuset foreslo at jeg skulle bruke melken jeg har i fryseren som ble pumpet de første ukene, og med en flaske innabords før leggetid har hun sovet 4 timer i strekk hver natt og lagt godt på seg og fått nok energi til neste dag. Vi ammer fortsatt med skjold, og skal så smått begynne med avvenning av det om den lille damen vil. Flaske på kvelden har gått veldig bra, og vi har ikke sett noen tegn til apné. Ellers er det flott med alle ammetips dere har kommet med, jeg noterer i vei og finner veien til ammehjelpen om det skulle trengs. Massasjetrikset for tette melkeganger funket, heldigvis!

Det har vært veldig godt å ha dere å tømme seg til i løpet av den tiden her. Jeg har vel brukt dere som en slags dagbok (ikke minst på FB), og på den måten unngått å tilte helt i løpet av både rugetiden og intensivtiden. Vi ble kjent med andre som har laget blogger om sin situasjon og sa at det holdt humøret oppe, og det kan jeg skjønne. Man må bare få det ut på en måte. Dette er en typisk ting som bare skjer andre, men nå skjedde det oss og jeg er så glad for at ingen av oss mistet sans og samling. Det har vært både forderdelig og fantastisk, og noen ganger helt fortvilende. Ikke minst isolasjonen tar på, det å aldri kunne prate ordentlig ut med noen om alt som skjer, men der har jeg jo vært så heldig som har hatt dere. Bare det å få ut tankene når de presser på er gull verdt, så får det være så utleverende det bare vil ;-) Så tusen takk for dere fantastiske jenter som har holdt humøret mitt oppe! Jeg tror optimisme og godt humør har alt å si på utfallet, og det viser seg jo nå. Nå skal vi snart på trilletur, det har vi nemlig endelig fått lov til :-) (selv om vi sneik litt på søndag ;-)

Stor klem tilbake til alle sammen!

Skrevet

Det er så moro å høre at det går så bra med dere. Skjønner at dette har vært tøft og vi har følt med dere i alt dere har vært igjennom.

Synes alltid det er spennende å lese oppdateringer, se bilder og lese hvordan ny hverdag arter seg.

Gøy at dere hatt fått til trilleturer og at det går seg til med vektøkning.

Amming er jo så ulikt fra person til person, og jeg håper det går seg til med mating - uansett form.

Vi følger spent med videre på hvordan dagliglivet er for dere og venter alltid på nye bilder. Håper jo veldig å få sett dere "live" snart også.

Stor klem fra oss

Skrevet

Vi får ikke dra på de store utfluktene enda, men det er bare å komme på besøk om dere vil! (og er friske ;-) Ellers så har sykehuset gitt beskjed at vi kan slappe av litt mer etter jul, dra mer bort og kanskje til og med på café, som visstnok er den store bakteriesynderen. Og kjøpesentere...godt at jeg ikke er noe særlig glad i noen av delene da...hmmm :-S

Skrevet

Hei.

Vi har satt så utrolig pris på at du har delt både små og store tanker med oss. Bare å fortsette med det og det er bare helt fantastisk å lese at Iris legger på seg og trives. Det må jo bare være fantastisk å få henne hjem endelig. Selv en liten trilletur kan jeg tenke meg føles som en stor bonus.

Kommer gjerne på besøk en dag. Men her i gården sliter vi mye med forkjølelse nå på høsten. Så vi skal være 100% friske om vi tar turen.

Håper uansett å se deg/dere på julebordet i desember.

Nyt dagene og stå på.

Stor klem fra Lykkebarn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...