Gå til innhold

Dere som er gravide + svine-vaksine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere en meg som har sett nyhetene og fått med seg at de anbefaler alle gravide å ta vaksinen..? Skal du gjøre dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke... er veldig i tvil. Redd for at de ikke kjenner langtidseffektene på fosteret. Skal snakke med lege og jordmor i neste uke, og se om jeg klarer bestemme meg.

Skrevet

Det samme tenkte jeg. Er veldi usikker på hele vaksinen i seg selv, og er for øyeblikket eneste gravide innenfor min krets. Så tenkte jeg skulle høre her inne hva dere skulle. Skal til jordmor om to uker, håper hun har råd å gi. Vaksinen kom jo ikke før da uansett.

HI

Gjest eelis+guttespire *fødeklar*
Skrevet

Jeg har ikke tenkt å ta den, rett og slett fordi jeg ikke har tenkt å være gravid særlig mye lenger (er i uke 38). Hadde jeg vært i 2. tri eller begynnelsen av 3. tri, hadde jeg nok tatt vaksinen. Jeg er i to risikogrupper nemlig (har astma), så jeg er ekstra utsatt dersom jeg skulle bli syk. Hadde jeg ikke hatt astma, tror jeg ikke at jeg hadde tatt den - det hadde i alle fall blitt nøye vurdert. Men snakk med lege eller jm uansett, de vet som regel best :-)

Skrevet

Jeg kommer til å ta den. Jeg har en del ting utenom som gjør at jeg er veldig i risikosonen..

Jeg vet det høres kynisk ut, men i og med at jeg er såpass i risikosonen, velger jeg å vaksinere. Jeg tar sjansen. Veldig redd for barnet i magen, men enda reddere for å dø fra de barna jeg har..

Skrevet

Jeg er kjempeusikker siden man ikke vet hvordan den påvirker fosteret. Hadde jeg hatt en tilleggs"diagnose" hadde jeg gjort det uten tvil, men som frisk gravid er jeg altså kjempeusikker.

Skrevet

Jeg var i utgangspunktet bestemt på å ikke ta den, men nå idag har jeg blitt i tvil.

Har akkurat gått inn i 2.trimester og vet at selv om jeg ellers er frisk og rask blir jeg lettere syk når jeg er gravid.

Får ta det opp med legen på neste svangerskapskontroll eller hvis jeg får innkallese. Alle gravide etter 12 uke skulle vist få tilbud fra og med midten av mnd.

Skrevet

Skal ikke ta den, har vært hos legen i dag pga langvarig hoste og hun sier hun får vondt i magen av å snakke om svineinfluensa. En grunn er at de ikke hundre prosent kan garantere at vaksinen er i orden og at media hauser opp i de grader at det skremmer livskiten ut av folk som hun sa. Hun sa at influensaen ikke er verre enn andre influenser som kommer hvert år og at det dør eks antall hvert år av influensa som man ikke kan gjøre rede for at dør.

Hun sa også at hun var veldig i tenkeboksen for om hun skulle ta den selv eller ikke. Har flere venner som også er gravid og de har fått forskjellige svar av forskjellige leger og jordmørdre. noen mener at de skal ta den, andre er helt i mot og noen er midt i mellom. Så lenge de ikke er enige om vaksinen tør jeg ikke og ta den. Hadde alle sagt ja/nei hadde valgt hvert enkelt.

Har tatt testen i dag siden jeg har gått og hanglet i snart to uke og ikke har en bakteriell infeksjon i kroppen.

Skrevet

Jeg synes at det er horribelt at leger og jordmødre sier forskjellige ting. De skal jo anbefale det beste for oss, og siden helsemyndighetene går ut å anbefaler gravide til å ta vaksinen så burde leger og jordmødre gjøre det samme.

Jeg skal selv til legen denne uken, så det blir spennende å se hva han sier.

Jeg kommer nok til å ta vaksinen.

Skrevet

Skal også til legen neste uke. Hva om vi prøver samle opp noen av svarene vi har fått av våre leger og jordmødre? Det er enklere om vi er flere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...