Gå til innhold

Er jeg kontrolerendes/kravstor? Trenger litt synspunkter her...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er historien:

Min samboer gav meg hans facebook passord for leeenge siden, uten noen som helst grunn eller spm fra meg.

For noen mnd siden logget jeg inn på kontoen hans etter lang tid med problemer i forrholdet. Han fikk meg til å føle at han skjulte noe.

Jeg opptaget en samtale der om at han planla og gå ifra meg, at han pakket i skjul osv.

Jeg ser den at jeg ikke hadde noe på hans fb å gjøre og skal ta på meg at det var feil av meg. Alikevell angrer jeg ikke, for jeg hadde jo aldri opptaget dette om ikke jeg hadde sjekket (ikke før det var forsent iallefal)

Så det ble jo en kjempe diskusjon her, begge var på vei ut før vi fant ut at nei, dette skulle vi jobbe for.

Da på hans initativ. Jeg satt EN betingelse: Jeg skulle ha passordene hans i en periode, fordi jeg stolte ikke på han.

Det var helt ok for han så sån ble det. Eneste betingelsen han hadde var at jeg gav beskjed når jeg logget på, for han ville ikke jeg skulle gjøre det bak ryggen hans, dette gikk jeg med på og har fulgt.

Dette er nok et parr mnd siden, og jeg har valgt å jobbe med meg selv og IKKE logge inn på hans kontoer, jeg må jo lære meg å stole på han.

Forrholdet har også blitt bedre etter dette.

Men; han har en qxl konto som jeg og bruker. Var inne der og gav bud på en vare noe som er helt ok for han. Denne er felles men står på han liksom.

Da jeg vant varen skulle jeg inn på mailen og sjekke mail fra selger. Mannen var ikke hjemme så jeg sendte bare en mld med beskjed om at jeg logget inn, for så å prøve å logge inn.

Passordet var byttet!

Jeg ble faktisk forbanna!

Sendte ikke mer mld til han, men snakket med han da han kom hjem.

Han mente han ikke gadd å leve i et fengsel, jeg fikk bare akseptere at han hadde privatliv osv.

Joda, men denne situasjonen har han da satt seg selv i? Og jeg har jo ikke missbrukt dette heller, føler jeg selv.

Gjorde det klart da og denne gangen og at dette var en betingelse for å fortsette forrholdet, i den perioden det tar meg å bli trygg på han igjen. Alle har jo krav og ønsker i et forrhold, det er opp til motparten om de kan leve med det eller ikke?

Han gikk jo med på dette, men gikk da bak min rygg og byttet passord!

Er det virkelig så kravstort av meg å forvente at han gir litt for å bygge opp igjen min tillit?

Fikk han uansett til å logge på mail, fb ol for å vise meg at han ikke hadde noe å skjule. Ja, jeg beklager når han gjør en sånn handling føler jeg at han har hemmeligheter. Plaget avtalen han skulle han tatt dette opp med meg, så kunne vi kommet med en ny ordning.

Men dette bak ryggen min?

Nå har jeg passordene igjen, om han ikke har byttet. Igjen skal jeg prøve å jobbe med meg selv og ikke sjekke om passordene er riktige.

Men er det så forferdelig å be om å ha disse denne perioden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gud bedre, høres ikke ut som om forholdet er liv laga...

Skrevet

Jeg kan ikke helt forstå hvordan det skal hjelpe at du har hans passord. Uansett hva vi føler for partneren vår, har vi rett til å holde noe for oss selv. Det er sikkert mange som sliter med forholdet i perioder, og kanskje har en eller begge mest lyst til å gi opp. Jeg mener det må være lov til å holde noe for seg selv. Hvis du ikke har tillitt til ham, er det dette du bør jobbe med....jeg tror ikke det har noe med passord å gjøre.

Jeg ville aldri bedt om mannens passord, ei heller gitt ham mine.

Skrevet

Så om din mann bryter din tillit er det og din jobb å bygge den opp igjen og han skal få styre på som før?

Skrevet

Tro meg, han kan bare opprette nye epost konti som du ikke har tilgang til. La nå mannen ha noe privatliv da. Herregud for en kontrollfreak du er..

Skrevet

Ja du er kontrollerende og kravstor. Min mann var som deg en periode, skulle ha alle passordene mine og spionere på alt jeg foretok meg.

Jeg ga ham et ultimatum : La mitt liv være mitt og aksepter at jeg trenger pusterom eller flytt ut. Han valgte hedligvis det siste.

Jeg blir kvelt av sanne forhold, måte på til umodenhet

Skrevet

Jeg synes du er kravstor og er enig med din mann i at han skal få ha litt privatliv jeg!

Jeg vet at mannen min vet hvilke passord jeg har, men han har også respekt nok til å ikke bruke det til noe. Det skulle bare mangle faktisk.

Du er for kontrollerende og forholdet kommer nok til å gå skikelig på snørra om ikke dere lærer dere det mest essensielle i et forhold. KOMMUNIKASJON

Skrevet

Dette er vanskelig. Er tilliten svekket, vil det ta tid å bygge den opp. Jeg tror bare at slik "snoking" fremmer mistro.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor dere blir så sure?

Jeg hadde da ikke spurt om jeg ikke var villig til å høre andres meninger på en konstruktiv måte?

Jeg ser jo at dette plager han, derfor vil jeg ha andre meninger.

Jeg hadde foresten aldri bedt om dette fra han før dette skjedde da...

Uansett, dere som klarer å svare skikkelig; Om jeg da gir meg på dette, hvordan klarer jeg å bygge opp igjen tilliten til han?

Og foresten, takk for svar til dere som klarer å svare på en ordentlig måte;)

Skrevet

23:26 har nok rett. Men dersom han VIL være i et forhold, og har krenket tilliten før, bør han gi partneren innsyn i en periode. Dersom han vil ha "privatliv" igjen kan han jo si det, og være litt ydmyk mht hvordan han bruker det- forsikre kona om at det ikke skal skje tilsvarende ting igjen, og av og til la henne kikke over skulderen hans når han chatter på fb eller mailer med folk.

Skrevet

Jeg heller nok mer mot at hvis han VIL være i forholdet, blir han, og vil han ikke må dere finne en løsning på det. Du kan jo ikke tvinge han til å bli i forholdet. Han bør vise deg at han vil være i forholdet, slik at du ikke trenger å kontrollere om han er på veg ut. Gi fra deg passordene og be han om å overbevise deg om at forholdet er trygt.

Gjest Antarctica
Skrevet

Mange har ønske om å "ha hemmeligheter". Men hvis du har erfaring med at disse hemmelighetene faktisk er farlige for forholdet, så skjønner jeg at du steiler.

Men uansett. er ikke denne mannen litt vel "hemmelig" for deg? han driver jo med en masse greier i smug - han skulle flytte ut, og da PAKKA han i smug! skulle du liksom ane fred og ingen fare, og så plutselig komme hjem til ribbet leilighet....? fordi han ikke torte å si at det skulle bli slutt?

Jeg er så gammeldags at jeg tenker at folk som har et godt forhold faktisk kan ha same epostadresse, slik som de har samme postadresse. Jeg LESER ikke brevene til samboeren min, men jeg tar de inn fra postkassa, og syns faktisk jeg har rett til å vite at de kommer. Vil jeg vite innholdet, spør jeg, og på samme måte er det med epost, eller for den del telefonsamtaler. Må han ut av rommet for å snakke, eller, nekter han å si hvem som ringte, da er det noe ugler i mosen.

Skrevet

Enig med 2331, han har jo gått bak ryggen din før, og det er ikke rart du er usikker. Når det er sagt så virker hele forholdet usikkert, ikke bare nå. Vet jo ikke hva som lå bak at han handlet slik han gjorde tidligere, det har dere forhåpentligvis snakket ut om. Hvis dere skal fortsette, krever det innsats fra begge, Skjønner at han vil ha privatliv, men han må også fire litt på det til dere kommer dere gjennom dette. Må kanskje mer snakking til? Evt parterapi?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...