Mor Frøya Skrevet 5. oktober 2009 #1 Skrevet 5. oktober 2009 Hei på dere! I dag var jeg på sykehuset hos gynekolog for min andre vektesimering. I tillegg skulle vi bestemme forløsningsmetode (planlagt keisersnitt eller vaginal fødsel). Hadde katastrofesectio sist på grunn av oksygenmangel hos fosteret og langsom framgang. Min første var relativt stor, 4000g og 36,5 rundt hodet. Han sto veldig høyt i bekkenet og kom ikke ned, til tross for 2,5 time med pressrier...!! Størrelsen på babyen denne gangen skulle etter planen være avgjørende for valg av forløsningsmetode, da jeg er redd det samme skal skje igjen... Men stadig nye leger å forholde seg til og har gjort dette mildt sagt vanskelig. For 14 dager siden (uke 36 +1) ble babyen estimert til -0,4 % i forhold til snittet. I dag (38 +1) ble resultatet + 11,6 %. Vet ikke hva det vil si til termin, men den ferske legen mente ingenting (på papiret) sto i veien for at jeg kunne føde vaginalt. Noen av dere som vet? Uff og huff... Ble så usikker jeg. Har hele tiden vært innstilt på keisersnitt, for gynekologen jeg snakket med tidlig i svangerskapet sa at sjansen var liten for at nr. 2 ble sååå mye mindre enn førstemann. Hun ville likevel ikke utelukke det, og ga vaginal fødsel rundt 10 % sjanse. Vektestimeringen ville avgjøre. Vet ikke hva jeg ville med dette innlegget, jeg, men har så mange tanker i hodet akkurat nå... Må likom omstille meg og møte usikkerheten...også nå som fødselen er like rundt hjørnet! Takk for at du leste..
Tigerpote Skrevet 5. oktober 2009 #2 Skrevet 5. oktober 2009 Hei:) Nå er jeg en uvitende førstegangs, men har også hatt vekstestimering. Jenta vår ble målt til å være 13% over snittet, som er innenfor normalen, og hun vil trolig bli 3800-3900 gram. Altså ikke spesielt stort. Jeg skjønner veldig godt at du er redd siden du hadde en så tøff fødsel sist! Men de sier at ingen fødsel er lik, og at de ikke trenger å ha noen sammenheng med hverandre. Siden de mener at vaginal fødsel generelt er det beste, og at legen ikke mente at det var et problem at du skulle føde vaginalt, hadde jeg mest sannsynlig stolt på det. Men kanskje du skulle be om en fødselsforberedende samtale? Dersom tanken på vaginal fødsel er altoverskyggende for deg. Alt vil nok gå fint for deg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå