Gå til innhold

Influensa vaksine!!!


elle78

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Noen som har sett på nyhetene i kveld ang svineinfluensa vaksine?

Nå mener de at alle gravide skal ta den, for å unngå komplikajsoner etter fødsel! Noen som har tenkt noe på å ta denne vaksinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm, vanskelig det der..I utgangspunktet mener jeg at det er hysterisk å vaksinere alle gravide, og at det er større risiko enn fordeler ved å gjøre det. Men jeg har jo ikke noe reell kunnskap om vaksinen, så det blir jo bare synsing. Skal høre med legen min hva han mener før jeg bestemmer meg iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så på redaksjon 21 i går.

De nye tingene som kom frem (som jeg ikke hadde tenkt over/visst før) var:

*Babyen blir også vaksinert - det er jo greit for februar pleier å være en influensamåned.

*Det er de samme stoffene i denne vaksinen som i den vanlige influensavaksinen. Det er ikke vanlig å vaksinere gravide mot influensa, men i USA er det vanlig å vaksinere alle gravide mot vanlig influensa hvert år.

 

Jeg tror nok jeg skal vaksinere meg, men skal høre med legen min først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI VET IKKE HVILKE KOMPLIKASJONER DET KAN GI FOSTERET!!!!!

 

For å være ærlig så tror jeg ikke at en sprøyte fra eller til kan hjelpe meg eller fosteret. Men selvfølgelig...hvis jeg blir smittet,skal jeg snakke med legen min.

Hvor mange er det som har fått misdannelser ved å ta vaksiner de ikke viste hvilke følger det kunne få?

 

Men selvfølgelig blir jeg skremt av historien om mamma 30 som døde etter å ha forløst barnet sitt. Hun hadde hatt en kraftig lungebetennelse.

 

Gjør det du synes er riktig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pratet med legen min i dag ang influensaen, og jeg skal ta den, han sa det var farligere å ikke ta den, enn å ta den. Han ville jeg skulle ta den, og jeg stoler på min lege. Må tenke på at jeg har ett barn fra før også da, i tilfelle man skulle få det og ikke ha vaksinert seg.. Men, det er sånn jeg tenker, og føler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker. Det finnes så mange triste historier om skader unger har fått pga vaksiner..og de har vel ikke testet disse vaksinene så grundig at de vet om det kan komme bivirkninger etter tid...?

Hører mange leger har sagt at det er tryggere å ta den enn ikke ta den, men personlig synes jeg det virker stikk motsatt..

 

Vi vil jo alle bare vårt barns beste, så synes valget mellom vaksine/ikke vaksine er vanskelig..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å ta vaksinen. Snakket med Legen min idag og han anbefaler at jeg tar den. Han sier at vaksinen er tryggere enn å la være. Jeg har en sønn som er i barnehage og tenker at det er stor risk for at man kan bli smittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal ikke ta den!! overlevde første runde med svineinnfulensa og jeg trur jeg overlever om jeg så får den!! mange gravide som har klart seg fint igjennom!!

 

vaksina kommer i uke 42, det tar 5 uker før den virker (og hvem vet innen da kan dere ha fått den allerede!!).. da har du både tatt vaksina og fått svineinfulensa..(kjedelig)... det tar 1-2 uker før den bryter ut også..

 

jeg skal hvertfall ikke ta den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er ganske usikker. Har hørt at helsepersonel aldri ville anbefalt sine døttre og venninner om å ta denne vaksinen. Men at de må anbefale pga helsemyndighetene. Syntes det er skummelt å være forsøkskanin. Tenk hvis det gir skade på babyen i magen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammem!

Jeg jobber på legekontor sammen med kommunelegen og han sier jeg

må ta vaksinen. Så jeg kommer til å ta den.

Som det er nevnt her så er utfallet og sjansen for å få sv.influ mye verre og større.

Det er et vanskelig valg!1

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

 

Jeg er i uke 24 og jeg har bestemt meg for å ta vaksinen. Synes rett og slett at risikoen er for stor og tar ikke sjansen på å bli smittet. Tror nok norske helsemyndigheter vet hva de gjør og det er mye som har forandret seg siden feks -70 tallet. Det var jo da man hørte skrekkhistorier om denne vaksinen.

 

Men alle må jo gjøre slik de føler er best for seg selv og babyen, men personlig synes jeg det virker som det er veldig mye unødvendig hysteri ang denne vaksinen. Tror nok den redder mange flere liv enn den tar for å si det sånn.

 

Lykke til alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 22 og regner med at både jeg, storebrødrene på 10 og snart 2 (når det blir mulig for barn under 3) og mannen min kommer til å ta vaksinen.

 

Vi har vurdert at risikoen er større ved å la være samt at dette er den beste måten å beskytte både store og små.

 

Vi har lest det meste vi har kommet over og pratet en del om det, og føler nå at vi har tatt den konklusjonen som er rett for oss :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere som er bekymret:)

Det tar ikke 5 uker før den virker.. Det tar 2-3 uker før den gir FULL effekt;) har du fått den etter at du har blitt syk vil den virke uansett!

Er ikke så rart man blir redd når det er så mye feilinfo og skriv i forskjellig grad om dette.

 

Dere må ikke være så hysteriske for denne vaksinen. Den er ikke anderledes enn alle andre vaksiner vi har allerede fått i oss siden vi var barn. Den har noen få ekstra ingredienser.

Kvikksølvet de har snakket så mye om er ikke farlig da vi får i oss mer av det vi spiser hver dag enn det er i sprøyten.

 

Det er nå en grunn til at folkehelseinstituttet vil at vi gravide skal ta den;)

Handler ikke om at man selv føler seg sterk og frisk og tror at man vil overleve neste runde med svineinfluensa. Det handler om at ingen av oss vet hva vi tåler eller ikke av influensaen og dette er et tiltak for å beskytte oss. Ikke for å gjøre det verre.

 

Det vil også beskytte den nyfødte når den kommer til verden!

Det er vel bedre og holde seg levende for begge parter og beskytte seg enn å risikere å ikke få oppleve en gang din nye engel?:)

 

De har sett at i utland er det mye større antall gravide som har fått store komplikasjoner når de har fått denne influensaen og at det er stor risiko for å bli veldig syk av dette.

Ikka alle selvfølgelig...men hvem vet hvem som tåler det og hvem som ikke tåler det? det er ikke i våre hender å bestemme om vi tåler et virus de ønsker å beskytte oss fra eller ikke!

 

La folkehelseinstituttet gjøre jobben de er forpliktet til å gjøre og ikke minst nå har sagt at det er helt trygt å ta.

 

Jeg skal ta den og skulle det skje noe så er jeg uansett veldig glad for at jeg ihvertfall får oppleve mitt skjønne barn enn å være så opptatt av at det på død og liv må bli noen skadevirkninger i etterkant. Det må ikke bli hysteri andre veien heller nå da;)

 

Men lykke til til dere som tror og mener at det ikke er verdt det;)

Hilsen en som begynne rå bli lei av å se alle feilinformerte som påvirker de som er usikre. Husk at det mest korekte er det man leser av de som har jobbet med dette i over 20-30 år ikke de som tror og mener.

 

Det er farlig å tro ... uten å vite hva man snakker om da dette tross alt handler om våre barn!

Dont be so scared

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta vaksinen.

Vaksiner har gjort veldig mye bra for folkehelsen, hvorfor stoppe nå? Virker som det er mye hysteri rundt denne vaksinen.. Mange nevner den vaksinen i 1976 - det er over 30 år siden, og vaksinen var mest sannsynlig forurenset. Helt andre rutiner nå.

 

Selvfølgelig vil de aller fleste gravide klare seg helt fint om de blir syke, men det er de få uheldige som blir veldig syke (og de vet vi ikke hvem blir på forhånd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta vaksinen..

Det med at helsepersonell ikke ville anbefalt familie og venninner å ta den, gjelder hvertfall ikke alle, og det tror jeg er få. Tanten min er legesekretær og hun sier jeg må ta den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som er usikkre hvilken info dere kan stole på anbefaler jeg www.pandemi.no. Dette er en opplysningside om svineinfluensa. Her er mange sider om spesielt gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke tar vaksinen, det er fortsatt usikker hva som skjer med baby'n i magen. Og så lenge ingen kan sier meg hva med min ufødet barn komme til å skjer når jeg tar vaksinen tar jeg ikke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har tatt den, er i uke 25. Har nedsatt immunforsvar fra før også, så her ble det to faktorer å hensyn til. Legen min anbefalte også å vaksinere de andre barna i familien, noe vi vurderer når risikogruppene er ferdige. Jeg syns man skal gjøre det man føler for og føler er riktig for seg og sin familie ihht vaksinere eller ikke. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...