Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #1 Skrevet 5. oktober 2009 bor i studentleilighet og har 2 barn fra før som deler det "store" soverommet... vi voksne har et rom der det akkuratt går inn en 150cm seng og 2 kommoder på rekke. da er det 20 cm å gå på rundt senga. badet er på 4m2 eller noe sånnt, har dusj i et hjørne, do i et annet og vask i midten. da er det ikke plass til noen kommode der inne - no way! hva gjør dere andre som bor så trangt? samboeren spøker med at vi kan la nurket lsove i kommodeskuffen, men klarer ikke helt å se det morsomme i det... vi studerer begge to i et par år til, og kan ikke kjøpe/leie noe dyrere og større helt enda. ungene stortrives også her, så vi har ikke lyst til å flytte. har tenkt på hengevugge til soveplass..., men hvor lange kan man bruke dem? den indiske fx? finnes det stellebord som kan henges på veggen?
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #2 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg ville gått for sånn hengevugge, ja. Vet ikke hvor store de er, men kanskje det passer å plassere småen på rom med de andre når h*n er vokst ut av den? På barnerommet gjelder det å stable i høyden: køyeseng funker da fint? Jeg har en kollega som bygde på trappegrind forand nederste etasjen i køyesengen, da fikk den minste en slags grindseng. Oppblåsbar stellematte fra Ikea anbefales. Den kan du bare stue vekk når den ikke er i bruk.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 5. oktober 2009 #3 Skrevet 5. oktober 2009 Ja det finnes stellebord som kan festes på veggen. Det tar så og si ingen plass når det er slått sammen. Når det gjelder seng så ville jeg sett om det gikk ann å heller ha et skap som brukte høyden i stedet for gulvplassen slik at du kan droppe de to kommodene du har på soverommet og sette inn en seng til småen som kommer.
Lilleleen Skrevet 5. oktober 2009 #4 Skrevet 5. oktober 2009 hvor kan man få kjøpt sånt stellebord? Vi har også liten plass.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #5 Skrevet 5. oktober 2009 Ikea har mange fine løsninger. Ta en tur dit. Ja man kan kjøpe stellebord som kan henges på veggen. Du kan også bare kjøpe stellematte som du kan bruke på gulvet, evt. oppå vaskemaskina. Eller andre plasser, på senga ved noen skift som ikke krever vann f. eks. Så en reklame her inne på siden tror jeg om en ny seng som var kommet. Ikke sikkert dere har plass til den heller da, men den kunne festes på senga til foreldrene. Man får også kjøpt en "bag" av noe slag man kan bruke om man vil samsove. Da ligger den mellom dere. Men den og evt. vugge har jo begrenset tid da. Spørs jo hvor stor babyen er, men max. 6 mnd. kanskje?
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 5. oktober 2009 #6 Skrevet 5. oktober 2009 Ikea selger det og Brio selger det:)
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #7 Skrevet 5. oktober 2009 Dere kan kjøpe hengevugge som kan henge over senga deres. Jenta vår sov i hengevugge til hun såvidt hadde bikket 9 mnd, da begynte det å bli skummelt, fordi hun begynte å heise seg opp langs kanten... (Var leandervuggen vi hadde) Kanskje babyen da kan flytte inn til de store barna eller ha sprinkelseng i gangen eller et eller annet etter det? En sprinkelseng er bare 60 cm bred (noen er faktisk 55 også), så hvis dere fjerner en kommode, får dere sikkert plass til sprinkelseng inntil senga, men da blir det ingen plass å gå på. Vi har bodd veldig trangt selv med barn, så kjenner til problemet :-) Du får kjøpt stellebord til å henge på veggen, men det er vel ikke sikkert dere får lov til å lage hull til det? Det krever dessuten at du har solid veggfeste for det... Vi kunne ikke bruke det, så vi kjøpte et sammenleggbart Simo-stellebord med mykt badekar under (skal forøvrig selge det nå, hvis du er interessert). Lykke til! Det ordner seg nok!
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #8 Skrevet 5. oktober 2009 tusen takk for mange gode tips noen utfordringer har jeg her... de to kommodene er arvegods etter min farmor og kommer ikke til å bli kastet... har ikke plass til dem noe annes sted desverre, så aner ikke hva jeg skal gjøre med dem, men er enig i at det hadde vært bedre med hyller... men vi ville fortsatt ikke fått plass til barnesenga, som jeg faktisk har, men ikke vet hvor jeg skal gjøre av.... ang barna... det er ei på 12 og en på 6.... begge trenger litt "rom" og vi har delt av soverommet med gulvside gardiner så de har liksom hvert sitt rom... uansett er det ikke mulig å sette inn køyesenger der for det er skråtak og vinduer i den veggen det ikke er fastmonterte kledskap. det er ikke høyt nok under den andre veggen for høye senger desverre det er også vindu på denne veggen. har vært på IKEAs hjemmeside og kikket, men fant ingen veggmonterte stellebord... fant et par kommoder og et sånn klappbord. men de er jeg veldig skeptisk til må jeg innrømme.... vi har ikke vaskemaskin (ikke plass til det heller) tar imot alle råd jeg kan få jeg.... noen som har link til nettsteder som tipser om innredning i små rom kanskje? HI
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #9 Skrevet 5. oktober 2009 hm kanskje;) men da må du nesten la vær å være anonym så jeg får sendt deg en pm
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 5. oktober 2009 #10 Skrevet 5. oktober 2009 http://www.brio.net/BRIO_NET/Norge/?b=4
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #11 Skrevet 5. oktober 2009 takk skal ta meg en tur i butikken og kikke på den
*dum&deiLig*™ Skrevet 5. oktober 2009 #12 Skrevet 5. oktober 2009 Stellematte fra Ikea oppå kommoden. Samsov med babyen, mannen kan sove på sofaen/sovesofa. Evt. sjekke om noen kan oppbevare kommodene for dere slik at dere får plass til barnesenga?
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #13 Skrevet 6. oktober 2009 Vi bodde så trangt. Vi kjøpte løs opplåsbar stellematte på ikea. Vi byttet bleier på denne og la stellematten der det passet oss. Kjøkkenbordet, på vår seng eller badegulvet. Jeg hadde en stelleveske med stellesaker (våtservietter, kluter, håndklær, bleier, salver, ekstra body og strømpebukse + en rull sorte hundeposer til å legge skitne bleier i. Den baggen etterfyllte jeg med hva som manglet hver kveld. Jeg kunne da lett ta med meg baggen der jeg skulle stelle barnet og stellevesken var da alltid klar til å hektes på vogna når vi skulle på tur. Vedr soveplass, så investerte vi i en emmaljunga vogn. Den har stor bagdel. Vi hektet bagdelen av vognen og barnet sov i denne. Vi satte den midt på vår seng og når vi la oss, satte vi baggen rett utenfor døren til soverommet vårt. Det var ikke plass på gulvet inne på soverommet og det var ikke mange cm unna baggen sto rett utenfor med døren åpen. I tillegg ble det jo gjerne praktisert samsoving, da jeg ikke alltid orket å legge henne tilbake i vognen etter nattamming. Mellom 8-10 mnd alder, la vi barnet i vår seng og praktiserte samsoving. Vi satte da opp en planke mellom sengekant og madrass på den ene siden og la barnet inntil der. På den andre siden la vi en dyne på gulvet, så om barnet skulle dette ut, ville hun falle mykt. Hun datt aldri ut. Når vi la oss om kvelden, tok vi ut planken og la barnet mellom oss. Vi levde slik til barnet var 3 år, det gikk helt fint!
V.A.B Skrevet 6. oktober 2009 #14 Skrevet 6. oktober 2009 stellematta putter du bare oppå en av kommodene på soverommet. babyen kan sove i vogna, og bagdelen kan man sette hvor man vil. nurket bryr seg ikke om det må sove på gangen. badebaljen min har jeg under vasken eller stående i dusjen alt ettersom, evnt går det an å bare dusje ungen, må ikke bade.
anonym dib'er Skrevet 7. oktober 2009 #15 Skrevet 7. oktober 2009 Det var jeg som skulle selge vårt sammenleggbare stellebord. Nå er jeg ikke anonym, så du kan sende meg en PM, hvis du er interessert!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå