Heddie Skrevet 5. oktober 2009 #1 Skrevet 5. oktober 2009 I perioder så kvir jeg meg rett og slett for å legge meg. Har ikke problemer med å sovne for så vidt, men som oftest så "våkner" jeg etter kort tid, og er helt stiv i kroppen. Klarer ikke å bevege en muskel. Det oppleves på en måte som om jeg er mellom drøm og våken, og innbiller meg at det er noe farlig i rommet. Får helt skrudde ideer om at ting i rommet er noe helt annet en de er, og det er rett og slett skummelt. Har hatt det slik i mange år nå, og det er utrolig slitsomt. Noen andre som opplever det samme, eller som vet hva dette er? Har prøvd å finne info på nettet, men finner liksom ingenting...
TrustNoOne (but Me) Skrevet 5. oktober 2009 #2 Skrevet 5. oktober 2009 Tror det kalles søvnparalyse, eller noe sånt, kroppen er i dyp søvn mens hjernen er våken. Alle musklene er "slått av", derfor føles kroppen stiv eller lam. Slike opplevelser har blitt omtalt i århundrer, i gamle dager trodde man at det var en heks i rommet, i vår tid er det romvesner. Heks eller E.T, fellesnevneren er at man føler at man ikke klarer å røre seg samtidig som man føler en voldsom frykt for at det er noen/noe i rommet. Det er heldigvis ikke en farlig tilstand.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #3 Skrevet 5. oktober 2009 Vet ikke om det hjelper, men fant dette på lommelegen.no: "I fasen mellom våken og søvn kan vi oppleve mange ulike innsovningsfenomener, som i all hovedsak er ufarlige, men dog for mange kan oppleves som svært dramatiske og skremmende. Mange får dødsangst av dette og kan igjen få betydelige problemer med søvn senere, hvis de ikke får snakket med noen om det. Det aller vanligste fenomenet som nesten alle opplever ved innsovning kalles hypniske myoklonier. Dette er muskelrykninger, eller fasikulasjoner, og er helt ufarlig, men kan virke skremmende. Søvnparalyse, eller søvnlammelse: Ved innsovning slapper musklene av og din bevissthet er i ferd med å forsvinne. Noen ganger hender at bevisstheten er såpass inntakt at den registrerer at musklene slapper av. Man kan da oppleve en ekkel følelse av å bli paralysert og svimmel. Noen ganger kan man ha en følelse av å sveve eller og falle utfor et stup. Pasienter med sovesyke, narkolepsi, lider oftere enn andre av dette. Friske mennesker kan oppleve dette i stressede perioder. Skulle du oppleve dette igjen vil jeg anbefale at du snakker med en nevrolog."
TrustNoOne (but Me) Skrevet 5. oktober 2009 #4 Skrevet 5. oktober 2009 Søkte litt jeg også, og fant denne linken: http://www.lommelegen.no/336300/hallusinasjoner-knyttet-til-sovn Kom på at jeg så dokumentar om søvnparalyse på NRK for en del år siden, og i gamle dager trodde man at man ble kvalt av en heks (!)
Heddie Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 5. oktober 2009 Takk for svar :-) Når du sier det så har jeg faktisk hørt ordet søvnparalyse før, men jeg kan jo skylde på dårlig med søvn Har ikke sovet en eneste natt på tre år pga nattevåk med to unger på 3 og 1. Nå i det siste er endelig barna begynt å sove bedre, men så kommer jo dette her da. Skal det liksom aldri bli fred å få? Det er jo godt å høre at det er normalt da. men skulle ønske det var noe som kunne hjelpe. Får vel kanskje ta kontakt med legen og høre. Det er ganske slitsomt å ha det slik i lengden. Og det er jo så å si hver natt i perioder, ikke en og annen sjelden gang slik jeg oppfatter at flertallet har det som opplever dette.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #6 Skrevet 5. oktober 2009 Tror det er en overgang. Du har vært vant til å ligge på vakt i tre år, det går seg nok til når du får litt tid på deg. Prøv å lek med tankene som kommer, uten å bli redd. Høres rart ut, men tolkningen av hva som skjer er ofte verre enn det som faktisk skjer. Som de over skriver, dette er et ganske vanlig fenomen. Har selv "drømt" mye rart og skremmende i innsovningsfasen, men etter hvert ligger jeg nesten og venter på sånne rare opplevelser. Og før jeg vet ordet av det, så sover jeg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå