Gå til innhold

Endelig MANDARINER i butikken!!! :) :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært gravid i første trimester rundt høst/advendtstider i de to første svangerskapene,og har bare hatt helt kick på mandariner.

Denne gang måtte jeg overleve kvalmen uten, men nå er de her:)

Sure som sitroner foreløpig, men ned går de:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh! Er det sant -da må jeg bare løpe å kjøpe! Elsker mandariner!

Skrevet

En av årets høydepunkter:D Gleder meg til de blir perfekte:D

Skrevet

Bare for å kverulere så har ikke Norge importert mandariner p maaaaange år, er klementiner du mener ;-)

Men enig, det er DIGG, men de er ikke så veldig gode enda

Skrevet

Bare for å kverulere på kveruleringa di, så tror jeg du tar feil der. Har smakt mange Mandariner i Norge jeg (og ja, jeg vet forskjellen ;))

Skrevet

Har hørt om denne debatten mandarin/klementin før, og at om de er små eller store så er det samme frukt.. Nå husker jeg ikke hva som er det "rette", men vet bare at disse små gule miniappelsinene er gode er uansett :)

Skrevet

bare for å kverulere på kveruleringa til kverluleringa så har de faktisk ikke solgt ferske mandariner i norge på mange år. var en kampanje her for et par år siden der de sa at det hadde ikke blitt solgt mandariner i norge på mange herrans år. kun på boks! men til og med butikkene tar feil;de skriver mandariner selv om de selger klementiner.

Skrevet

Men det hadde vært enklere om de het mandarin og klementin, for det er forskjell på de! Epler kan man jo kalle grønne epler og røde,og man vet at de grønne er syrlige og de røde er søte.. Men man må altså bare si små og store klementiner da... Fint at innlegget fikk litt flere besøkende siden jeg skrev feil:)

Skrevet

det er nok rett. det selges ikke mandariner i norge... klementiner er i allslags størrelser... men det er no godt uansett ka vi kaller det for. Syns det er best i slutten av november og i desember...

Skrevet

epler står det jo gjerne hva slags slag det er og. og da vet man i hvertfall hva man får. jeg synes pl\hilippa, gravenstein og summer red er helt nydelig. men det er jo egentlig helt utenom tema..

angående klementiner så er det jo noen av de som har steiner og..det har jeg hørt er fordi de har "vokst opp" ved siden av sitroner. men der er jeg ikke 100% sikker.

Skrevet

Jeg vet da vel ikke jeg. Mener i hvert fall helt bestemt at jeg har spist det. (De er større, saftigere enn klementiner og fulle av steiner.) Men det er ikke så nøye, kanskje jeg tar feil...

Skrevet

http://www.frukt.no/artikkel.aspx?artid=6102

Mange omtaler klementiner som mandariner. Det er ikke riktig. For å avlive myten en gang for alle: De små søte sitrusfruktene vi kjøper vinterstid er klementiner - ikke mandariner.

I 1902 klarte presten Pierre Clément fra Algerie å krysse mandarinen med en annen sitrusfrukt, nemlig pomerans. Dermed så klementinen dagens lys. Om grunnen var at Clément var lei steinene i mandarinene, vites ikke, men denne herlige sitrusfrukten - som ankom Norge først i 1963 - har iallefall blitt veldig populær her til lands.

Klementinen har orange skall og fruktkjøtt. Smaken er intensiv, søt og oppfriskende. Fruktkjøttet er veldig saftig og frukten er lett å skrelle. De er nesten steinfrie. Finner du steiner i en klementin, så tyder det på at treet har vokst nær et sitrontre, og blitt bestøvet av det.

Vi importerer klementiner fra Spania og Marokko fra november til mars. Rundt 20.000 tonn finner veien til Norge, og det aller meste av dette rundt juletider.

Mandarinen var den aller første av de små sitrusfruktene som vi ble kjent med og de små sitrusfruktenes "mor". Den importeres så å si ikke lenger til Norge fordi den inneholder for mange steiner for den norske gane. Vi velger heller de nye steinfattige sortene - som klementin.

Vi spiser ca. 5 kg pr. person i året av denne søte lille sitrusfrukten - mesteparten i desember.

Skrevet

Det er riktig som noen her sier at det kun selges klementiner her til lands ja. Det at noen har steiner kommer at at klementintreet har stått for nære et sitrontre. :)

Skrevet

Siden det sies at det "så og si ikke" har blitt importert i mandariner til Norge de siste 20 årene eller noe, så hadde det vel ikke det vært så oppsiktsvekkende om jeg hadde fått tak på noen en gang eller to. Hvis dessuten klementinen er en krysning mellom mandarin og andre frukter, kan jo grensene bli ganske vage til slutt... (om det er veldig mye mandarin i klementinen, mener jeg...) Vel, vel. For min del ender diskusjonen her. Kommer jeg over en sitrusfrukt som minner om, men er annerledes enn klementiner, som beskrevet over, så forbeholder jeg meg retten til å kalle den en mandarin. (Så får vi heller se om "definisjonspolitiet" kommer og tar meg ;))

Skrevet

Jeg kaller dem mandariner også,selv om jeg egentlig vet at de er klementinere ;P Men, kjøpte noen i dag...Deilig!

Og det som var eeenda bedre! (eller verre alt ettersom)....jeg fant kaaaakemenn! :) Mmmmmmmm! Nom nom... Så usundt som det kommer,men jøje så godt! :)

Skrevet

og hvis det nå er noen som har lyst på mandariner..

de får du kjøpt hos såkalte "innvandrerbutikker" (men selvfølgelig er det clementiner de ofte har også).

vanlig dagligvarebutikker fører kun clementiner.

angående krysningen av mandarin og den andre frukten, så vart jo clementinen utviklet da. de krysser det ikke hver gang de skal plante et nytt clementintre..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...