Gå til innhold

9 mnd og kan ikke sitte selv. normalt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Normalt vil jeg tro ja. Minsten her er 10 mnd,og begynte nettopp å sitte selv. For ett par dager siden

Skrevet

godt og høre :) en hører liksom bare om alle disse barna som kan alt. de barna som ikke kan det snakkes liksom ikke om.

hva annet kan barnet ditt? hva var normalt for han/henne når han/hun var 9 mnd

Skrevet

Krabber og reiser seg,er veeeeeldig flink til å rote he he.

Men å sitte ville han ikke før nå. Nå går han rundt bordet også.

Skrevet

barnet mitt bare åler seg. ingenting annet.

kan barnet ditt klappe og sånt?

Skrevet

Han begynte å klappe i forrige uke faktisk! :-) Men han gjør det ikke om jeg klapper først og vil at han skal herme etter meg,nei bare når han vil selv hehe.

Jenta mi krabbet når hun var 11-12 mnd. Og reiste set når hun var 14 mnd. Så barn er ikke like

Skrevet

dere aner ikke hvor mye jeg setter pris på disse svarene :)

Skrevet

:)

Så bra,glad jeg kunne hjelpe litt :-)

Skrevet

Hi - slapp helt av - barnet ditt tar det nok bare litt med ro i starten:) Her i gården var sønnen vår av det bedagelige slaget. Ålte seg rundt da han vår åtte måneder. Begynte å sette seg opp da han var ni måneder. Begynte å reise seg da han var 10 mnd. Gikk alene da han var 15mnd. Men da sa det virkelig pang i utviklingen - nå er han veldig sterk motorisk - løper, hopper, springer baklengs, klatrer osv osv. Tremenningen hans satte seg ikke opp før han var 12mnd - en måned senere gikk han.

Ikke bekymre deg - her inne virker det som alle barn er tidlig ute - men virkeligheten er ikke slik:) Utviklingen skjer i rykk og napp!

Skrevet

og bare for å legge til - klapping, vinking, "så stor er jeg", tror jeg ikke han begynte med før han var godt over året - han hadde rett og slett ingen interesse av slike ting *ler*

Skrevet

tenkte at det var meg det var noe feil med siden jeg ikke stresser med å øve så iherdig som mange jeg vet om. at jeg kanskje burde gjøre det

men da vet jeg at jeg ikke trenger det :) vil aldri presse barnet mitt.

hi

Skrevet

Vår datter var 10 mnd før hun satte seg selv. Var 9 mnd før hun krabbet seg framover. Før det rullet hun bare rundt :-)

Begynte å gå da hun var 14 mnd

Skrevet

Nei, det ønsket ikke jeg heller. Synes det er så utrolig masete å høre på foreldre som skal øve inn ungene sine... de er jo ikke akkurat noen hundevalper heller da. Alle barn liker å lære ting, det er ikke det - men man trenger jo ikke akkurat å sitte å "øve" med dem når det kommer til slike ting synes jeg.

Vi koste oss i stedet vi - leste bøker, rulla rundt på gulvet - lo og fjaste oss - gikk tur og snakket om alt det vi så på veien:) Ikke noe i veien med deg - snart så kommer du til å løpe vettet av deg etter barnet ditt;)

Skrevet

babyen vår er så god og harmonisk på alle måter ellers. hun sover hele natten. griner aldri om ikke det er en god grunn. klemmer og koser på oss hele tiden. flink til å leke alene. elsker å sitte på fanget å lese bok.

de andre babyene som må "øve" hele tiden virker mer stresa og grinete. og ingen av de sover hele natten.

begynner jo å lure på om det har noe sammenheng

HI

Skrevet

Min lille fylte akkurat 1 år, og har siste ukene begynt å sitte selv. I går satt han seg opp selv for første gang. Ellers begynte han å åle seg for ca 4 uker siden, og nå åler han seg i racer fart, og står på alle 4 og sjangler. Han har også begynt å reise seg opp etter ting, men bare opp i knestående. ;)

Nå skal det sies at han har vært kraftig motorisk forsinket hele veien, og at han har en liten kromosomfeil av usikker betydning, som KAN henge sammen med forsinkelsene. Men siste mnd har et skjedd utrolig mye i forhold til de andre 11mnd, hvor det har gått i sneglefart. :P

legene sa til meg at det var litt urovekkende at han ikke satt selv ennå, da var han 10 mnd, men fysioterapauten som har fulgt han siden han var 6 uker bare fnyser av det, og sier det ikke er så viktig når de sitter, men at krabbingen og gåingen er mye mer relevant.

Skrevet

Lille fetter er blitt ni mnd og har satt seg to ganger så langt. Ellers ruller han rundt på gulvet blid og fornøyd mens han undersøker alt han får tak i. Tipper lett overende hvis man setter ham på gulvet ja, bums.

Skrevet

"de andre babyene som må "øve" hele tiden virker mer stresa og grinete. og ingen av de sover hele natten.

begynner jo å lure på om det har noe sammenheng"

Jeg forstår at dette er sårt for deg, HI, men det du hevder her stemmer ikke. Du har sikkert behov for å høre at det er normalt med litt sen utvikling, men ikke prøv å hevde at foreldre som stimulerer ungene sine ødelegger nattesøvnen deres. Det blir for dumt.

Lykke til med poden!

Skrevet

Min satt seg opp selv når han var rundt 10 måndeder, han gikk på ett årsdagen sin. Helsesøster sa det var helt normalt. Rart hvordan de utvikler seg i rykk og napp.

Skrevet

Mange lærer å sette seg opp samtidig som dei lærer å krabbe. Dei står på alle fire og dumpar ned på rompa. Normalområdet for krabbestart er 8 - 12 mnd, 10 er snitt.

Vi har ein "normal" unge og ein sein.

Eldste vår begynte å krabbe/sette seg opp/reise seg etter ting omtrent over natta ei vekes tid før han var 10 mnd. Fram til det hadde han berre ålt seg fram og rulla rundt omkring. Han gjekk då han var 14 mnd.

Lille er sein motorisk, men det var først då ho verken sette seg opp, krabba eller kom seg opp på alle fire/prøvde å reise seg ved 12 mnd at ho blei henvist til barneklinikken. Ho sette seg opp første gong ved 13 mnd, begynte så smått å krabbe ved 14 mnd, og gjekk ved 19 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...