Ise* Skrevet 5. oktober 2009 #1 Skrevet 5. oktober 2009 Hørte på nyhetene i dag at man nå anbefaler gravide å vaksinere seg etter at en kvinne døde av svineinfluensa etter fødsel. Jeg for min del synes det er en litt vanskelig beslutning å ta. Vaksinen er jo så ny, og virkningene ukjente. Vi har kort tid som gravide igjen (får vi håpe!!), men likevel, skulle vi få influensaen er det jo ikke bra det heller... Hva mener dere om dette? Er det noen som har kjennskap til noen som har blitt syke som gravide og hvordan det artet seg?
snillemamma1 Skrevet 5. oktober 2009 #2 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg synes også dette er veldig vanskelig. Hører både det ene og det andre og får en følelse av at "alle" er så skeptiske til vaksinen. På den annen side tenker jeg at komplikasjonsrisikoen ved vaksinering uansett er på promillenivå og at jeg hadde senket skuldrene betraktelig om jeg kunne glemme svineinfluensaen. Har temin 1. desember så på en måte er det kort tid igjen. Samtidig er det ikke akkurat ønskelsituasjonen å få influensa tett opptil termin da..... Jeg heller i retning av å takke ja til vaksinen.
snillemamma1 Skrevet 5. oktober 2009 #3 Skrevet 5. oktober 2009 jeg skulle forresten også gjerne visst hvor mange gravide som faktisk har hatt svineinfluensa og ikke minst hvordan dette artet seg...
Gjest Skrevet 5. oktober 2009 #4 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg skal ikke vaksineres mot svineinfluensa. folkehelseinstituttet har før advart mot vaksiner når man er gravid,, og nå når 1 av norges 4.8 millioner mennesker uheldigvis har dødd, så anbefaler de plutselig vaksinen??? merkelig synes jeg!
CiljaS Skrevet 5. oktober 2009 #5 Skrevet 5. oktober 2009 Venninne hadde influensaen gravid i uke 25, artet seg som en mild variant av vanlig influensa. Hun hadde vært MYE sykere enn det før. Tror man har mega uflaks om man blir så dårlig at man dør av det... Jeg skal ikke ta vaksinen, men den er neppe ute på markedet før jeg føder heller.
hildamor Skrevet 5. oktober 2009 #6 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg tror vi bør ha tiltro til at de som jobber med dette har mer kompetanse til å vurdere hva som er riktig å gjøre enn vi selv. Jeg har i hvertfall ikke medisinsk kompetanse til å vurdere evt bivirkninger opp mot risikoen ved influensa. Så jeg velger å vaksinere meg om jeg får tilbud (har termin 11. november).
Sissel L. Skrevet 5. oktober 2009 #7 Skrevet 5. oktober 2009 For det første - metoden for utviklingen av vaksinen er brukt i mange år. Hovedforskjellen er bare at viruset er nytt. I tillegg har vaksinen blitt godkjent av europeiske helsemyndigheter, og når den kommer til Norge er den godt utprøvd. Tilbakemeldingene til nå er at vaksinen gir milde bivirkninger. For det andre - angående vaksine til gravide: Så lenge viruset som brukes i vaksinen er inaktivt og ikke aktivt er det helt trygt å gi til gravide. De aller fleste som skulle være så uheldige å bli smittet av svineinfluensa vil oppleve det som en mild influensa, MEN problemet er at noen få helt friske uten kroniske sykdommer likevel får så store komplikasjoner at de må legges inn på sykehus og kan risikere å dø. Vi som er gravide er i følge myndighetene mest utsatt for å få komplikasjoner. Siden myndighetene har gått ut med anbefalinger om at alle i andre og tredje trimester skal prioriteres velger jeg å følge dette rådet da dette gir minst mulig total risiko (man veier risiko for å få komplikasjoner mot risiko for å få bivirkninger av vaksinen). Tenk om man velger å ikke vaksinere seg, blir smittet og det skjer noe med babyen. Jeg kunne ikke ha tilgitt meg selv for å overprøve en vurdering gjort av myndighetene. Det er tross alt eksperter som jobber på Folkehelseinstituttet. En siste kommentar: Retningslinjene hvor det kommer fram at gravide er førsteprioritet ble offentliggjort lenge før den første gravide døde... Jeg har termin om en snau måned og jeg håper jeg og mannen min får vaksinert oss fortest mulig. Da har i hvert fall vi gjort det vi kan.
awesome Skrevet 5. oktober 2009 #8 Skrevet 5. oktober 2009 i utgasngspunktet har jeg ikke lyst a vaksinere meg. Har termin 19. oktober og haper jeg foder foer influensaen slar til..
gravid 67 modell:-)har født Skrevet 5. oktober 2009 #9 Skrevet 5. oktober 2009 hei, Jeg har tenkt masse på dette den siste tiden, og har etter de siste dagers hendelser kommet frem til at jeg stiller meg "først i køen" når vaksinen kommer. Tør rett og slett ikke ta sjansen på dette nå de siste ukene mot termin. Jeg skjønner at mange er skeptiske, og det er veldig bra, samtidig tenker jeg at når anbefalingene nå er så sterke fra spesialistene på dette området - så synes jeg etterhvert valget har blitt noe enklere. Håper derfor at vaksinen kommer så raskt som mulig, så jeg kan slippe denne gnagende bekymringen i magen. (jeg har også ofte vaksinert meg for vanlig influensa)
Kine&nurket;-) Skrevet 5. oktober 2009 #10 Skrevet 5. oktober 2009 http://www.pandemi.no/pandemi/vaksinering/
snillemamma1 Skrevet 5. oktober 2009 #11 Skrevet 5. oktober 2009 Det hører også med til "historien" at de har vaksinert gravide mot sesonginfluensa i mange år i USA uten negative erfaringer. Selv om svineinfluensaviruset er nytt er vaksinen laget på samme måte som man lager influensavaksine ellers. Vi er vant til veldig restriktiv praksis i Norge når det gjelder vaksinering av garvide, men dette er som sagt veldig vanlig ellers i verden. Noen som vet mer om NÅR vaksinen kommer?
Kine&nurket;-) Skrevet 5. oktober 2009 #12 Skrevet 5. oktober 2009 Jordmor mente den kom i midten av oktober ca- Hun oppfordret til å følge med på nyhetene og pandemi.no, og ta kontakt med lege for vaskinering med en gang den er her.
Tigerpote Skrevet 5. oktober 2009 #13 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg kommer ikke til å vaksinere meg, siden jeg har 6 dager igjen til termin. Men dersom jeg hadde hatt termin en del senere er jeg sannelig ikke sikker. Jeg synes at svineinfluensaen er litt skummel, selv om det jo helst vil gå bra. Det blir litt som å velge mellom pest eller kolera føler jeg...
snillemamma1 Skrevet 5. oktober 2009 #14 Skrevet 5. oktober 2009 Så nå nettopp på nyhetene at den kommer om 2 uker. Jeg står nok i køen da.
Little.miss.sunshine&Adrian Skrevet 5. oktober 2009 #15 Skrevet 5. oktober 2009 Enig med deg Tigerpote. Er også glad for at jeg har termin om tre dager, og forhåpentligvis holder meg frisk disse siste dagene. Vil i utgangspunktet ikke ta den, i og med at det er en ganske vanlig influnsa det er snakk om. Men hadde nok hatt noe å tenke på hvis jeg hadde hatt termin senere. Ikke lett det her. Ønsker alle et influensafritt svangerskap!!
Ise* Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter #16 Skrevet 5. oktober 2009 Mange gode vurderinger blant svarene her! Fikk også høre nå at vaksinen kommer om ca to uker. Uansett det er en vanskelig avgjørelse. Også blant medisinsk fagpersonell er det uenighet, så da er det ikke rart vi lurer på hva vi skal gjøre.Føler at sykdommen er så uforutsigbar, man hører om de som nesten ikke blir syke, men plutselig dør unge friske mennesker. Det er jo drit skremmende! Uff!! Trodde egentlig svineinfluensa hysteriet hadde lagt seg og var oppskrytt..
Onemore-thefinalcountdown Skrevet 5. oktober 2009 #17 Skrevet 5. oktober 2009 Det er jo ikke bare fordi vi har baby i magen de anbefaler det, men for at babyen da er vaksinert og beskyttet når den kommer ut. Selv om noen av dere skal føde snart vil jo babyen være kanskje en mnd gammel eller to når den sakalte influensa toppen kommer i desember. Noe å tenke over?? Selv vet jeg ikke hva jeg skal , termin i desember.
Gjest Skrevet 5. oktober 2009 #18 Skrevet 5. oktober 2009 jordmoren min sa att hon var veldig overasket når hon hørte att gravide skal vaksineres..fordi dette er ny vaksine og man vet ju ikke hvordan påvirker det oss eller barna senere.. jeg skal ikke vaksinere meg.
sjettejuli Skrevet 5. oktober 2009 #19 Skrevet 5. oktober 2009 vaksinen er først og fremst for mors helse, det er nettopp derfor det har vært en del strid rundt dette spørsmålet. Hva som evt. kan bli ettervirkninger i voksen alder for barnet, er ennå ukjent.
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 5. oktober 2009 #20 Skrevet 5. oktober 2009 problemet eher er at det er umulig å si at det ene eller det andre er rett, rett å slett fordi helsepersonell generellt har forskjellige meninger. Ser at noen her opp sier at det ikke er farlig for gravide å vaksinere seg. Hvordan kan man si det??? det er jo akkuratt dette de er uenige om. det er dette som er grunnen til at fagfolk er uenige om man bør får det eller ikke. man VET IKKE om det er helt ufarlig for feks fosteret å få denne vaksinen. dersom de hadde VISST at det var helt ufarlig hadde det hele stillt seg helt annerledes og flere hadde vert positiv til det. Grunne til at jeg ønsker å ikke ta den er fordi jeg vil ikke at mitt barn skal få problemer senere fordi jeg tok den når selve influensaen stort sett er ufarlig. Hadde de sagt til meg at vaksinen var helt 100% sikkert ufarlig for barnet i magen så hadde jeg ikke nølt med å tatt den. men det kan de desverre ikke
Bare™ Skrevet 5. oktober 2009 #22 Skrevet 5. oktober 2009 Aldri i verden om jeg tør! Har ikke vaksinert meg mot noen av de andre "epideminene" som kommer årlig. Men vurderer å oppdatere stivkrampevaksine på meg selv, toåringen biter !! Og det kan fort dyrene våre gjøre også..
Lisa,Vegard&Tarjeis*mor Skrevet 5. oktober 2009 #23 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg skal takke ja til vaksinen. Den beskytter både meg og babyen. Jeg er helt klar over at jeg mest sannsynlig ville tålt en influensa, men dersom jeg fikk influensaen og døde, ville jeg etterlatt meg ikke bare babyen, men også de to jeg har fra før. Nå når de anbefaler vaksine fra høyeste hold, stoler jeg på dem som har peiling på dette, og gjør som de anbefaler.
NurseShark Skrevet 5. oktober 2009 #24 Skrevet 5. oktober 2009 Ja, jeg er enig med en over her, skal man velge pest eller kolera? Jeg har termin i siste halvdel av desember mindt i verste tida. 1. Skal jeg velge vaksine, som er en liten påvirkning på kroppen men vi ikke vet utfallet av for barnet? 2. Eller skal jeg velge å muligens få influensa- ha større sanynlighet for komplikasjoner/død og i tilegg at vi ikke vet risikoen for barnmet ved å ha vært i magen til en med svineinfluensa. TYPISK at dette skal skje nå tenker jeg...
Lola2016 Skrevet 5. oktober 2009 #25 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg har en venn som jobber daglig med denne svineinfluensa. Firma som produserer denne vaksinen har fraskrevet seg et hvert ansvar for ettervirkninger av denne vaksinen fordi den ikke er utprøvd. Skal en vaksine være utprøvd bør den ha vært i bruk lenge nok til å se evt. Virkninger i ettertid. Ofte mnd og år! At firmaet ikke kan garantere Legemiddelet sier vel kanskje mye? Vaksinen ved fugleinfluensa gikk desverre galt for mange. Etter en stund ble noen av de vaksinerte lammet i deler av kroppen. Dette er en av bivirkningene de ikke ønsker å garantere ikke uteblir... Skremmende. !! Jeg tørr aldri å la noen sette den sprøyten i armen min. Har 11 uker igjen og hvis jeg blir syk er det større sjanse for at jeg dør i trafikken enn av influensa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå