Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #1 Skrevet 5. oktober 2009 For en grusom ting å høre! Jeg var på 15 mndrs kontroll her om dagen, og da ble det meste testet. Fikk vite at han er utrolig inteligent, skarp og flink. Han skjønner alt vi sier og er meget lydhør. MEN, han sier ikke et eneste ord. Bare babler. Han sier "mama", men ikke til meg, bare til alt annet. Har bableord som dada, bæbæ osv, men har ikke bestemte bablelyder til objekter/mennesker. Alt er bare et eneste rot av lyder og babling. Ifølge HS burde han ha minst et bestemt ord for et objekt/en person nå, men det har han altså ikke. Dermed fikk jeg beskjeden rett i fleisen "sønnen din er treg verbalt" Så vi må inn på ekstrakontroll på 18 mndr stadiet for ås jekke utviklinga. Hvis han ikke har kommet lengre da, skal det undersøkes mer. Han har perfekt hørsel og er jo smart som juling. Skjønner jo alt! Han trenger bare å se hvordan en ting blir gjort en gang, så gjør han det helt riktig. Han er lengre fremme enn mange andre barn på det meste annet, men ikke språklig. HS skjønte ikke helt hvorfor dette hang så etter mtp inteligensen hans... Min teori er at han venter med å snakke til han klarer å snakke perfekt. Han er litt av en perfeksjonist, så jeg ser for meg at han begynner å snakke som en foss med rene ord og setninger når han først begynner... Men når?? Jeg er helt i kjeleren jeg nå... Ingen mor vil vel høre at sønnen henger såpass mye etter?
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #2 Skrevet 5. oktober 2009 Mitt barn kunne ikke prate i det hele tatt før hun var over to år. Nå er hun 2 og et halvt og snakker tilnærmet perfekt... Men jeg fikk aldri høre at hun var treg.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #3 Skrevet 5. oktober 2009 Helt i kjelleren...? Slutter aldri å forundre meg over hvor hårsåre dere mammaer er jeg. Ok, så er sønnen din litt sen med å snakke, hvilken rolle spiller det da? Antagelig løsner det helt plutselig også tar han igjen de andre. At 1-åringer skal kunne noen ord er jo et gjennomsnitt, noen kan ingen, andre kan en hel masse ord. Det jevner seg ut bare du gir det litt tid! Og skulle det være en spesiell grunn til at ungen er sen, så fanges det opp og tas tak i på helsestasjonen. Så heldige vi er som har dette apperatet til å følge opp våre skjønne små. Nei, du får komme deg opp av kjelleren. Hvis det er verdens undergang for deg at ungen er litt sen med snakkinga er du velsignet med veldig få problemer i livet.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #4 Skrevet 5. oktober 2009 Er det selve kommentaren du misliker, eller innholdet i den? Det virker som at du er kjempefornøyd med gutten: i så fall, gi beng i hva HUN syns, da! Eller er du bekymra for han:så sett i gang og stimuler språket hans! Ikke bruk tid på å være fornærma eller på å skjule skavanken hans. Det er ikke noe hjelp i det, verken for deg eller han, eller forresten jo: hvis det er stoltheten din som har fått en knekk, så kan det kanskje hjelpe med litt furting og litt hemmeligholdelse. Men sønnen er vel viktigere enn stoltheten...?
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #5 Skrevet 5. oktober 2009 Meget bra sagt, 12.41! Snakk om å skape problemer!!
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #6 Skrevet 5. oktober 2009 HI, du skryter litt av gutten din, så det betyr bare at du er stolt avr han. Og så lenge du er det, så betyr det vel ikke hva andre sier? Du må huske at alle barn er forskjellige.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #7 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg har en venninne med en sønn på snart tre år..Han kan nesten ikke snakke og de ordene han bruker er ikke alltid forståelige. Han kan ikke sette sammen mer enn to ord. Og hs har ikke sagt noe om ham...
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #9 Skrevet 5. oktober 2009 Jøss, har du ikke gått på språktreningskurs? Har latt mine barn gå på det siden de var 10 mnd. Trodde alle gjorde det nå om dagen, får jo det forspranget i hvert fall. Min yngste er på ditt barns alder, og snakker i lange setninger.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #10 Skrevet 5. oktober 2009 Uff, nå må du ta deg sammen! Sønnen din er tidlig på noen ting, litt sen på andre ting. Med andre ord er han helt normal! Helsesøster sier det jo bare som det er, han er litt sen med språket så vi setter opp en ekstra kontroll for å se at utviklingen går som den skal.. Hva i alle dager er så galt med det? Skal du fortsette å 'gå helt i kjelleren' hver gang det er noe sønnen din ikke får til sånn med en gang? Hva om han ikke klarer sparke en ball når han er 2 år? Tenk om han ikke klarer å gå på ski når han er 3 år? Klarer han å sykle uten støttehjul som 4 åring? Hva om han blir den siste i klassen som lærer å lese, eller gud forby, kommer til å slite med brøkregningen... Herregud for et press, jammen glad jeg ikke er sønnen din! Hadde ungen vært 3 år og ikke snakket hadde jeg forstått at du var bekymret, men gutten er bare 1 år! Du er ikke bekymret, men såret over kommentaren til helsesøster.. Det blir for dumt altså.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #12 Skrevet 5. oktober 2009 Er det rart man blir bekymret når en helsesøster mener barnet må på utredning bare fordi han er 15 mnd og ikke kan snakke? Hadde jeg vært førstegangs og en hs sa noe slikt til meg, da hadde jeg også blitt bekymret. Hs overdriver noe grusomt, og da er det vel ikke rart at hi blir bekymret.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #13 Skrevet 5. oktober 2009 "Min teori er at han venter med å snakke til han klarer å snakke perfekt. Han er litt av en perfeksjonist, ".......er du seriøs HI? Hahahaha....beste jeg har hørt på leeeenge.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #14 Skrevet 5. oktober 2009 Du må nok bare venne deg til sånt, HI. Men det er nok ikke noe å tenke på. Men han kan ikke være tidlig ute på alt alltid! :-)
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #15 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg har en sønn på over 2år som fortsatt sier kun noen få forståelige ord. Han kan sette sammen ord, men det er fortsatt stort sett bare vi foreldre og de ansatte i barnehagen som skjønner hva han sier. Jeg VET han er treg med å snakke, men er ikke bekymret for det og kommer heller ikke til å bli bekymret når vi skal på 2årkontroll og mest sannsynlig kommer til å få beskjed om at han er treg. Spesielt ettersom han aldri snakker på oppfordring, spesielt ikke når det er ukjente der. I barnehagen har vi fått beskjed om at han er litt sen, men at de merker veldig godt at han skjønner hva de sier og at det er det viktigste. Hvis helsestasjon mener vi skal inn på ekstra kontroller eller henvises videre, så er det helt greit for meg. Da kommer vi antagelig til å få høre at alt er bra, han er bare sen. Hvis vi skulle få beskjed om noe annet og det blir oppdaget at han feks hører litt dårlig el, så er jeg bare glad det blir oppdaget når han er 2år og ikke når han er 10år og allerede henger etter på skolen. Da kan vi få den hjelpen vi trenger nå.
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 5. oktober 2009 #16 Skrevet 5. oktober 2009 HS har sagt at din sønn er sen med språket og ønsker ekstra kontroll iforhold til det. Det bør være en god ting i utgangspunktet. Det gir muligheten til å hjelpe barn som faktisk trenger det så tidlig som mulig. Dersom din oppfattelse av sønnen din er korrekt vil han på neste kontroll bli "friskemeldt". HS forholder seg til standarer og følger opp med tiltak når avviket i forhold til normen blir for stort. Dette gjør hun ikke for å være slem eller for å kalle din sønn dum. Hadde det ikke vært mer betenkelig at HS skulle overse en sen språkutvikling hos et barn? Er det ikke betryggende at hun legger merke til slike viktige ting? Siden du er trygg på at din sønn ikke har problemer som hindrer ham i å lære språk råder jeg deg til å slappe av og glede deg til å vise helsesøster hva han kan om 3 måneder. Kos dere og lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå