Gå til innhold

April: Data/pc-spill


ApriIbaby

Anbefalte innlegg

Har de begynt med denne type spill ennå?

Junior fikk Nintendo DS da han var syk sist ( trodde han måtte være hjemme 7 dager pga svineinfluensa tiltak). Også har han begynt å spille litt bilspill på pc. Det som er sikkert er at dette må begrenses. I begynnelsen tenkte vi at det begrenset seg selvc når nyhetensinteresse var over. NOT. Han spiller så han ikke går ut og leker (som han elsker!), han leker ikke på rommet mer og han spiller til han blir frustert og grinete fordi han er sliten og ikke får til. Så vi forsto ganske raskt at dette måtte begrenses, og har laget regøer for spilling.

 

Spiller deres?

HVor mye i løpet av en uke?

Hvor lenge av gangen?

Hvordan regulerer dere dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svarer litt, selv om jeg ikke helt har peiling, haha

 

M har ikke fått noen spill enda, så det eneste hun har vært borti er enkle barnespill ala bildelotto, feks på tryggtrafikk.no eller hva det var (noe Øyvind fant til henne). Vi har x-box men foreløpig ingen spill som passer for henne (ei heller tenkt å kjøpe med det første). Hun har sett at søskenbarna (6 og 8 år) spiller endel men hun har ikke vist den store interessen for å være med (heldigvis - det kommer tidsnok tenker jeg).

 

Svogers har jo som sagt en del mer spill tilgjengelig for gutta sine (pcspill og wii og størsten får nå også ds) og de har innført null pc før 5 om ettermiddagen, og de har vel da fått spille 1-2 timer (tidligere måtte de dele på denne tiden eller spille sammen siden de først kun hadde pc, og den på deling). Men de kunne spille hver dag, da.

 

Når de er såpass små holder det vel lenge med en halvtime av gangen (??) og kanskje ikke hver dag? Erstatte barnetv på morgenen i helgen, feks? Men som sagt så har jeg ikke peil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjekt å høre hvordan andre gjør det. Foreløpig har vi noen alltid-gjentagende-problemer her hjemme: Komme inn/til bords når det er mat( hyler "jeg er ikkkkkkee sulten, jeg liiiker ikke og må nærmest haaaales hjem) og kle av eller på seg morgen og kveld (Ibeste fall somler han noe helt sinnsykt og finner på alt annet, i værste fall er han et freakshow som sprellende hales frem fra under sofen eller seng) samt avslutte spilling (løper av sted med spiller og skaper kjempedrama me hyl, gråt og dørsmelling når vi endelig får fatt i spillet *pust,pes*). Dette sammen med at han ble frustert og grinete av for mye og for lenge spilling tvang frem aktivitet hos de små grå hos forledrene. Vi lagde en gavepakke til familien som kan anbefales:

Han har et ark på kjøeskapet der jeg har laget tegneserier som viser en som er flink til å komme tilbords, flink til å avslutte spill med et smil, og kle av eller på seg... Under er et rutenett med 11 ruter vannrett og gjentagende mønster nedover. I rute nr 11 er et bilde av Super Mario. de andre rytene skal fylles med smileklistremerker han får når han har vært flink til å utføre et av "problemtemaene" uten protest og på en fin måte. 10 klistermerker = 2 x 30 minutter med spill. (med goood pause i mellom) Nå vet han godt at med bra oppførsel ser han fortere igjen spillet sitt. Blir nå 2-3 dager i uka, noe som virker ganske passe. Vi slipper også maset med å få spille til enhver tid, for nå vet han hva som gjelder :-)

Vil likevel gjerne høre spes tiden andre barn får spille...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...