Gå til innhold

April: Hvor langt slipper dere 4 åringen alene?


ApriIbaby

Anbefalte innlegg

Tenker på sånn ute i boligfelt med 30 sone....

Vi er litt usikre på hvor langt han skal få ferdes alene, og besteforeldre synes vi er altfor strenge (som vanlig!).

Han får gå til alle barna som bor i hus innen synesrekkevidde herfra. Dvs direkte naboer. Nå bor vi i en krapp sving så vi er naboer med 7 hus - sånn tomt i tomt med bare veien i mellom. Han får leke hvor han vil hos disse barna ute tilsyn bare han sier i fra hvor han er og at han er der (på deres tomt) helt til han gir ny beskjed. Han er veldig flink og løper hjem og sier i fra at nå er jeg ferdig der og går til den eller den. Vi kikker selvsagt ofte etter han, men han holder alltid ord,

Hvordan gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har vi ikke noen venner i umiddelbar nærhet, men om vi hadde hatt det hadde vi nok gjort som dere. Har hun venner på besøk får de bare være på tomta her, de har ikke noe ut på veien her å gjøre uansett, og lekeplass er såpass unna at vi må være med (ikke langt, men utenfor syns- og hørefelt). Syns 4-4,5 er for tidlig til å "reke rundt" alene, og jeg syns dere er tøffe som lar ham gå så langt allerede (men det sier jeg sikkert fordi jeg er vant til å ha henne innenfor 10 meter uansett, hehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok helt sikkert noe med vanen. Da vi flytta hit var det utenkelig å slippe han ut døra alene....Men så viste vi han tomtegrensa, og lovte at om han holdt seg på vår tomt kunne han være alene ute. Jeg løp fra vindu til vindu i tre-fire dager, mens han var så stolt av å være alene ute uten at noen passet på han...*ler*. det viste seg at han var svært så pålitelig, også begynte det å komme barn og ringe på døra og lure på om han ville være med ut for å leke...."øh..nei, han er for liten til det....." Så da fikk han tillatelse til å gå til andres tomter også. EN gang gikk han lenger, og da måtte han inn og fikk ikke gå på besøk i flere dager. han visse det ville skje på forhånd. Hyl og skrik ble det, men det har ikke skjedd igjen siden - og det var tidlig i våres. Flinke gutten vår :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som dere når vi er hjemme. Når vi er på campingplassen der vi har vogn lar jeg henne løpe på hele plassen. Men denne er ikke så stor og bilene kjører veldig sakte. Men nå har det egentlig aldri vært noe særlig problem for hun er så livredd for å gå for langt bort fra huset, hehe... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...