¸.·´¯`·.¸><((((º> Skrevet 5. oktober 2009 #1 Skrevet 5. oktober 2009 Vi skal ha venner til middag på fredag, og jeg må faktisk begynne å gruble allerede nå, for jeg begynner å gå tom for ideer.....:-) Kan jeg få deres beste "vennemenyer" ? Gjerne treretters. Tusen takk:-D
kroi Skrevet 5. oktober 2009 #2 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg vet ikke hva slags mat du tenker på, de fleste bruker vel kanskje taco/tapas/lasagne/pizza ved sånne anledninger. Hva med en fiskekveld? Jeg hadde nok laget en forrett av lompe/tortilla + snøfrisk m/dill + røkelaks + noe stæsj. Smør snøfrisk på lompa/tortillaen, legg på fisk og rull sammen. Del opp i små biter og plasser på tallerken med stæsj (salat/urter/kaviar f.eks). Lag en skikkelig god fiskegrateng, f.eks http://www.dagbladet.no/magasinet/2003/06/10/370813.html Server med gode poteter, kokte gulrøtter, smeltet smør. Lag f.eks tilslørte bondepiker til dessert http://www.tine.no/page?id=28&key=7064&cat=712
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 5. oktober 2009 #3 Skrevet 5. oktober 2009 Hjemmelagd lasagne med salat og hvitløksbaguetter:)
♥tosmåtroll♥ Skrevet 5. oktober 2009 #4 Skrevet 5. oktober 2009 Det spørs om du vil ha skikkelig FiN middag? Men jeg har servert pitapizza til kosekvelder....har masse forskjellig fyll som jeg hakker opp og har i skåler (pizzasaus,ost,mozzarella,rødløk,pepperoni,sopp osv...) slik at di kan lage sin egen pizza! Så serverer du hjemmelaga hvitløksdressing...litt pesto og ruccolasalat til på bordet!! KaNonbrA tilbakemeldinger her i hu iallefall ☆ ☆ ☆ ☆
¸.·´¯`·.¸><((((º> Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 5. oktober 2009 Hjertelig takk for tips så langt! Mye godt her! Jeg tenkte ikke nødvendigvis på FIN middag, men alt er mulig:-D
Hikken Skrevet 5. oktober 2009 #6 Skrevet 5. oktober 2009 Forrett: Del cherrytomater og oliven i to, hakk grovt et par soltørkede tomater og blad emd salt, pepper og basilikumolje (olivenolje som har trukket med noen basilikumblader i noen timer). Bruk frossen butter deig og kjevle hver plate litt og og del i to. Ha på tomatblandingen og sett i ovnen på 200-230 grader til butterdeigen er gyllen. Serveres lunken ) Til hovedrett vill jeg kanskje laget en gryte av noe slag, det er høst i lufta og en tung biffgryte laget med rødvin er helt fantastisk høstmat ) Dessert: Hjemmelaget sjokolademousse (gjerne med klumper/sjokoladebiter) servert med pisket krem, eller tilslørte bondepiker!
Hikken Skrevet 5. oktober 2009 #7 Skrevet 5. oktober 2009 Eller annen forrett: Kjøp en lang surdeigsbaguett som skjær i ca 2 cm tykke skiver og stek dem i litt smør, ha på litt stekt sopp og bacon ) MMmmmm
¸.·´¯`·.¸><((((º> Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter #8 Skrevet 5. oktober 2009 Nam..... Falt veldig for din 3retters, Helene;-) Hvordan ville du lagd denne gryta di, da ?
3småtroll♥ Skrevet 5. oktober 2009 #9 Skrevet 5. oktober 2009 Du har ikke fondue da? Eller mulighet til å få lånt? Det er jo kjempegodt, lettvindt og veldig sosialt;) Blir gjerne sittende leenge ved bordet og skravle og spise! Har det noen ganger når vi har venner på besøk og samtlige syns det var veldig godt og kjempekoselig:)
Hikken Skrevet 5. oktober 2009 #10 Skrevet 5. oktober 2009 Godt spørsmål, er mannen eller svigermor er grytemestrene her i heimen ) Skal se om jeg finner den oppskriften sambo brukte sist!
Hikken Skrevet 5. oktober 2009 #11 Skrevet 5. oktober 2009 http://snakk.klikk.no/MatOgDrikke/Oppskrift/Recipe.aspx?id=10352846&search=biffgryte Denne er veldig lik, men svigermor pleier også å ha i hele sjalottløk, det blir dritgodt )
Hikken Skrevet 5. oktober 2009 #12 Skrevet 5. oktober 2009 Og svigermors pleier å stå i 3-4 timer på lav vare da blir kjøttet så mørt at det smelter på tungen )
¸.·´¯`·.¸><((((º> Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter #13 Skrevet 5. oktober 2009 Har dessverre ikke det - men nå står det på ønskelista mi til jul;-D Det er jo en superkoselig måte å spise sammen på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå