Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg veide 55 kg før jeg ble gravid for 37 uker siden. Jeg veide meg i morges og da sto vekta på 67,8. Jeg har med andre ord gått opp noen kilo... Jeg var antagelig litt for tynn før jeg ble gravid (er 1.72cm høy), men vil gjerne ned til i hvertfall 58 kg.

Er det noen som vet sånn ca hvor lang tid det tar å komme seg til en sånn passe vekt etter fødsel? Hvor mye av vekta faktisk er baby, blod og vann?

Vet at dette ikke er livs viktig, men det er lov å ha en drøm om de gamle buksene mine :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De sier det er ganske så individuellt... Men du har jo ikke lagt mye på deg du da, så mye forsvinner nok på sykehuset.

Skrevet

ja, jeg vil også si at du har lagt på deg ganske lite så det forsvinner nok fort. Det sies jo at gjennomsnitt er 12 kg og da tar de med vekt på barnet, blod,fostervann osv som til sammen veier ca. 12 kg. jeg var 75 kg før jeg ble gravid med førstemann (170 høy) og la på meg 7 kg den gang. Tror ikke det var mange ukene før jeg hadde gått ned 14 kg uten at jeg gikk inn for det. jeg kunne bruke de gamle buksene mine med en gang og måtte etterhvert kjøpe nye bukser fordi de ble for store. Blir mer spennende denne gangen siden jeg veide mindre før jeg ble gravid og har gått opp 10 kg.

Skrevet

Veldig variabelt! Jeg gikk opp 18 kg med førstemann og 14 av de var borte 2 uker etter fødsel. Men så gikk jeg faktisk opp i vekt under ammeperioden og de kiloene var innmari vanskelig å bli kvitt. Etter min andre fødsel gikk jeg ned 10 kilo de første ukene men hadde da allikevel en del ned til match så det måtte slankekur til før jeg ble "som før". Problemet er ikke akkurat kiloene men at de sitter på helt andre steder enn før man ble gravid. Nå skal man ikke slanke seg hvis man ammer men hvis man er litt bevisst på kostholdet og trening etterpå så kommer de aller fleste tilbake til normalen 1-2 år etter fødsel.

Skrevet

I mitt første svangerskap la jeg på meg 30 kg (fra 60 til 90 kg -jeg er 1.71) Det samme skjer nå også. Jeg bekymrer meg ikke, fordi forrige gang gikk jeg ned alle kiloene (og det helt av seg selv) i løpet av 4 måneder.

Jeg tror noen av oss genetisk sett blir store gravide. Jeg har spist sunt igjennom hele svangerskapet, så det er ikke alltid slik at vi "store" stapper i oss hele tiden :)

Vekttapet etter fødsel er jo individuelt, men jeg tror du har pent lite å bekymre deg over :0)

Skrevet

Jeg er vanligvis slank (169 cm og ca 60 kg), og har gått opp 20 kilo i de to tidligere svangerskapene mine.

Etter første svangerskap var jeg nede igjen etter 10 måneder, mens det tok 3 måneder andre gang.

Andre gang fikk jeg spøkefulle kommentarer om at nå var jeg over 30 år, så nå kunne jeg ikke regne med å bli som før igjen. Dette tok jeg IKKE så humoristisk som det var ment, og var temmelig stresset angående vekta. Jeg slanket meg ikke, men koste meg ikke spesielt mye heller - med det resultat at jeg brukte bare 3 måneder på å gå ned. I ettertid ser man at det er et helt unødvendig stress, og at både jeg og babyen ikke hadde hatt vondt av at jeg hadde brukt litt lengre tid.

Mitt råd til deg er å slappe av. Du har IKKE lagt på deg mye, og kommer til å trenge hvert gram til ammingen. Ikke tenk på vekta de første månedene, men kos deg og fokuser på babyen.

Skrevet

Hei!

Jeg var litt tyngre enn deg første gang jeg gikk gravid(samme høyde), og la bare på meg 10 kg tilsammen. På slutten fikk jeg beskjed om at jeg gjerne skulle drikke fløte, ellers kom jeg til å bli så tynn etterpå.Og det stemte.. Ammingen spiste meg opp og jeg gikk ned 4-6 kg mindre enn jeg veide før jeg ble gravid. Tror buksene passet da jeg kom hjem fra sykehuset,men så ble de for store, rumpa ble flat,og det er like lite gøy som å ha et par kg å jobbe med..

Min erfaring er at venninner som er høye og slanke i utgangspunktet raser ned i vekt når de begynner å amme, men så har det litt å si om du ammer og om det er vaginal fødsel eller keisersnitt.

Dene gang har jeg lagt på meg 10 kg allerede nå (uke 32), men tenker det er bra å ha litt mer å gå på enn sist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...