Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #1 Skrevet 4. oktober 2009 I denne årstiden synes jeg alle snakker om ull. Er det bare ull som er brukandes f.eks for barnehagebarn? Bruker man ull i alle lag under parkdressen? Det er innmari dyrt da, hvis man trenger mange skift og kun slike klær.....
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #2 Skrevet 4. oktober 2009 Ja, det må man. Jeg svarer kun ut fra egne erfaringer
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #3 Skrevet 4. oktober 2009 Jepp! Man må. Ellers kommer barnevernet. Eller forumdamene og sier du er verdens verste mor.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #4 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg skulle ønske at datteren min kunne gått bare i ull....... Men det har jeg ikke råd til :-(
It's all about me Skrevet 4. oktober 2009 #5 Skrevet 4. oktober 2009 Man MÅ ikke, men det gjør hverdagen mye behagligere for barna. Selvfølgelig finnes det alternativer som også er greit, så de som ikke tåler ull lider ikke, men det koster like mye. Ull er verdt hver krone. Mine bruker sitt i 2 - 3 sesonger, så blir ikke så ille dyrt i lengden.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #6 Skrevet 4. oktober 2009 Ja, om man bor et sted det er kaldere enn null grader store deler av vinteren så JA.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #7 Skrevet 4. oktober 2009 ull har EN egenskap som, såvidt jeg vet, ingen andre stoffer har: det holder på varmen selv om det blir vått! så selv om ungen blir våt eller svett så fryser man ikke. og det finnes billigere ullprodukter.. truls&trine fx
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #8 Skrevet 4. oktober 2009 Neida, man må ikke ha ull! Jeg har to jenter på 18 og 20 år, og da de var små brukte de aldri ull. Det var ikke så mye pes om det den gangen... Begge jentene gikk i bhg og var mye ute. Ingen av de led noen nød, var gode og varme uten ull og Reima! De var heller ikke mye syke. Nå gikk jeg ut ifra at du mente ull-undertøy. Jentene mine hadde hjemmestrikkede ulldresser som de brukte under vinterdressen.
Tigerpote Skrevet 4. oktober 2009 #9 Skrevet 4. oktober 2009 Nei, man må ikke ha ull. Selv bruker jeg helst ull utenpå bomull, fordi jeg synes at ull kan være ubehagelig å ha rett på huden. Til barna kan man også bruke andre materialer enn ull.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #10 Skrevet 4. oktober 2009 Det viktigste er vel å ha ull innerst. Og du kan jo først og fremst prioritere å ha det i barnehagen. På fritida er det jo lettere for deg å sjekke underveis om de er kalde. Hvis du kjøper 2 sett ullundertøy så holder det i massevis. Og bruke "vanlige" klær utenpå. Ullundertøyet kan brukes mange dager før det trengs å vaskes.
eggstokk Skrevet 4. oktober 2009 #11 Skrevet 4. oktober 2009 Tror heller ikke det er nødvendig med ull, men har nå kjøpt det allikevel. Var på sparkjøp, og der er det billigere enn i andre butikker. Sjekk også finn.no og se om det er noe ull til salgs der.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #12 Skrevet 4. oktober 2009 Har brukt utelukkende ull den kalde delen av året. Man trenger jo ike så mye. Spedbarn trenger en del bodyer og stilongser, men det er ikke særlig dyrere enn annet. Større barn trenger kanskje tre sett ullundertøy (de kan jo ofte brukes mer enn en sesong, husk), kanskje en tykkere dress til å ha under parkdressen. Er ikke så dyrt det. Bruker jo dette istedenfor andre klær.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #13 Skrevet 4. oktober 2009 litt avhengig av barna det der... min første mann HATET ull, uansett kvalitet. Han var også veldig varm av seg og trengte ikke så mye polstring under parkdressen. Vår yngste derimot, blir syk bare jeg puster på han og er veldig kald av seg så han bruker ullundertøy, pysj etc. Er mye på salg av og til, og HM selger også ull til små så trenger ikke være så ille dyrt
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #15 Skrevet 5. oktober 2009 Dere som sier det holder med 2-3sett med ullundertøy, vasker dere ull hver dag? Jeg kan ikke skjønne at det er nok. For det første vil barnehagen at det skal ligge minst 2 skiftesett i barnehagen, går ikke barna deres i barnehagen eller har dere bomull som skiftetøy? Og blir ikke barna deres møkkete? Vi klarte oss med 2 sett ullundertøy når han var baby, for da hadde han kun ull på ute, men i barnehagen kan ikke de ansatte bytte på alle barna fra innerst til ytterst hver gang de skal ut, så de må gå med ulla inne også og da kommer det, hvertfall på min sønn, smøresot, tomatsaus, melk osv på ulla og da holder et sett kun en dag. Vi hadde vel 6-7sett i fjor og det er minimum av det vi kunne klart oss med. I år går vi for stort sett bomull fordi vi har funnet ut at han ikke tåler ull. Jeg hadde aldri noe annet enn bomull innerst når jeg var liten og frøys sjeldent når jeg var ute likevel, de gangene jeg ble kald var når jeg lekte ute i våt snø og ble gjennomvåt og da blir man kald selv med ull, uansett hva alle sier. Som mellomlag bruker vi ull, men der holder det med 1-2sett, for det brukes ikke inne og blir dermed ikke så lett møkkete.
Hierofanten Skrevet 5. oktober 2009 #16 Skrevet 5. oktober 2009 Nei man må ikke ha ull. Jeg har aldri brukt ull innerst på barna mine. Og det er ikke fordi jeg ikke har råd til å det. I barnehagen har eldste min brukt bomullsklær alltid. Og fleeceklær under dressen. Det har aldri vært noe problem og hun har aldri vært kald. Jeg liker bomull og fleece bedre enn ull. Jeg klør bare jeg tenker på ull uansett om det er den fineste ull i verden. Eneste ull vi har brukt er evt hjemmestrikkede ullbukser og ullgensere. Da med bomullsklær under.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #17 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg klarer meg med 2 ullsett, på følgende vis: Skiftesettene i barnehagen er i bomull eller andre billigere blandingsprodukter (f.eks. sånne størmpebukser med 40% ull, er ofte billige). Det er uansett veldig sjelden de trenger å skifte, så jeg tar sjansen og har dårligere kvalitet på skiftetøyet. Ofte skifter de jo etter at de har vært ute og lekt, og da skal de jo ofte være inne. De har alltid vanlige klær utenpå ulla, så ulla ikke skal bli møkkete. Det er bedre å ha ull innerst og så vanlig joggedress e.l. utenpå. Så tar de parkdressen utenpå der (i skikkelig vintervær må de ha noe mer, f.eks. en fleecedress eller strikkadress, fleecedresser er jo ikke så dyrt, og de kan bruke den samme hver dag for den brukes ikke inne, bare under dressen).
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #18 Skrevet 5. oktober 2009 Hva med å ønske seg dette til jul bursdag? Vi får som regel ett sett til jul og ett sett til bursdag, hun er født på vinteren. Da har vi to nye + det som passer fra året før. Kanskje kjøper vi ett eller to sett selv, eller en tykkere ulldress hvis den gamle er for liten. Er selv ullfan og bruker mye ull under klær på vinteren. Syns de nye ull/silke-toppene fra pierre robert er deilige, og ønsker meg gjerne disse i julegave selv.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #19 Skrevet 5. oktober 2009 Du må ikke, men det gjør hverdagen enklere.
Mrs. Bouquet Skrevet 5. oktober 2009 #21 Skrevet 5. oktober 2009 Nei, eg har og klarer meg fint uten, eller la meg si best uten. Jeg tåler ikke ull og jeg klarer faktisk å kle meg selv slik at jeg ikke fryser alikevel. Jeg tar heller ikke på barna mine ull så lenge de er for små til å si fra om de syns det er ubehagelig. Vi har klær av bambus, superundertøy og noe ulltøy med bomull på innsiden. Nå har jeg begynt å kle dattera mi på 2.5 år i ull fordi hun ikke ser ut til å ha noe i mot det, og det gjør det jo veldig enkelt for meg i forhold til press fra barnehage o.l.
Gjest losen Skrevet 5. oktober 2009 #22 Skrevet 5. oktober 2009 Man bør ha ull inderst, ellers er det ikke SÅ nøye
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå