bokormPåOvertid Skrevet 4. oktober 2009 #1 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid, og reiser til syden neste uke - en tur som har vært planlagt lenge. Leser på matportalen hva man skal holde seg unna av matvarer, det er jo det meste ser det ut som... Så jeg lurer på hvilke matretter er det trygt å spise? Altså til frokost, lunsj, middag. Pizza, men uten ost? (er man trygg på at osten er pasteurisert om de sier det?), pasta, men uten grønnsaker (fordi man kan ikke vite om grønnsakene er vasket i rent vann, men hva med tomatsausen?), gjennomstekt kjøtt (men uten saus og grønnsaker). Er det noen som har reist under graviditet og føler at de har vært veldig forsiktige? Jeg ønsker å være trygg på at det jeg får i meg er safe. På forhånd takk for alle svar!
It's all about me Skrevet 5. oktober 2009 #2 Skrevet 5. oktober 2009 Du kan spise det meste igrunn. Kjøtt og fisk må derimot være gjennomstekt, og drikken bør komme av flasker og drikkes uten isbiter. Det er frukt og grønt som ikke er varmebehandlet, vasket av deg selv eller med skall du skal holde deg unna. Så det vil si at grønnsaker til middagen er helt greit, men hopp over salaten. Softis bør du hoppe over, men vanlig is er greit. Brød, pizza (både med og uten ost) og sauser er greit. Så generelt er det akkurat de samme reglene som hjemme i Norge du bør følge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå