Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #1 Skrevet 4. oktober 2009 småen er 13 mnd nå, begynte i barnehage i august. Har den siste mnd vært soveproblemer på nattetid, altså våknet flere ganger om natten, og tidlig morgning. Før dette var det alltid start på dagen sånn ca 06.45-07.30 det var helt vanlig og pludret masse i sengen. Gikk å hentet henne etter en liten stund. Nå ettter dette tullet på natt og forsøkene på å få henne til å sove videre om morgningene, blitt endret med bare gråt når hun våkner om morgningen. Jeg skjønner ikke hva det er. trodde det var tenner da hun styrte sånn om nettene og om morgningene. Men så så jeg at det ikke var det, men kan jo selfølgelig ha vært det. Men tenkte heller at det ble en uvane... Nå sover hun hele natten, fra forrige helg klarte vi å snu det. Har sovet denne uken til 06.30. Helt supert, men fremdeles våkner hun med gråting. Jeg vet ikke hva jeg har gjort feil, eller hva det kan være. Andre med liknende situasjon? Kan også si at jeg ikke er fornøyd med det hun sover i bhg, sover en sjelden gang 2,5 timer. Hun sover generelt 1,5 time. Hun er vant hjemme med å sove i sengen, men syntes hun kan sove ute i vognen i bhg. Hjemme sov hun før bhg start 2* 1,5 t. Nå er det bare en gang soving. Akk, leser jo her og der om soverytme på barn og får klump i magen når jeg leser at barn bør sove slik og slik... Trenger råd eller bare noen trøstende ord.... Er litt rådvill
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #2 Skrevet 4. oktober 2009 dytter... kan og legge til at småen er veldig sutrete, klengete og trøtt når vi kommer hjem etter bhg... da ser jeg på dette at hun sover for lite i bhg... noen andre som har det slik?
KAS.81 har født:-) Skrevet 4. oktober 2009 #3 Skrevet 4. oktober 2009 jepp har det på samme måten skrev ett innlegg lenger nede på siden under tittelen håper dette bare er en fase. har hatt ei jente som har sovet natten gjennom frem til nå. nå våkner hun mer på natta og grytidlig på morran. før var hun blid som ei sol på morran nå våkner hun med hyl og skrik. hun er 15 mnd og vært slik ett par uker nå. hun begynte også i barnehage i august. hun er også slik du beskriver klengete sutrete og virker egentlig litt trøtt men kan jo ikke legge henne på ettermiddagen da blir det jo bare tull. sover ca 1,5 timer på dagen. slitsomt på ettermiddagen når mannen min jobber for har en 5 åring som også kommer hjem fra barnehagen og trenger kos og oppmerksomhet noe som er vanskelig når lillesøster bare skal klenge på mamma. prøver å leke med dem på gulvet men da blir jeg brukt til klatrestativ og begge krangler om fanget mitt uansett. og midt oppi det hele er det jo middag som skal lages også. så kjenner meg veldig godt igjen i det du beskriver. men det at de er slitne på ettermiddagen husker jeg veldig godt igjen fra storesøster var liten også. men da hadde jeg bare henne å ta vare på så ble ikke slitsomt på samme måten. men det var i hvertfall bare en fase med hun. varte noen mnd så var hun kjent med rutinene og taklet bedre trettheten på ettermiddagen
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #4 Skrevet 4. oktober 2009 det var jo godt å høre, ser frem til det er bedre! For slik hun våkner om morgningen og slik hun er på ettermiddagene er ikke kjekt. Kan leve med å stå opp tidlig, men jeg takler det ikke så bra når hun skriker for full hals, kan ikke sette henne ned på gulvet. men det går fint etter jeg har holdt henne nok på en måte, da kan vi leke og kose oss. Men som sagt, ser frem til bedre dager!
Frøken Freken Skrevet 6. oktober 2009 #5 Skrevet 6. oktober 2009 Du, jeg tror ikke du gjør noe feil. Å våkne med gråt kan være t tegn på separasjonsangst, og er veldig vanlig i ettårsalderen. Jenta mi begynte slik alt ved 9-mndsalderen, og holder på ennå. Med andre ord trenger det ikke ha sammenheng med at hun nettopp har begynt i barnehage heller. Hos oss har livet blitt bedre med en lur, og det har vi hatt siden 11mnds-alderen. De er forskjellige, og det kan godt være jenta di profiterer på to lurer - kan du ikke be dem legge henne to ganger? Det er de helt åpne for i vår barnehage - barnets behov styrer dasrytmen, ikke omvendt! Jenta mi våkner fremdeles flere ganger per natt, og ca 06.00-0700 om morgenen. Hun ender som regel i vår seng, noe som er ganske stress ettersom jeg da ikke kan gå på badet før hun våkner - hun våkner uansett gjerne av mannen min som står opp tidlig i forbindelse med pendling. Det er så snodig, for fra hun var 10 uker til hun var 6 mnd sov hun rundt uten å våkne hver eneste natt - og uten mat! Trodde det skulle vare evig! Håper det bedrer seg både hos dere og hos oss;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå