Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

...og dette klarer du deg rett og slett ikke uten.

Det er ikke ett lett kjøpepress man blir møtt med når man går med en liten en i magen. Jeg føler meg fortvilt og forvirra i en innkjøps-jungel, der det er vanskelig å ikke la seg påvirke av all reklame og påvirkning ifra omverdenen. Det er produkter man ifølge reklamen er en dårlig mor om man ikke kjøper, alt er så fantastisk, uunværlig, og jeg føler at vi fleste bare dilter etter en industri som bare er opptatt av å selge mest mulig.

Hvor bevisste er vi egentlig på hvilken produkter man hamstrer inn? Jeg sendte babyutstyr listen som ligger ute her til min svigermor som har seks barn, og hun sendte meg en revidert utgave, der hun hadde strøket bort iallefall halvparten av ting, ting hun ikke viste hva var, og aldri hadde fått brukt for selv.

En venninne av meg ble sjokkert over hvor lite egentlig en baby trenger. Jeg syns det er vanskelig å finne meg en vei ut av denne jungelen. Jeg prøver å ikke la meg påvirke av alt og alle som vil at jeg skal kjøpe. Men det er ikke alltid så lett å være en ung, gravid jente.

Hvordan erfaringer har dere? Fins det noen andre små-skeptiske mødre her inne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe det er ikke lett nei, men jeg ville nok hørt litt på det din svigermor har sagt=)

Det meste kan du jo uansett kjøpe når du føler du trenger det...ikke alt må være på plass når lille kommer. Det som er kjekt å ha er noen bodyer, strømpebukser, bleier, litt sinksalve, febertermometer, kluter(mesoft er kjekt for å vaske rompa), amme bh, seng til lille....

Er litt sånn som fødeveska..jeg kan ikke fatte og begripe at folk skal ha med så mye:P Jeg har en bitteliten bag og i den er det også nok plass til hjemreiseklær til babyn!!

Skrevet

Jeg er også skeptisk. Nå er jeg andregangs, og har et mer bevisst forhold til hva jeg trenger enn sist. Jeg fikk låne en del ting sist, heldigvis, for da slapp jeg å irritere meg på å ha brukt penger på ting jeg aldri har brukt. Bleiebøtte ble brukt i en uke, vippestolen kom aldri ut av skapet, og alle disse kremene og greier har jeg fremdeles igjen av 2 år senere.. Badetermometer? Etter 2 ganger kjente jeg etter med hånden, og det har gått helt fint.

Jeg tror det er lurt å være litt tilbakeholden, og så kan du jo heller kjøpe det du savner etter hvert.... Det er i hvert fall jeg denne gangen..

Skrevet

Ja, jeg! Jeg prøver å holde meg til minimum - selv om det glipper litt av og til selvfølgelig. (Som at jeg må for eksempel ikke ha voksipose når svigermor har tilbudt min samboers gamle saueskinnspose, og jeg Kunne jo ha kjøpt en del mer brukt/billigere produkter, men når jeg har pengene så...) Har kjøpt ganske lite klær, bare to-tre skift i ull (og ingen i lik størrelse - de buksene som er for store i begynnelsen kan brettes opp.) Har skygget banen for ting som smokk, smekker, tåteflasker, pumpe, etc. Angående stelleprodukter kommer jeg bare til å holde meg til olje, sinksalve evt. en litt god fuktighetskrem. Så trenger barnet en stelleplass, og en soveplass, men der er du liksom i boks mener jeg da. Hvis du har lyst til å bruke bæresjal, trenger du faktisk ikke vogn heller. Barnet er vel fornøyd så lenge det er varmt, får sovet og nok mat å spise. Og den absolutt beste babymaten har du jo i puppen din, helt gratis.

Skrevet

Ja, til nå så er jeg fornøyd. Har fått i hus voksipose, skinnvognpose, 3 dyner, 2 puter, vogn, 2 bæreseler og pledd til kroner 0 :) Så det jeg skal bruke penger på er gode kvalitets og miljøvennlige klær, stellemadrass og badebalje. Det har gått noen hundelapper på garn innkjøp, så nå har jeg en liten haug klar med egne strikkete klær :)

Så den største investeringen blir nok i tøybleier, og da skal jeg slå på stortrommen og kjøpe nytt og ubrukt. I now, Im a wild mommy ;)

Det viktigste babyen min trenger, er nok meg...og jeg fins jo her, ventende og klar!

Skrevet

Jeg skal også prøve tøybleier! Jeg satser på brettebleier, og har derfor kjøpt en haug med gaskluter på IKEA. De er mønstrede og store, og kostet meg rundt 250 kroner for 24 stk. Og så har jeg bare gjort det enkelt og kjøpt ullbukse-pakken på Nøstebarn til en tusenlapp. Siden Bergen renovasjon også dekker 1000 kroner til tøybleiebrukere, blir ikke dette en særlig stor utgift akkurat. Gleder meg til å prøve det ut!

Bare lurer på en ting: Skal spedbarn egentlig ha pute?

Skrevet

Ja, det kan du si. Vi har mer enn nødvendig nå, men skal sies at svigermor er den som har hamstret mest.

Jeg tenker litt på hva de hadde før i tiden til barna, og egentlig er det bare jo bare varme klær, pledd, dyne/pose, bleier, stelleunderlag og stelleprodukter de trenger til å begynne med. Og tåteflaske om h'n ikke tar pupp. Sånn helt primært. Og selvsagt bilstol om man kjører bil.

Man klarer seg uten alt andre, men så er det veldig praktisk med seng, vogn, badebalje, bæresele +++

Så egentlig bør man vel kjenne etter litt selv. De er vel ganske vanlig idag at ungen har egen seng og en vogn. Det jo koselig å gå på trilleturer.

Det aller meste kan man jo kjøpe etterhvert som behovet melder seg.

F.eks så er det kjekt med en vippestol hvis babyen er våken, ikke vil ligge og mor vil ta en dusj. Det tenker ihvertfall jeg. Men kanskje så fordrar ikke ungen min å ligge i vippestol når det kommer til stykket...

Du kan sjekke utstyrsguiden her på BIM.

Jeg (og svigermor) har hittil kjøpt: seng, bilstol, uro, babygym voksipose, vogn, klær i de minste str, vippestol, stelleveske, pledd, dyne til vogn og seng , trekk, madrass+ overmadrass, håndklær, kluter, badebalje, stellematte, stelleprodukter, febertermometer og sikkert litt til.

Kjøpte vugge også da. Det var jo ikke nødvendig, men syns det er litt koselig, også pynter den opp :) Det meste kan også nestemann arve, om det blir flere barn.

Dette har jeg ikke kjøpt: Bleiebøtte, babycall, brystpumpe.

Skrevet

Jeg tror det viktigste er å vente til babyen er født før man begynner å ta alt på listen. Vi var så heldig å få/låne mye brukt da vi fikk vår første, og jeg kjøpte nesten ingen ting før fødsel. I ettertid kjøpte vi en del ting som for meg føltes nødvendig, men som for andre er helt unødvendig. Vi har f.eks brukt babycall mye, og har to forskjellige, alt etter hvor vi skal bruke dem, noen får jo aldri bruk for disse, liten leilighet o.l. I tillegg sitter jeg med to brystpumper. Kjøpte først en manuell, tenkte at det var luksus med elektrisk, men fant ut etter en kort stund med mye pumping (litt lite melk i en periode) at det var en luksus jeg ville unne meg, og det funket også mye bedre.

Poenget er at en ikke hva en trenger før babyen er født, med unntak av noen selvfølgelige ting som f.eks. bilsikring, litt klær og bleier:-) De fleste av oss har noen til å hjelpe oss om det skulle være behov for noen hurtige innkjøp rett etter fødsel, flasker, tillegg, mindre klær o.l.

Skrevet

Ja, det er nok litt mye hysteri ute og går. Og jeg skal innrømme at jeg blir påvirket av noe av det. Likevel føler jeg ikke at vi har handlet mer enn vi trenger.

Har kjøpt inn/fått i hus følgende:

*Sprinkelseng med alt av sengeutstyr; madrass, overmadrass, laken, stikklaken, dyne, pute, sengesett, pledd etc

*Vogn med stelleveske, vognpose, nettinger, trekk oa

*Bilsete som vi kanskje også kan bruke til vippestol (?)

*En del klær (fått endel)

*Saueskinnspose etter meg

*Babygym, noen kosebamser, uro etc

*Stellebord, badebalje, kurver med stelleprodukter, bleier og div

*Babyparacet, babytermometer og babyneglesaks:)

*Kluter, håndklær etc

*En liten boks MME dersom det skulle være helt krise

Skrevet

jeg merker at nå som andregangs er det ikke alt som er nødvendig, men jeg hadde i grunnen ikke så mye som jeg ikke brukte. Brystpumpe trodde jeg ikke var nødvendig for jeg ammet hele perioden, men den er veldig grei når en har spreng og vil lette på trykket litt, eller hvis en har lyst å ha litt tid for seg selv og får barnevakt kan det være greit å ha pumpet ut et måltid istedetfor å ty til tillegg. Bleiebøtten ser jeg mange ikke liker, men jeg er "avhengig" av den. Jeg prøvde meg uten for jeg synes den lukter sånn, men jeg ble ikke flink til å kaste ut bleiene i bosspannet ute. det førte til illeluktende boss på kjøkkenet. Så for meg er det best med bleiebøtten. Bare må være flink å bytte ut posene litt oftere.

Skrevet

Har masse stående i boden etter førstemann som nesten ikke er brukt, det er bare forsøk og funnet ut at dette var da noe tull........

Noe må man jo ha i hus til babyen kommer og det viktigste er vogn, bilstol og en plass å stelle/bade. Vi stressa fælt med å skaffe seng til førstemann kom og så viste det seg at hun faktisk var 5 mnd før hun ville ligge i den.....Så den kunne vi godt ha ventet med. Litt klær er greit å ha og bleier. Ellers så trenger man ikke alle de stelleproduktene som de sier man må ha, brukte bare litt shampoo på jenta vår det første året vi. Mye kan man skaffe etter at babyen er kommet hjem og man finner ut hva man trenger.

Men det er jo lett å hive seg på utstyrs-hysteriet når man blir pumpet full av reklame over alt, se nå bare til høyre på denne siden her..... !!!

Skrevet

Prøver å holde igjen litt jeg og.. Arver sykt mye så alle som kommer med ekstra gode tips må vente.. Jeg venter og ser hva som trengs.

Ti, nå har vi arvet eller kjøpt brukt av familie: Sprinkelsen, bilsete, babygym, vippestol, babybjørn bæresele vogn med alt av tilbehør og baby spisestol. Stellekommode har jeg kjøpt ny. Deilig å få alt enkelt i hus, slippe og vurdere modeller og det hele..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...