Gå til innhold

til dere som har hatt/har ekstrem svangeskapskvalme og fortsatt er kvalm

Anbefalte innlegg

Skrevet

uggen eller uvel...Er dere Helt Norske? Har nemmlig hørt at det er vanlig å få så ekstremt kvalme mye oftere hvis man stammer fra den 3 verden..

Jeg er lei av å hele tiden være kvalm og uggen ,men begynner nesten å bli så vandt med det at jeg er redd det ikke går over etter at jeg har født og at det er bare sånn jeg har blitt!!!!!???(er det mulig tro)???....

Jeg blir faktisk litt gal av tanken jeg alstå og er uttmattet pga kvalmen og begynner å bli lei å utålmodig...

Noen som har det likt som meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var ikke av de mest ekstreme, men var veldig kvalm.

Sluttet å brekke meg da jeg var ca 3 mnd på vei, men kvalmen satt til jeg var ca 6 mnd på vei. Vi ler litt av det nå i ettertid, for hele svangerskapet spiste jeg ikke opp noe av det jeg begynte på.. spiste jeg en skive fikk jeg kanskje i meg halve og kastet resten, prøvde jeg meg på en fiskekake spiste jeg noen biter og kaster resten osv osv.

Siste to-tre månedene ble kvalmen mye bedre, og to timer etter at jeg hadde født spiste jeg som en hest. Kvalmen var helt vekk!

Jeg er kvart dansk, men ellers helt norsk :)

Føler med deg da, håper du snart blir bedre..

Skrevet

jeg var "dødsyk" spøy fra uke 5 og klarte ikke få i meg noe eller holde på noe!så var inn og ut fra sykehuset for å bli væsket opp..jævlig.Var sånn med alle tre fra uke 6- 37 ca..Jeg faren min er fra Gambia og moren min er norsk...

Skrevet

Det er bare bullshit. Få andre land i verden har så mange gravide som er syke, enten ved kvalme eller bekkenløsning. Jeg tipper at de ikke engang har hørt om bekkenløsning i "3.verden". Vi er så lite vant til å ha det vondt at vi tåler mindre en mange andre. Og ja, jeg har hatt hyperemesis flere ganger, og ja, jeg er helt norsk.

Skrevet

hadde hyperemesis hele svangerskapet. Husket dagen etter ks fikk jeg frokost som smakte NORMALT! Alt gikk tilbake til slik det var før graviditeten, hadde jeg aldri trodd. Men sliter fremdeles med en del av tingene jeg klarte å spise underveis, men jeg hadde det slik at jeg kun klarte ¨å spise en eneste ting i ukesvis f. eks levde jeg på vannmelon fra uke 8 til uke 13. Det kommer IKKE til å spise det igjen for å si det slik. Ellers levde jeg på Chees doodles i 3 uker og det kommer jeg heller ALDRI til å spise igjen, men utover noen slike ting smaker alt fortreffelig.

Skrevet

er forøvrig så norsk som man får det.

Skrevet

Andre har nok hatt det betydeleg verre, men eg var sengeliggande 1 mnd i andre svangerskap, kasta opp alt i fleire dagar, nesten alt i 4-5 veker til. Det var verst frå veke 10 til 14, men kasta opp dagleg fram til veke 22 eller deromkring. Kvalmen/uggenheten forsvann ikkje før rundt veke 30 meiner eg å huske.

Eg er heilt norsk, eller eg trur kanskje eg har ein svensk tippoldefar eller noko slikt. Og mormor er trønder, teller det?

Skrevet

jeg er helt norsk og slet med ekstrem svangerskapskvalme,holdt på å gi opp innimellom for jeg kunne jo ikke se i kjøleskapet eller ta en dusj uten å spy! spydde fra 4-18 ganger i døgnet til jeg var rundt 4 måneder på vei, da gikk jeg ned til 1-2 ganger om dagen OM jeg var påpasselig med mat og tok det med ro til jeg var rundt 6 måneder på vei, etter det spydde jeg av og til, men var endel kvalm. Noe av det siste jeg gjorde mens jeg hadde rier på sykehuset før jeg ble trillet inn på fødestua var å spy som faen! Å våkne opp etter fødselen og ikke være kvalm var bare helt fantastisk...det er nå 2 mnd siden og jeg tenker stadig at " sååå herrrlig det er å ikke være gravid!!"

noe av det som var ille når jeg var som dårligst var at svært få tok det på alvor, fordi de ikke visste det gikk an å bli så dårlig av å være gravid- jeg visste heller ikke det før jeg ble det selv...

var sykemeldt i 7 måneder - holdt på å klikke tidvis

Gjest Filifjonka
Skrevet

Jeg har hatt hyperemesis i alle mine tre svangerskap, verst i det andre. Da gikk jeg ned 8 kilo. Jeg kastet opp hele tiden, i 9 måneder. Så våknet jeg en natt og oppdaget at noe var rart. Jeg gikk på do og kjente at kvalmen var over, og gulvet lå rolig. Og først da kjente jeg at jeg hadde veer... :-)

Hos meg gikk det over med en gang barnet var født første gang, da veene startet med nr to, og ca fire-fem måneder ut i svangerskapet med nr tre.

Jeg er heilnorsk, og fikk høre av min bestemor at hun også hadde det slik i sin tid.

Det finnes en del kjerringråd som kan hjelpe.

Kjøp akupressurarmbånd på helsekosten (de er egentlig beregnet mot sjøsyke).

Akupunktur hjelper mange (men hjalp ikke meg).

Sørg for å få i deg nok væske. Blir du dehydrert blir alt bare verre (egen erfaring). For meg funket det å blande cola med vann, 50-50, røre ut alle boblene og spise med teskje. En skje, vente for å se om det satt, en teskje til...

Ingefær har kvalmestillende virkning. Kjøp frisk ingefær, skjær to tynne skiver, legg i en kopp og hell over kokende vann. La det trekke ca 10 minutter og drikk som te.

Sørg for å få nok søvn og hvile. få deg evt en sykmelding.

Ha en pakke kjeks liggende på nattbordet, sammen med en termos med noe drikke. Få i deg noe før du står opp om morgenen.

Ha med deg en pakke kjeks eller lignende som du småspiser på hele tiden, slik at magen aldri blir helt tom.

Det finnes medisiner som kan hjelpe, men legene er restriktive. Men dersom du kaster opp mye og går ned i vekt, bør du få noe.

Skrevet

Jeg har/har hatt hyperemesis med begge mine barn(er gravid i uke 26 med jente nr.2 nå) Kvalm og spydde hele tida første 5-6 mnd med første, deretter "bare" kvalm/uggen og spydde av og til frem til fødsel. Og ja, det forsvant i amme sekund som jenta var ute, helt fantastisk!

Samme nå med nr.2, men det mest ekstreme ga seg noe tidligere, heldigvis, men jeg er mer slapp/trøtt/sliten nå enn med første barnet(hun er snart 2 år)

Skal ikke ha flere barn, mye pga kvalmen, skal bli helt utenomjordisk å ikke være kvalm mer, slippe å spise ensformig og masse hele tida, kunne trene, ha energi til barna....!

Har forøvrig ingen andre plager, bortsett fra mye spytt og slimproduksjon i halsen, noe som gjør kvalmen verre.

Det går over, man må bare bite tennene sammen og holde ut, det er lys i tunnellen!

God bedring og lykke til!

Skrevet

Jeg hadde hyperemesis og er helnorsk.

Gikk over da jeg kom i uke 16. Følte jeg fikk livet i gave da...

FANTASTISK når det går over!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...