Gjest Skrevet 4. oktober 2009 #1 Skrevet 4. oktober 2009 Har inntrykk av at dette er mer uvanlig i Norge men med vår første baby ble svøpt rett etter fødselen. Dvs at hun ikke kunne røre armer og bein, omtrent som en liten mumi. Hun roet seg utrolig godt, og de første ukene svøpte vi henne hver gang hun skulle sove. Nå som jeg venter en ny baby har jeg lest endel om denne svøpingen og har skjønt at dette blir anbefalt av barneleger i veldig mange land. Det har å gjøre med at det er skremmende/utrygt for noen nyfødte barn og plutselig kunne fekte fritt med armer og bein. Andre som gjør dette med sine nyfødte? Bruker dere spesial lagde tepper som er laget for svøping, eller bare vanlige tøytepper? Har dere laget selv, eller vet dere om hvor man får kjøpt det her i Norge?
Innihampen Skrevet 4. oktober 2009 #2 Skrevet 4. oktober 2009 Har også lest en del om dette,men har ikke prøvd det med de to jeg har,men har lyst å prøve det med neste(er gravid). Går vel greit å bare bruke baby teppe,tror du ikke? Vet ikke om det finnes noen spesialtepper her i Norge å få kjøpt.
Innihampen Skrevet 4. oktober 2009 #3 Skrevet 4. oktober 2009 ser ut som du kan få kjøpt egne tepper for det på feks ebay.
Stort pepperkakehjerte Skrevet 4. oktober 2009 #4 Skrevet 4. oktober 2009 Hei Jeg har gjort dette bevisst med minstefrøkna. Kun fordi jeg så hun ble rolig av det. Brukte helt vanlige bommulstepper. La jenta på skrå, hodet i ene enden, brettet venstre side over henne,spissen nede brettes opp over henne og tilslutt høyre side over henne. Festet med en liten brett under de andre lagene til slutt. Vet ikke om dette var forståelig, hehe... Tok på henne natt lue og, den elsket hun, og ville ikke sove uten til hun var langt over året. Pekte på hodet når hun skulle sove, hvis jeg hadde glemt lua. Så søt!
Gjest Skrevet 4. oktober 2009 #5 Skrevet 4. oktober 2009 Sist brukte vi helt enkle firkantede tøystykker i flanell. Vi fikk kjøpt dem i utlandet og hadde sikkert 15 forskjellige. Men har ikke funnet tilsvarende i Norge. Vil ikke bruke de samme fordi de er rosa/jentemønster og jeg venter gutt. Men de virker jo forholdsvis lette å lage da. Jordmor svøpte babyen for oss rett etter fødselen. Står noen tips her: http://pediatrics.about.com/od/weeklyquestion/a/0607_swaddling.htm De eneste svøpe teppene jeg finner er på nettet, og de er forholdsvis dyre, så spørs om jeg ikke lager egne denne gangen. Men rart om det ikke finnes i Norske butikker synes jeg.
Bunnies by night Skrevet 4. oktober 2009 #6 Skrevet 4. oktober 2009 Nei vi gjorde det ikke - men har lyst til å prøve det på nestemann! Søsteren min bor i USA, og der er reiving av nyfødte mer vanlig - og hun hadde positiv erfaring med det:) Hun kjøpte inn spesiallaget tepper.
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 4. oktober 2009 #7 Skrevet 4. oktober 2009 Førstefrøken gjorde vi det med. Hun ble født i sprengkulda i mars 06, og hun holdt seg varm, fornøyd og rolig når vi svøpte henne. Brukte fleeceteppe og helseteppe. La henne med hodet i ene hjørnet, la venstre hjørnet tvers over kroppen og "låste" det bak ryggen hennes. Benhjørnet opp mot magen, og høyrehjørnet tvers over kroppen andre vei, og låste mellom "lagene" med teppe. Ingen spesaltepper.. ) Etter hvert lot vi henne ha hendene mer og mer fri, tok det gradvis.
lavidaloca Skrevet 4. oktober 2009 #8 Skrevet 4. oktober 2009 Ja, vi svøpte førstemann helt fra han var nyfødt. Han var urolig og kavet/fektet mye med armene, roet seg ikke før han ble svøpt ganske stramt. Da først roet han seg og sovnet:) Men nummer to har vi ikke svøpt, han var en roligere baby. Sovnet overalt, ingen fekting eller kaving. Men har helt klart tro på at å svøpe barna gir de en følelse av trygghet og nærhet, uten at de trenger å ligge i armene hele tiden for å få sove.
yummy Skrevet 4. oktober 2009 #9 Skrevet 4. oktober 2009 Vi gjorde dette. Du trenger ingen spesielle tepper men det bør muligens være litt #fast#. Eventuelt kan du bruke et håndkle, det gjorde vi av og til. Vi merket at babyen roet seg utrolig fort, ble ikke liggende og "kave" sånn. Lykke til
-trollemor- Skrevet 4. oktober 2009 #10 Skrevet 4. oktober 2009 akk, dette skulle jo jeg ha gjort med småen da hun var født... hadde jeg bare visst dette da...!! hun sov dårlig og korte blunder, ble til at jeg ammet henne ganske hyppig, noe som gav henne magesmerter tror jeg da... Jeg svøpte henne godt inn i ullteppe som mormoren strikket, men tok aldri å pakket inn armene. Men gjett om neste mann skal svøpes!! Blir i et ullpledd
Ranveig R Skrevet 4. oktober 2009 #11 Skrevet 4. oktober 2009 Ikkje veldig stramt og ikkje konsekvent men ja. Spesielt eldste var veldig uroleg og fekta voldsomt med armane så han vekka seg sjølv. Surra han godt inn i det (for?) elastiske ullstrikketeppet hans, så han hadde armane meir i ro. Lille gjorde vi det ikkje med trur eg, men ho sov alltid godt og var ikkje like uroleg som broren. Men om ho var uroleg tok eg ho opp i bæresjalet til ho sovna, og der låg ho i alle fall "låst" med amar og bein. Klart det kan virke forstyrrande på ein baby at armar og bein flaksar rundt omkring utan at dei har kontroll på det, når dei er vant med å ligge trangt inne i magen. Kjem til å bruke teknikken på ein eventuell tredje baby om h*n blir uroleg. Veit ikkje kor stort tøystykke du er på jakt etter, men du kan jo gå i ein stoffbutikk og sjå etter flanell/bomull med søte mønster på, då får du jo akkurat den størrelsen du vil ha.
Gjest Skrevet 4. oktober 2009 #12 Skrevet 4. oktober 2009 Har svøpt begge mine da det har hjulpet dem veldig med å ha ro i søvnen på natta (på dagtid har det ikke vært særlig behov). Begge mine var plaget av at refleksen i armene slo til i søvne, så de rykket voldsomt til og slo ut med armene (som om de falt). Når jeg svøpte dem (ikke så hardt at de måtte ligge heeelt i ro, men nok til å holde armene på plass) sov de så utrolig mye bedre. Eldste ble også svøpt rett etter fødselen, da han var i litt dårlig form. Han var helt tom for krefter etter en litt tøff start og fikk litt dårlig apgar-score. Så for at han ikke skulle kaste bort krefter på å røre seg så svøpte jordmor ham og la ham godt inn i armkroken min. "Lilla ryssk-bebisen" sa hun og forklarte at i f.eks russland er det vanlig å svøpe/reive ungene rett etter fødselen. Mange av mine venner synes det ser/høres så brutalt ut å "binde fast" ungen, men min erfaring er at det å bli pakket godt inn i et teppe virker veldig beroligende på dem. Jeg brukte bare vanlige helsetepper (2 stk), og jordmoren viste meg hvordan jeg skulle legge og brette for at det skulle holde natten igjennom tross litt bevegelser.
Mamma til gutt og jente....... Skrevet 4. oktober 2009 #13 Skrevet 4. oktober 2009 Om de er i bomull kan du vel bare farge dem mørkeblå
NormaJean Skrevet 4. oktober 2009 #14 Skrevet 4. oktober 2009 vi svøpte lillegutt og kommer til å svøpe neste baby også. Men det er viktig å huske at man også skal la dem ligge mye fritt og få beveget seg mye, dette pga den motoriske utviklingen. jeg skal kjøpe denne her til babyen som kommer: http://www.kiddopotamus.com/p_swad.php
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå