Gå til innhold

gave til storesøster når babyen kommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gir dere en liten oppmerksomhet til storesøsken når den lille kommer? Noen tips til spennende ting til 2 år gammel jente?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her skal storesøster få sin egen "lillebror" når hun kommer på sykehuset. Har kjøpt inn dukke til henne. Nå kan det jo være din jente har det fra før, men tenker det er kjekt hun og får noen nye som kan "ammes", bysses, skiftes på, og legges.

Jenta mi er bare 15 mnd da, så vet ikke om hun kommer til å bry seg så veldig, men det får vi se. Og gjør hun det får vi supplere med litt dukkeutstyr etterhvert sånn at hun og kan få være med på dette.

Håper og tror det er en positiv ting mtp på sjalusi...

Skrevet

Her er storesøster 4,5 år og gleder seg veldig til å få en lillebror.

En dag jeg var å prøvde mammaklær fant hun noen babyklær som hun ville kjøpe til lillebroren. Disse har vi nå vasket og pakket inn slik at hun kan gi dem til lillebroren når hun kommer på sykehuset. Jeg spurte henne om hun trodde babyen har med en gave til henne når den kommer. Da fikk min 4-åring et oppgitt blikk og sa: Mamma, babyen ER jo en gave. Ble helt rørt jeg...

Men dette ble litt utenom spørsmålet ditt:-) Vi har kjøpt en BabyBorn guttedukke som kan spise, drikke, gråte tårer, tisse og bades. Tenkte det kunne være fint for henne å ha sin 'egen baby' å styre med når jeg bader og steller lillebroren. Hun har stellebord med badekar fra før. Men selvfølgelig skal hun få hjelpe til med lillebroren også. Tror det er viktig å inkludere større søsken for å unngå/redusere sjalusi.

Kanskje en litt mindre dukke er best for en 2-åring. Men jeg ville kjøpt en dukke som kan bades, ikke en slik med stoffkropp.

Skrevet

Vi skal også gi babyborn dukke fra lillesøsteren. Da kan hun gi hun mat til babyen når jeg ammer (jordmor anbefalte å ha en "ammeleke" som hun kun får når jeg ammer- tenkte at det kunne være sånn grøt som hører til babyborn), bytte bleie når vi gjør det og bade dukken når vi bader babyen. Hun er tre år.

Ville også gitt en litt mindre dukke til en som er to (iallefall om hun er akkurat to)- kanskje newborn baby?

Skrevet

hva med en storebror på 20 mnd? noen som har forslag på det? han er jo glad i biler, men det har han jo flust av. Vet ikke om jeg skal kjøpe noe som symboliserer babyen eller bare en gøy leke til han?!

Skrevet

Jeg har kjøpt inn to filmer som er trygge for storesøster å se alene. De har jeg tenkt å trylle fram på trasige dager når alt bare blir dumt. Men din er jo litt for liten til film, beibiboom. Dessuten har jeg en magnettavle med bokstaver på lager som jeg egentlig hadde tenkt hun skulle få til bursdagen sin, men siden hun elsket den vi ga bort i helga, tenker jeg at hun kanskje skal få den i storesøstergave i stedet. Da har hun noe nytt og spennende å leke med ei stund.

Ellers hørte jeg om en 3-åring som etter hvert hadde gått over fra masete under amming til selv å være en ivrig dokke-ammer, så ei god dokke er nok ikke dumt.

Skrevet

Tror jeg ville gått for en gøy leke til han- fra lillebabyen.

Tror jeg villle gått for noe som kan underholde han - som duplo eller f.eks verktøy?

Ellers kan jo gutter også leke med dukker- kommer jo litt an på hvordan han er- men noen gutter har jo også en omsorgsside- kanskje han også kan få en dukke til amme-bade-stellesituasjoner?

Skrevet

Min datter er veldig opptatt av babyen som kommer og inisterer på at hun også har en baby i magen som snart skal ut. Så vi kommer til å kjøpe en baby dukke til henne, og en ny barnevogn, slik at hun også får en baby når hun kommer på sykehuset. Vi har inkludert henne mye i dette svangerskapet, mest fordi vi har fått så mye positiv respons fra henne på det. Hun er 3 år, så hun skjønner jo godt hva det dreier seg om.

Det er vel ikke sikkert en 2 åring skjønner like mye av det som skal skje, men det kan jo hende hun også synes det er stas med en dukke?

Skrevet

Her får storebror på 3 1/2 år et legosett, som han får leke med KUN når babyn sover, dette vet han allerede om og gleder seg veldig til denne "storebror-leken". Han har ikke noe annen lego, da vi har bestemt at det kun blir Duplo frem til babyn er stor nok til å skjønne dette med å ikke spise på leker.

Også har vi kjøpt han et digitalkamera for barn, som han skal få. Han elsker fotoapparater, har flere gamle etter oss, men da av gammeltypen for film, men da uten film i.. Så det blir nok gøy å faktisk få se bildene han tar :)

Skrevet

Vi har kjøpt dukke til vår 2 åring mens jeg har vært gravid.Han har lekt masse med bamser og dukker som han kjører rundt i vogn og å legger teppe på/synge til.

Nå nærmer han seg 2,5 og termin om 8 uker. Vi kommer til å kjøpe noe vi vet han liker veldig godt, som han kan pusle litt med over tid. En gård med masse dyr og slikt f.eks. Og så har jeg lyst til å kjøpe en bok som heter hei lillebror som vi skal lese i før fødselen.

Skrevet

Vi ga storesøster på 2 år og 2 mnd et Duplo-Zoo. Ikke bare liker hun godt å bygge Duplo, men i tillegg hadde hun noe artig å gjøre på når hun besøkte meg og lillesøster på barselhotellet. For oss var dette en stor suksess.

I tillegg ga storesøster en harepus til lillesøster :-).

Skrevet

den boka "hei lillebror" er veldig fin. vi har lånt den på biblioteket i noen måneder nå, og tuppa elsker den. hu er 4,5 år.

jeg har tenkt å kjøpe et lekekjøkken fra ikea, men det blir nok helst i julegave. også blir gryter, tallerkener osv julegave fra lillebror.

hun fikk en stor guttedukke til bursdagen sin, som kan bruke de samme klærne som lillebror, str 56 og 62.

hun skal ihvertfall få en dragebamse, siden hun er så glad i drager.

tenker jeg kommer til å ha noen små gaver, f.eks aktivitetsbøker, perler o.l. som hun kan få når det kommer folk og gir masse gaver til babyen.

Skrevet

har du fått sonia??? det har jeg ikke fått med meg!! gratulerer så masse!! og takk for tipset:-)

Skrevet

tusen takk for mange svar:-) hun fikk dukke, dukkevogn og badekar + masse dukkeklær til 2 års dagen i sommer, så føler hun er ganske godt dekka der!! Vi leker masse med dette allerede, og hun har baby i magen også ifølge henne selv...

Men en storesøstergave må hun nok få uansett. Lurt med duplo ja.Har ellers tenkt på bøker og sing-sang-kort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...