Romeren Skrevet 4. oktober 2009 #1 Skrevet 4. oktober 2009 Er førstegangs, og lurer på om noen av dere flergangsfødende vil dele noen av deres erfaringer om å bruke epidural under fødsel eller ikke? Og dere førstegangsfødende: Har dere gjort dere opp noen tanker om dette? Jeg var nemlig på fødselsforberedende kurs i går, med omvisning på KK i Bergen. I Bergen har de to avdelinger for fødende: Storken og føden. Føden er veldig teknisk utstyrt, mens Storken er mer "hjemmekosligere" møblert og har ikke tilbud om epidural. (Om man "må" ha epidural når man er plassert her, må man flyttes til føden.) Man kan vel til en viss grad selv velge om man vil på storken eller føden, med mindre det er fullt på en av stedene selvfølgelig. Det er på grunn av dette jeg godt kunne tenkt meg å gjort meg opp en viss mening om bruk av epidural eller ikke, før fødsel, og lurer på om noen av dere andre fødende tenker om det samme temaet?
*1+1=2 små* Skrevet 4. oktober 2009 #2 Skrevet 4. oktober 2009 venter min nr2 og jeg klarte meg helt fint uten epidural...jeg tror det kommer alltid litt an på fødselen...jeg hadde en rask fødsel og dermed syntes jeg var greit å tåle smertene. Ville kanskje valgt epidural om fødselen hadde drøyet i 12 timer og mer... Det er så vanskelig å fortelle hva andre bør gjøre....hvis du er usikker er det jo kanskje kjekt å gå til føden så har du muligheten uten å måtte flytte på deg!
Ladybug~N&E Skrevet 4. oktober 2009 #3 Skrevet 4. oktober 2009 jeg klarte meg også uten epidural første gangen. (skal ikke ha nr2 før i april men skal prøve uten da også.) men jeg tror epidural og andre hjelpemidler er noe man må ta stilling til etterhvert i fødselsforløpet. man vet jo aldri hvordan fødselen kommer til å bli. man kan jo si at man ikke vil ha og man klarer det jo dersom fødselen drøyer skikkelig lenge så kan det være nødvendig med en liten pause for å hente seg inn og samle krefter til å få ut det største i verden;) for å si det sånn: man blir ikke tvunget til å bruke smertestillende når man er på føden selv om det er tilgjengelig. dersom man velger en plass som ikke tilbyr epidural så kan man fint bli flyttet over til vanlig føde dersom behovet skulle melde seg. så du må bare gjøre det du selv føler for. man kan aldri forutse hvordan en fødsel blir på forhånd og for noen så er det godt å vite at man har dop tilgjengelig;)
septbaby09 Skrevet 4. oktober 2009 #4 Skrevet 4. oktober 2009 Er førstegangs selv, og har alltid tenkt at jeg SKAL ha epidural. Men etter å ha lest mer om det, og tenkt litt, så er jeg der hvor jeg tenker at jeg tar det som det kommer. Jeg vil absolutt ha muligheten åpen,men ser ann hvor lang og tøff fødselen blir. Blir satt igang imorgen om ikke noe skjer før, så frykter en tøff og lang fødsel Skulle gjerne startet av meg selv før den tid altså.
*Emma & Mathias*spire i magen* Skrevet 4. oktober 2009 #5 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg fikk epidural forrige fødsel. For min del betydde det at fødselen stoppet helt opp, og de satte meg på riefremkallende drypp, som resulterte i noen h**vetes rier, men ikke særlig åpning. Endte til slutt i akutt keisersnitt, etter 28 timer. Legene mener at jeg ville endt opp med ks uansett om jeg fikk epidural og drypp, men jeg har en følelse på at epiduralen ødela fødselsforløpet mitt, så denne gangen vil jeg ikke ha epidural. Jeg hadde veldig god effekt av lystgass sist, så det er det jeg ønsker å ta i mot ved behov denne gangen. Så håper jeg at kroppen min klarer en vaginal fødsel denne gangen Det skal sies at jeg ble igangsatt sist også, 2 uker på overtid, men fullstendig lukket og umoden. Så det gav meg et dårlig utgangspunkt for en normal fødsel. Epiduralen ble satt ved 2 cm åpning på meg, noe som vanligvis ikke gjøres før man minst har 4 cm åpning.
Kongeørna Skrevet 4. oktober 2009 #6 Skrevet 4. oktober 2009 På første fødsel måtte jeg av ulike grunner ha epidural. Følte meg bundet til sengen, og hadde litt trøbbel med å gå rett etterpå. På nr to var jeg helt klar på at jeg IKKE ville ha epidural. Fødte helt greit uten smertestillende. Det var forøvrig to år etter siste fødsel. Denne gangen har jeg bestemt meg for IKKE å bestemme meg på forhånd! Det er vel egentlig mitt råd til førstegangsfødende også. Se an forløpet, lytt til jordmor, kjenn på hvordan du har det.
Nettisen:) Skrevet 4. oktober 2009 #7 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg har ikke født før. så vet jo heller ikke hva jeg går til, men har tenkt en del på det:) Jeg tenkte først at jeg skulle ha alt av dop jeg kan få, men nå som det nærmer seg har jeg endret litt mening, Jeg skal ihvertfall prøve uten, men det er ikke en kampsak for meg, og absolutt ikke noe nederlag om jeg gir etter. Jeg er også i fare for å måtte settes igang, og legen har sagt at det blir nok verre da, så jeg ser kanskje på det som mer realistisk å klare meg uten hvis ting skjer av seg selv, noe jeg håper på Men, i og med at jeg ikke vet hva jeg går til er det jo lett å være eplekjekk, men jeg tipper jo fødselen er vondere enn det glansbildet jeg har sett for meg.
septbaby09 Skrevet 4. oktober 2009 #8 Skrevet 4. oktober 2009 Til mamman til Emma Du sier du ble satt igang helt umoden. Hvordan satt de deg igang da? Med modningspiller? Hvorfor fikk du epidural så tidlig? Og hvor umoden var du? Settes igang imorgen 16 dager over, og på sjekk igår hadde jeg ca 1 cm igjen av livmorhalsen, og da såklart ikke noe åpning. Gruer litt for dette altså, er førstegangs, og ønsker helt klar å starte av meg selv
dårligfantasi Skrevet 4. oktober 2009 #9 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg har hvertfall planer om å holde meg unna epidural denne gangen.. fikk det med min første, og det var vooondt .. vondt når de satt den, den virket ikke (med unntak av en liten time hvor riene forsvant) og jeg har hatt litt problemer i ettertid med ene foten min.. men vanskelig dette.. for noen funker det kjempefint og for andre ikke.. man må nesten bare prøve seg fram eller bestemme seg underveis.
L.V.E Skrevet 4. oktober 2009 #10 Skrevet 4. oktober 2009 Epiduralen er faktisk det verste jeg noensinne har opplevd så jeg håper ikke jeg må igjennom det igjen.endte med ks i full narkose. har fått høre i ettertid at det er ikke alle leger som klarer å sette epidural så det er jo mulig det var en sånn lege jeg fikk.... hører jo andre sier at epiduralen "reddet" hele fødselen så det må nok være veeeeldig stor forskjell fra person til person Men til de som tidligere har fått lystgass..ble du kvalm og uvel av det? jeg innbiller meg at jeg vil komme til å bli det,men har jo igrunn ingen anelse... begynner å få litt nerver før fødselen her nå ja ....
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 4. oktober 2009 #11 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg er førstegangsfødende og tenker at dette tar jeg bare som det kommer. Tror det er vanskelig å planlegge. Jeg har et lite stykke å kjøre til sykehuset, så hvis det skulle gå veldig fort, så kan det hende det er for sent å få epidural når jeg er fremme. Eller kanskje drar fødselen ut i det lengste, og da kan det sikkert være godt med litt smertestillende. Ikke godt å vite hva man vil når man aldri har vært igjennom en fødsel før, og ingen fødsler er like, så jeg vet ikke om jeg skal høre på hva andre anbefaler. Det må jeg nesten kjenne på selv der og da
LRMG2 Skrevet 4. oktober 2009 #12 Skrevet 4. oktober 2009 Epidural kan jo klusse til fødselsforløpet litt, så jeg vil ikke ha det. Første fødsel gikk helt fint med litt lystgass på slutten bare. Men om fødselen trekker ut, man blir helt utslitt eller har ekstremt sterke smerter fordi man blir satt i gang og får en veldig brå start, så har jeg ingen motforestillinger mot å få epidural. I en normal fødsel produserer kroppen din masse egne smertestillende dersom fødselen får utvikles seg gradvis, så det er ikke sånn at man må velge mellom epidural eller uutholdelige smerter.
Romeren Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter #13 Skrevet 4. oktober 2009 Hei! Takk for mange svar. Litt som forventet sier jo de fleste at det må man bare ta som det kommer - og det er det jeg egentlig også har tenkt å gjøre. Litt eplekjekt selv tenker jeg i utgangspunktet at jeg skal klare meg uten, og har litt lyst til å føde på storken. (Grunnen er litt at min mor klarte seg uten... Selv om hun på ingen måter hadde "bråfødsler".) På KK i Bergen har de forresten ikke lystgass, men heldigvis er jeg førstegangsfødende og vet derfor ikke hva jeg evt. går glipp av
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 4. oktober 2009 #14 Skrevet 4. oktober 2009 Hei Romeren=) Jeg hadde en veldig gjennomsnittlig 1.gangsfødsel tror jeg- 15 timer fra første vonde ri til jenta (endelig!) var ute, og jeg klarte meg greit uten epidural. Hadde ikke tenkt noe over det på forhånd egentlig, da fødselen ganske overraskende startet 2 uker før termin. Men jeg ble på en måte ganske sta underveis i fødselen, bestemte meg liksom for at dette skulle jeg komme meg gjennom uten smertelindring (ville ikke miste kontrollen over fødselen- ikke bli sløvet av lystgass eller få ødelagt riene av epidural). Selvsagt var det pinefullt og utrolig vondt, men jeg synes faktisk at åpningsfasen gikk veldig fint uten epidural / lystgass- pressfasen var mye verre, men da visste jeg jo også at det snart var over, så det gikk greit det også=)
gutt06&09 Skrevet 4. oktober 2009 #15 Skrevet 4. oktober 2009 Stemmer i her at man ikke kan forhåndsbestemme seg... De tok vannet på meg sist og jeg tror ikke jeg hadde sittet igjen med en positiv følelse av fødselen hadde det ikke vært for epiduralen. Alt startet veldig brått med et minutt mellom riene, etter noen timer orket jeg ikke mere. Jeg fikk en perfekt satt epidural, kunne røre meg som jeg ville (med stativ seff) og mistet ikke følelsen noe som helst sted jeg ikke skulle. Hører jo om skrekkhistoriene med det ene og andre ang dette, men det er vel litt som å trekke visdomstennene, man hører alltid de verste historiene. I min skinner solen, jeg kunne skrevet mye bra om min epidural-erfaring:-) Jeg håper at ting starter naturlig denne gangen for meg så jeg får en bedre "oppvarming" til fødselen, mulig jeg kan greie det uten smertestillende, men det er overhodet ikke noe mål. Når pressriene starter og barnet skal ut skrur de uansett ned på styrken så det er vel mest til hjelp i åpningsfasen. Lystgass skjønner jeg ikke greia med, eneste det hjalp for meg var at jeg trakk pusten godt i riene, overhodet ikke smertelindrene. Stol på deg selv, vi har ulik smerteterskel og ulike fødsler. Som noen sier her er det veldig god hjelp hvis ting trekker veldig ut så får man en liten pause og hentet seg inn til pressriene starter.
Minilille Skrevet 4. oktober 2009 #16 Skrevet 4. oktober 2009 Hei. Jeg har født både på føden og storken på kk, Bergen. Fikk ikke epidural noen av gangene, men synes storken definitivt var best og vil føde der igjen om alt er normalt. Du utelukker ikke muligheten for epidural om du ønsker å forsøke storken, de flytter deg over om det blir behov. Lykke til! Har hørt endel bivirkninger om epidural i etterkant, så jeg ønsker personlig å prøve uten, men ikke for en hver pris.
littlepeanut Skrevet 4. oktober 2009 #17 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg hadde epidural under min første fødsel, og angrer ikke på det. Jeg skal ha det nå andre gangen og. Ga meg mulighet til å slappe mye bedre av i mellom riene og slippe smertene som var begynt å ta godt tak før epiduralen endelig ble satt sist. Men jeg er enig med en del av de her som sier se det an selv. Kun du vet hvordan du har det under fødselen... Og jeg fødet og på KK i bergen forrige gang og skal det denne gangen og. Lykke til.
Vekst Skrevet 5. oktober 2009 #18 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg ville ikke sagt fra meg muligheten til å få epidural. Har gennomgått to problemfrie fødsler med epidural og er veldig glad for at jeg fikk det. Begge ganger føltes det som jeg fikk "hjelp fra himmelen" da epiduralen ble satt, og jeg kunne endelig fokusere på fødselen og ikke være helt bortevekk i smerte. Mine epiduraler ble satt helt perfekt og jeg hadde full bevegelighet i hele kroppen. Det var bare toppene på den sinnsyke smerten som ble tatt vekk, og det var en lettelse etter ca 10 timer med rier hvert 2 min. (noe jeg tror er helt vanlig). Lystgassen gjorde bare at jeg kastet opp, så den var ikke til særlig hjelp. Med epidural kunne jeg fokusere på å presse ut og ikke bare overleve smerte, så det er godt mulig jeg ber om det denne gangen også. Men det har jeg tenkt å vente til fødselen med å avgjøre.
Dolly ønsker seg 3 ☆ Skrevet 5. oktober 2009 #19 Skrevet 5. oktober 2009 Fødte 1 jenta med epidural. For meg var det et valg jordmor tok og som fungerte perfekt for meg! Skal til pers om noen uker igjen og velger å stille med åpent sinn. Ikke planlegg for mye hvordan en skal ha det evt ikke ha det. La jm hjelpe deg igjennom og hun ser hvis du skulle ha behov for epidural. Fødte forøvrig på kk-føden og var kjempe fornøyd med det. Jobber selv i helsevesnet og velger meg lett dit igjen, he,he føler meg faktisk tryggere med "alt" tilgjengelig med det samme. Tror også Storken er en ypperlig fødeplass men jeg er litt for redd til det. lykke til
Tigerpote Skrevet 5. oktober 2009 #20 Skrevet 5. oktober 2009 "Planen" min (om jeg har noen) er å forsøke uten epidural, og prøve lystgass, akupunktur og kanskje badekar først. Men jeg har en ganske lav terskel for å ta epidural, etter at jeg oppdaget at man ikke blir lammet i beina slik man ble tidligere. Jeg har ikke et behov for å være en "urkvinne" som skal teste ut egne grenser og føde uten smertestillende etc. Jeg hadde aldri villet valgt bort muligheten for epidural. Er førstegangs og må vel i grunnen ta det som det kommer:)
barney Skrevet 5. oktober 2009 #21 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg har bare positiv erfaring med epidural og har også tenkt å bruke det under fødselen denne gangen også (er 3. gangs). Det kunne faktisk ikke falt meg inn å ikke ha epidural, det har gjort at jeg har slappet godt av under fødselen og ikke vært utslitt når jeg har vært ferdig!
Onemore-thefinalcountdown Skrevet 5. oktober 2009 #22 Skrevet 5. oktober 2009 Hei, hadde epidural 1 .gang. Har en formening om at epidural kan stoppe opp de naturlige riene. Risultatet er at man da blir satt pa drypp og gjerne foder uten effekt av epidural uansett. Tenker jeg ikke skal ha noe epidural neste gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå