Gjest Skrevet 4. oktober 2009 #1 Skrevet 4. oktober 2009 Har aldri laget pai før, men syns det er sååå godt Fikk det servert i en bursdag igår, å har lyst å prøve å lage det selv. Noen som har oppskrifter og dele?
Kaffemocca Skrevet 4. oktober 2009 #2 Skrevet 4. oktober 2009 Trenger du oppskrift på bunnen også? Her er hvertfall forslag til fyll: Kylling løk mais Brokkoli Bland ca 3 dl melk/fløte med tre egg og det krydderet du vil ha og hel over det andre.Og revet ost på toppen. Eller: Kylling Mais Løk Bacon aspargis Og det samme over. Eller unga sin favoritt med bare ost, mais, egg, melk og krydder:-) Dette er hvertfall de det går mest i her. Bare spør hvis det er noe du lurer på angående steketid osv:-)
rl84 Skrevet 4. oktober 2009 #3 Skrevet 4. oktober 2009 Oi, d hørtes godt ut... kunne du delt oppskrift på bunnen å steketid òg?? :)
Kaffemocca Skrevet 4. oktober 2009 #4 Skrevet 4. oktober 2009 Bunn: 3½ dl (210 g) hvetemel 150 g smør 3 ss kaldt vann Smuldre smør og mel og ha i vannet. Kna dette til en fast deig. Legg det så i kjøleskap en halvtime. Kjevle den så ut og ha den i paiform,springform el. For stekes på 200 grader i ca ti min. Hvis du ikke forsteker den vil bunnen bli litt vassen. Ha så oppi fyllet og stek den på 200 grader i ca 40 min. Du ser om den er ferdig ved å stikke en kniv nedi og se om den "væsker" enda eller om det set ut som melken og eggene har stivnet. Dette er hvertfall slik jeg gjør det:-)
Kaffemocca Skrevet 4. oktober 2009 #5 Skrevet 4. oktober 2009 Serveres gjerne med salat, hvitløksbaguetter/baguetter og aioli:-)
Kaffemocca Skrevet 4. oktober 2009 #7 Skrevet 4. oktober 2009 Hehe, jeg syns det er veldig godt. Jeg og 10 venninner pleier å ha paikveld en gang i mnd vi. Da er det ei som lager pai med tilbehør også betaler resten av oss ca en 100 lapp hver. God mat og godt selskap:-))
Collette Skrevet 4. oktober 2009 #10 Skrevet 4. oktober 2009 Ost og skinkepai. Bunn: 3 dl hvetemel 100 g margarin smuldres i melet 2-3 ss vann Blandes og la hvile minst 1/2 t kjølig, da blir den lettere å trykke ut. Forstekes i 15 min på 225 gr. Fyll: 3 egg 3 dl melk 3 fedd hvitløk salt + pepper Piskes raskt sammen. Smak til med salt og pepper. Helles i paiskallet, så tilsetter du: skinkeboks i terninger, ca 250 g ost i terninger, ca 100-150 g 1 finhakket løk. Etterstekes i ca 30 min til eggestanden har stivnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå