november09*Født Skrevet 4. oktober 2009 #1 Skrevet 4. oktober 2009 Begynner og tenke mer og mer på fødselen nå! Jeg kjenner jeg gruer meg ganske mye, om jeg har vært igjennom dette en gang før! Det gikk nokså greit med førstemann men da visste jeg jo neppe va jeg gikk til og tenkte at det snart var over. Men denne gangen har jeg virkelig lyst å ta KS. Er det bare og si i fra om at man vil det eller er det noe jeg må søke om? I tilfelle hvor lenge går det før du får gjøre noe når du har tatt ks? Håper på noen som har erfaringer med dette og kan ji meg noen gode råd På forhånd takk :-)
Mamma til Mathias&Amilia Skrevet 4. oktober 2009 #2 Skrevet 4. oktober 2009 Hei. Jeg har også begynt å tenke masse på fødselen. Men i motsetning til deg gleder jeg meg. Selv for at fødselen med førstemannn var ganske så tøff-det mente i hvertfall jordmødrene og de på sykehuset! Jeg opplevde nemlig å måtte bruke vakuum/sugekopp for å få ut gutten min. Jeg lå og trykket i en time og et kvarter først. Så ble jeg klippet litt og de prøvde 4(!) ganger med vakuumet før pjokken kom ut. Derfra ble bare navlestrengen klippet av dem og de hastet ut av rommet med sønnen min-med pappaen på slep. Dette fordi gullet mitt hadde ligget lenge mens jeg trykket og at han ikke skrek når han kom ut! Ikke no ålreit opplevelse,men jeg sitter ikke igjen med noen dårlige følelser! Men hva er det du bekymrer deg over når du tenker på fødselen? Hadde du noen smertelindring forrige gang? Jeg måtte ty til epidral. Taklet ikke smertene så bra. Og den hjalp utrolig!! Så om du ikke har prøvd det kan jeg anbefale den på det sterkeste. Har du forresten snakket med jordmor/lege om dette?? Vet at de stiller opp for å berolige deg. Klemmer
november09*Født Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 4. oktober 2009 takk for svar bekymrer meg for alt egentlig. har hørt så mye fælt det siste halve året og folk som jeg kjenner som har født. Er så gale at hun ene døde 1 uke etter fødsel pga blodpropp.. Sist hadde jeg ikke noe annet enn akupunktur og lystgass for de mente at det var for sent med epiduralen ettersom riene ikke ble veldig vonde før klokka fra 09.00 og han var ute 10.30 med hjelp av sugekopp. Har hørt mye om epiduralen fra andre de mener jeg børde unngå denne ettersom de har hatt mye problemer i senere tid etter den. Skal på kontroll nå til uka, og håper de kan hjelpe meg på best mulig måte! Leste litt om ks, d sto at d ofte var flere komplikasjoner med en slik fødsel eller med en vaginal fødsel!! Off lurer på hvordan dette ender!
Mamma til Mathias&Amilia Skrevet 4. oktober 2009 #4 Skrevet 4. oktober 2009 Oi-skjønner at du er nervøs,ja. Men hva slags problemer snakkes det om når det gjelder epidural? Jeg har ikke merket no til no problemer etter epiduralen. Men-unnskyld at jeg spør-hun som dø pga blodprop-hvordan skjedde det? Merket de ikke no på sykehuset eller under fødselen?? Syns det hørtes skummelt ut!
november09*Født Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 4. oktober 2009 nei mange av de som har tatt epidural har hatt ryggproblemer ol.. og noen har hatt problemer med spiralen at den har kommet ut igjen med blødninger etter så så lenge, dette mener de kommer pga epiduralen. Hun fødte og alt var bra helt til uka etterpå da typen kom hjem lå hun på gulvet livløs, ble kjørt til sykehuset og i respirator. Hun lå der ca 1 ukes tid men da måtte de velge om de skulle skru denne av for og se om hun ville overleve dette. det gjore hun ikke. merket ikke noe på sykehuset og hun merket ikke noe selv heller! Derfor jeg har mest panikk for fødselen denne gangen!
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 4. oktober 2009 #6 Skrevet 4. oktober 2009 Uff, det er ikke noe godt å grue seg. jeg vet hvordan det er. Jeg har aldri født før, så jeg har bare gruet meg for det ukjente. Men etter samtaler med jordmødre så har jeg kommet over det, og jeg gleder meg nesten til dette. Litt annerledes når man vet hva man går til selvsagt. Skjønner at du gruer deg når du har opplevd at folk rundt deg har fått komplikasjoner i ettertid pga av fødsel og ikke minst at ei døde av blodpropp. For noen måneder tilbake hørte jeg bare på skrekkhistorier og fokuserte KUN på det negative rundt en fødsel. Nå er det ingen som klarer å vippe meg av pinnen lenger, så fødselen min BØR gå bra. hehe ellers blir jeg sint. Klarer å fokusere på det positive. Men hadde det ikke vært for jordmor og fødeavdelingen jeg skal på, så hadde jeg vært like nervøs idag. Det var så betryggende å snakke med dem og jeg følte at jeg kom til å bli maks ivaretatt. Men sjansen for å dø av blodpropp etter en fødsel er minimal, og hva er sjansen for at det skal skje med to som kjenner hverandre? Jeg har mange venninner og kollegaer som har født med epidural, men har ikke hørt snurten av at de har fått noen plager i ettertid. De har ikke frarådet meg å ta epidural ihvertfall. Det går nok helt sikkert bare bra med deg, men skjønner at det er en fattig trøst at jeg skriver det. Det hjalp ikke særlig at noen prøvde å trøste meg med slike ord den perioden hvor jeg hadde angst. Men vil absolutt anbefale deg på det sterkeste å ta det opp med jordmor og be om alt du kan få av støtte og hjelp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå