Eiren Skrevet 4. oktober 2009 #1 Skrevet 4. oktober 2009 Han er 4,5 år, slutta med bleie for over 1 år siden. Men ennå går det ikke en dag uten at han har uhell.. Begynner å bli drittlei dette. Han bæsjer i trusa av og til også. I perioder er han veldig flink, men så er det på an igjen! Så vi vet han kan om han bare gidder. Da vi var på bilferie i sommer var det lite uhell. Har prøvd alt av triks, belønning, uten at det blir bedre. Han har noe han ønkser seg veldig, men da må han bli helt tørr først! Om natta går det bra heldigvis. Begynner bli så lei dette at jeg vurderer bleier igjen......... På helsestasjonen var det ikke hjelp å få... De sa bare at han nok var av den travle typen som ikke tok seg tid til å gå på do....
Gjest Filifjonka Skrevet 4. oktober 2009 #2 Skrevet 4. oktober 2009 Hvis du er helt sikker på at det er fordi han ikke gidder, og ikke noe fysisk (f.eks UVI) som gjør dette, kan du jo prøve å la ham ta mest mulig av jobben selv. Etter uhell må han skifte selv (du er selvsagt med), og selv legge de tilsølte klærne i vaskemaskinen. Etter vask huker du ham inn og får ham selv til å henge opp. Etter hvert vil han forstå at dette tar mye mer tid enn å gå på do. I tillegg kan du bruke et belønningsskjema. Hver gang han går på do får han et klistremerke, eller kanskje om han klarer en hel dag uten uhell. Vurder kravene! Etter så og så mange klistremerker får han en belønning. Det kan hende det er noe å hente på en grundig utredning hos lege, så får du utelukket at det er noe fysisk. En siste mulighet er selvsagt å ta på bleier igjen. Og da tenker jeg at dette bør bli en smule pinlig og litt ubehagelig for ham (fortsatt forutsatt at det er viljestyrt!). Jeg mener å ha hørt at det finnes noen bleier som blir ubehagelige når de blir våte, slik at barna kjenner det. Husker det ikke i farten.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2009 #3 Skrevet 18. oktober 2009 Jenta mi som er 5 1/2 er akkurat likedan. Hun er knusk tørr i lange perioder, men innimellom så er det veldig mye skvetting - og spesielt nå som det er mye klær og mye pes med å gå på do. Vi har sjekket at det ikke er noe uvi e.l. og det er nok viljestyrt, hun tar seg ikke tid/gidder ikke å gå på do. Spesielt i barnehagen når det er så mye spennende som skjer så tisser hun heller i buksa enn å avbryte leken. Det er utrolig frustrerende, for det er jo veldig dumt å gå tisseblaut nå som det er kaldt og surt ute.... Jeg syns det hørtes ut som en god ide det hun andre her sa, om å innvolvere hennei vasking av klær osv - skal prøve det. Har prøvd belønning tidligere - men det er blir litt feil nå som vi har to småpiker uten bleie, og hun andre har aldri tisset i buksa. Da må evt hun få belønning for hver gang også... grubler litt på dette.... Ønsker deg lykke til - det går forhåpentligvis over til slutt.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2009 #4 Skrevet 18. oktober 2009 Jenta vår er 4 år, og her er det på akkurat samme viset. Jeg er så DRITTLEI!!!! I lange perioder er hun tørr, og så tisser og skvetter hun flere ganger i for dag i andre perioder. Hun gidder rett og slett ikke, og gir bare blaffen. Hun får alltid beskjed om å gå på badet og legge de våte klærne i skittentøys kurven og kle på seg andre klær - og går og ordner dette selv uten at vi blir med (det går helt fint). Men det har hun gjort i månedsvis nå, og det hjelper ikke det spor. Vi har også begynt med at hun får på seg truse om morningen, men dersom hun tisser seg ut iløpet av dagen så er det på med bleie. Hun blir av og til sint, og vil ikke ha på seg bleien, men noen ganger så bare turer hun inn på badet og tar på seg bleien slik hun har fått beskjed om - helt like glad og bryr seg null og niks. Når hun har bleie på er det akkurat som når hun har truse på - tisser på do hvis det passer for henne, og slepper det rett i bleia/trusa hvis det er det som passer henne best. Vi har sjekket henne mange ganger for uvi, men det er det ikke. Har begynt å lure på om hun har noe annet, og kommer nok til å ringe legen og bestille time for å evt. få utredet om det er noe fysisk... kanskje irritabel blære eller noe, har hørt at det er noe som heter det, og skal søke litt på nettet nå for å sjekke om det kan stemme... Er helt rådvill og oppgitt!
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2009 #5 Skrevet 19. oktober 2009 Akkurat som min 4-åring. Hun begynte å tisse på seg i forbindelse med UVI, og har fortsatt med det siden. Skal til lege igjen for å sjekke at alt er OK fysisk. Vet snart ikke hva jeg skal gjøre, hun bryr seg ikke i det hele tatt om at buksene er våte.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2009 #6 Skrevet 19. oktober 2009 Kjenner det igjen! Gutten vår er 4 år. Slutta med bleie på dagtid når han var 2 år og 10 mnd, det gikk fint (med bare noen få uhell) i 8 måneder. Så begynte han å tisse, og ofte også bæsje i trusa. Etter to uker med utallige skift, og uttalelser fra han selv om at han ikke ville gå på do, for bestevennen (som fremdeles brukte bleie) ikke måtte, og at han ikke ville gå på den ordenlige doen i barnehagen, han ville bare gå på late-som-doen (i dukkekroken), ble det bleier på dagtid i litt over to måneder. Det siste halve året har det gått veldig opp og ned med antall uhell. Sjelden han slipper alt i trusa, men er stadig litt våt. Han er av de som ikke har tid til å gå på do, holder seg helt til det er litt for seint. Det siste som hjelper hos oss, er at han fikk ny pysjamas, som han syns er veldig fin. Den får han bare sove med hvis trusa har vært tørr hele dagen, ellers må han ha en gammel han ikke liker. Han må som regel også gå med bleie resten av dagen hvis han tisser eller bæsjer i trusa (unntak er kun hvis han sier ifra et sted det ikke er do, og han ikke klarer å holde seg til vi finner et). Jeg blir sint jeg. Vet jo at man helst ikke bør det, men jeg syns det er så utrolig frustrende! Han kan jo ha tørr truse hele dagen opptil flere uker i strekk, så han kan jo. Har gitt han klar beskjed om at jeg ikke liker tisse-truser, og at jeg hater å vaske bæsje-truser. Virker ikke som han bryr seg så mye om jeg er sint, for han kan komme og spørre "er du sint på meg?" jeg svarer nei, og han sier "det må du være for jeg har tissa i trusa". Var forresten sånn når jeg var liten selv, lenge egentlig (til jeg var 9-10 år). Stakkars mamma! Jeg hadde ikke tid, lærte meg all slags teknikker for å holde meg litt lenger, men det gikk ofte noen dråper galt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå