Gå til innhold

angående svangerskapsdiabetes.

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen her inne som har dette? hva slags oppfølging får dere evt?

jeg hører egentlig til inne på andre tri men tenkte at dere har muligens litt mer info :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har svangerskapsdiabetes, og blir fulgt opp på sykehuset av fødselslege. Der måler de babyen ca hver 14. dag, samt at de tar endel blodprøver ifht. blodsukker. Har holdt meg unna godteri og sukkerholdig mat i tilegg til at jeg har gått turer. Jeg er nå i uke 39 og babyen er 4700 etter siste måling. Skal vurderes keisersnitt på tirsdag, da han ikke har kommet ned i bekkenet slik at de kan sette igang en fødsel.

Heldigvis er de flinke i dag, og finner ut når de må hjelpe babyen ut. Jeg har fått fin oppfølging.

Lykke til

Skrevet

setter pris på svaret ditt :) jeg har også kuttet ut sukker så godt det lar seg gjøre, men er vanskelig syns jeg å planlegge alle måltidene.

Når fant du ut at du hadde svangerskapsdiabetes? jeg er i uke 25 nå.

håper jeg får en like bra oppfølging som deg så jeg også kan føle meg trygg på at de tar sine forhåndsregler.

Skrevet

Hei,

Jeg har fått såkalt kostregulert sv.diabetes. Dvs jeg har ikke så høye verdier at jeg trenger å måle blodsukkeret eller ta insulin. Jeg har måttet passe på kosten i den forstand at jeg begrenser mengde karbohydrater pr måltid, men spiser det jeg har lyst på.

HAr siden uke 32 (tror jeg) vært på kontroll på svangerskapspoliklinikken hver andre uke, nå er jeg hver uke *(er i uke 39 nå) og sjekket urin, målt blodtrykk og gjort det man vanligvis gjør på kontroller, pluss hatt samtaler med leger, sykepleiere og vekstestimering med ultralyd. De tar oss utrolig på alvor opplever jeg, og sjekker heler for mye enn for lite :)

Jeg har ingen vektoppgang selv fra før jeg ble gravid pga ingen matltyst, noe som har resultert i at jeg har spist det jeg har hatt lyst på der og da (gjerne noe søtt) og det er dette som har gitt meg denne tidlige sv. diabetesen tror jeg.

Skrevet

da virker det som om de tar tilstanden seriøst :)

da kan jeg slå meg til ro med det skal på ny kontroll i mårra får nok litt mere info om oppfølgingen videre osv. blir spennende å se hvordan de griper det ann her. vi har et lite lokalsykehus med egen fødeavdeling. håper at det er de som skal følge meg opp videre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...