frk ur Skrevet 4. oktober 2009 #1 Skrevet 4. oktober 2009 Datteren min ble født 12 uker prematur. Hun er nå 4 mnd (korrigert alder), og jeg lurer da på om noen har noen tips til meg ang det å venne henne til mat? Er jo ett vannvittig mas fra helsesøster ang fast føde siden hun bare får mme... Har prøvd litt tynn grøt, men hun slikker bare å skjea som en liten katt, og spytter det ut;-) Liker ikke de greiene noe særlig, nei. Helsestasjonen her vi bor har null erfaring med premature barn, så jeg er like klok hver gang jeg spør om råd om mating der. Hun har god appetitt på flaska, så det har aldri vært noe problem den veien, liksom, men hun trenger jo annen mat også. Eller gjør hun ikke det enda? Kan vi vente enda ei stund? Vi har ikke kommet over 1000ml grensa på mme enda, har litt å gå på. Hva gjorde dere ang fast føde? Noen som har noe erfaringer å dele? Takker for svar:-)
mammantilJardar Skrevet 4. oktober 2009 #2 Skrevet 4. oktober 2009 Hei hei:) Jeg fikk en liten gutt i uke 25+6 og han er nå 8 mnd. korrigert. Jeg har fulgt den korrigerte alderen hans i forhold til det meste og det har fungert kjempefint. Han la også fint på seg helt til han var ca 6 mnd og trengte da fast føde, helt etter anbefalingene. Han likte ikke å spise grøt fra skjei så han fikk og får fortsatt den på flaske 2 ganger om dagen:) Utenom det blander jeg og frukt i mme 2 ganger om dagen.Ellers får han smake små biter av det han har lyst på (avokado tomat brød osv) Så følg intuisjonen og ikke føl noe som helst press fra HS. så lenge ungen legger på seg. Det er mitt råd:) Får han noe tilskudd?
Noah 08. Skrevet 5. oktober 2009 #3 Skrevet 5. oktober 2009 Gutten min er født i uke 30+4,han fikk mme fra 6 ukers korrigert alder og kun d fram til 5.5 mnd korrigert alder,la på seg fint hele veien. Så jeg ville ikke ha stressa med mat enda om hu legger på seg.. la hu smake grøt innimellom,prøv forskjellige typer..d kommer seg nok skal du se:) Gutten min ble kjempeglad i grøt (og all annen mat) Lykke til:)
Thea <3 Lotte Skrevet 29. oktober 2009 #4 Skrevet 29. oktober 2009 Hei Lille tulla mi, født 24+2, var aldri spesielt glad i mme(spsiste aldri mer enn 50ml), så var nødt til å begynne tidlig med noe mer. Så da begynte vi emd velling, på flaske..og det spiste hun godt av. Så det ble redningen vår en god stund.. Men hun har fått grøt og middag fra hun var 6mnd(ukorrigert!), og elsker mat idag, 1,5år gammel:) Det ble aldri noe problem med klumper, og brødskive er favoritten! Jeg hadde heller ingen helsesøster å forhøre meg med, da de har null peiling! Så man må rett og slett prøve seg frem på egen hånd.. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå