Gå til innhold

DiBs mafia er:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stavekontrollen.

Skulle tro de ble betalt under bordet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

??

Litt for mye vin idag, eller..?

Skrevet

Vel, vi er jevnt fordelt mellom BiM og DiB. Vi er stolte over å bidra til økt bevissthet rundt rettskriving og korrekt setningsoppbygging.

Og vi får betalt;)

Skrevet

Jeg synes faktisk det er bra med stavekontroll mafian. Det er mange av oss som ikke gadd å følge med i norsktimene på skolen og gikk glipp av endel rettskrivingsregler. Heldigvis prøver noen av oss å gjøre noe med det og ønsker å lære det vi en gang ikke gadd å sette oss inn i. Mens andre hyller sms språket fordi de da kan kammuflere at de ikke kan skrive norsk.

Vi skal jo alle på et tidspunkt hjelpe ungene våre med leksene og da er det litt greit å vite forskjell på og/å osv.

Synes vi skal fortsette med å påpeke andres skrivefeil, så lenge det ikke dreier seg om dysleksi.

Skrevet

Ok, jeg tar deg på ordet:

kamuflere skrives med èn m, ikke to :P

Skrevet

Enig med HI, dessuten skrives det ikke mafian anonym 00:11, men mafia (er allerede flertall)

Skrevet

Og én skrives slik jeg skriver den. Ikke slik du har skrevet den. (èn)

De som velger å rette på andre, burde kanskje ha skrivekunnskapen inne selv.

Skrevet

Jeg vet hvordan den skrives, dusten, men fant ikke tasten i farta :P

Skrevet

Ordeling!

Stavekontroll-mafian.

Det med at mafia allerede er i flertall er jo greit nok det, men den "fornorskede" utgaven går vel mer på:

En mafia - flere mafiaer -den mafiaen -disse mafiane ;-)

Derfor har jeg ikke noe å utsette på ordet stavekontroll-mafian -bortsett fra at jeg nok ville skrevet mafia'n slik.

Skrevet

Du vet ikke hvordan det skrives. Slike teite unnskyldninger kan alle komme med. "Neida, jeg fant ikke h'en i hvilken, derfor ble det vilken."

Skrevet

Hehe, jeg ser den, men det stemmer da altså i mitt tilfelle, så blæh! :P

Skrevet

Jeg er anonym 00:11

Humrer godt her jeg sitter. Ble jo ganske artig dette her. Tydeligvis så har vi alle en og annen feil i rettskrivingen vår. Jeg ville ha antatt at jeg hadde mange flere enn de dere fant, så jeg er i grunnen fornøyd nå jeg.

Synes ikke vi skal slå ned på en og annen slurvefeil, men det er jo ikke tvil om at veldig mange rett og slett ikke kan skrive godt.

Og igjen, synes de som er dårlige til å skrive norsk, bør ta imot den rettledningen de får her inne.

Skrevet

Går ut fra at jeg .også tilhører den nevnte "mafia", men jeg er på BAM:

Skrevet

Det finns i alle fall enkelte situasjoner hvor disse folkene burde ta ferie.

Leste et innlegg hvor en kvinne fortalte om sin fortvilelse over å ha abortert. Når det da er en person som klarer å svare henne med at hun burde lære seg å skrive norsk før hun poster på DiB, da er det virkelig noe alvorlig galt.

Skrevet

Jeg kommenterer konsekvent aldri språket i et innlegg. Ser ikke poenget i det; det er tross alt innholdet og budskapet som skal frem til mottaker som teller. Noen skriver som de snakker, andre har en perfekt bokmål eller nynorsk framstilling. Det spiller ingen rolle for meg, her inne skal ingen opp til norskeksamen. Sjikanøse meldinger derimot har jeg lite til overs for, men det er et annet tema...

Selv er mine innlegg ofte befengt med små skrivefeil. Det kommer gjerne av at jeg skriver i en "rasende" fart på tastaturet. Så er innlegget korrekt språklig "oppe i hodet mitt", og jeg lagrer. Etter å ha lagret finner jeg som oftest små stavefeil ved å lese gjennom innlegget en gang til. Ved grove feil pleier jeg å beklage dette selv.

Jeg blir imidlertid ikke flau og irritert over andres "skriveblundere". Bare over mine egne;)

Skrevet

Det er jeg enig i. Men sludder-innlegg kan man kommentere, f.eks. det i går kveld som var starten på denne korrekturdebatten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...