Minilille Skrevet 3. oktober 2009 #1 Skrevet 3. oktober 2009 Merket dere noe før dere evt målte bldtrykk/tok urinprøve på kontroll? Hadde dere flere symptomer? Har en sånn stikkende vondt under høyre ribbein, mest foran, men beveger seg litt bak.Spesielt vondt å ligge på siden. Tror ikke det er ungen, for den har ikke sparket spesielt mye opp i ribbeina, mer på siden av magen.
Isadoramamma Skrevet 3. oktober 2009 #2 Skrevet 3. oktober 2009 Fikk svangerskapsforgiftning tre uker før termin forrige svangerskap. Skulle til legen for rutinekontroll, og blodtrykk og vekt var plutselig steget skyhøyt til værs. Følte meg egentlig helt fin, det eneste jeg merket var at jeg hadde veldig mye vann i kroppen. Jeg ble sendt til sykehuset øyeblikkelig ( 2 1/2 timers reisevei) og lilllemann ble født naturlig noen timer senere. Måtte ligge på sykehuset i over en uke etter fødselen fordi blodtrykket ikke gikk ned. Heldigvis endte alt bra, og det var en frisk baby med en frisk mamma som fikk dra hjem:-) Det som er skummelt med svangerskapsforgiftning, at man ikke alltid merker symptomene. Tror det kan være lurt å være på vakt når det gjelder hodepine og mye vann i kroppen som kommer plutselig. Er nå 30 uker på vei, og ekstra obs. denne gangen, har ikke lyst til å oppleve alle bekymringene en gang til.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 3. oktober 2009 #3 Skrevet 3. oktober 2009 Dagene før jeg fikk målt ganske høyt blodtrykk, følte jeg meg i ganske uggen form. hadde konstant litt trykk i hodet (hvis du ser for deg at du har en hårbøyle på hodet, akkurat der hadde jeg mest trykk). Er vant til få migrene anfall, så jeg vil kalle trykket i hodet en svak hodepine. Jeg var skikkelig urolig om natta, fikk ikke sove. Hele kroppen var utmattet, jeg var kjempetrøtt. Så trøtt som jeg nesten aldri har følt meg, likevel fikk jeg ikke sove fordi hode/hjernen/tankene jobbet på. Jeg var skikkelig stressa i hodet, uten å ha grunn for å være stresset. Slik føltes det å ha høyt blodtrykk for meg. Jeg vet ikke hva slags symptomer man skal kjenne etter ellers. Jeg har hatt stikninger og litt smerter her og der i magen innimellom i svangerskapet, men har bare tenkt at det kan være organer som blir litt skvist og nerver som blir klemt på. Men hvis du er bekymret for noe så kan du ringe føden og høre hva de sier Ikke noe godt å gå rundt å være bekymret.
Beate og lille snuppelure:-) Skrevet 3. oktober 2009 #4 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg våknet idag med 2 kilo ekstra siden tirsdag og en dundrende hodepine bak øynene. Ble engstelig (fikk lett svangeskapsforgifting rundt termin sist, er 35+3 nå) og kontaktet legevakta på ettermiddagen idag fordi det ikke gikk over og det ikke hjalp med paracet. De tok det alvorlig og tok meg inn for en grundig sjekk. Hadde litt forhøya blodtrykk, men ingen utslag på urinen. Hun sjekka fosterlyd, spurte mye og konfererte med føden om de ville ha meg inn til en ekstra sjekk. Men de synes det var greit, siden urinen var helt uten spor og jeg skulle på kontroll til onsdag uansett. Og så skulle jeg ta kontakt hvis det ble verre. Men symptomer skal taes på alvor, som økt vann i kroppen/ plutslig vektoppgang, pannehodepine, kløe og uvelhet, magesmerter øverst i magen. Protein i urinen og blodtrykket kan du jo ikke sjekke selv...:-) Og ta heller en telefon for mye om du er usikker:-)
vi blir 4 :o) Skrevet 4. oktober 2009 #5 Skrevet 4. oktober 2009 jeg hadde det med førstemann.. var på sjekk på sykehuset hver uke grunnet annen sykdom, og hadde flott blodtrykk hele veien.. Så i uke 35 la jeg plutselig på meg 5 kg i vann! så ikke ut, var kjempesliten, følte et stort sug i mellomgulvet, forran og hadde trykkende hodepine over pannen. I løpet av 3 dager var blodtrykket gått fra 120/70 til 180/110. Det endte med ks samme dag.. Man behøver jo ikke ha alle symptomene, det er det som er ekkelt. Tror man får proteiner i urin og høyt blodtrykk før man får hodepine og magesmerter,hvertfall samtidig, det var iallefall beskjeden jeg fikk.. Det er jo ikke uvanlig å ha vondt ved ribbena når magen blir stor, og plassen inni blir liten. Itillegg til spark mot ribbena, er det fort å bli litt sår.. Lykke til! Håper du slipper unna med svangerskapsforgiftningen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå