Gå til innhold

Har tenkt og ta sykepleierutdanning som nettbasert, men har et lite problem!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er under attføring og har plan fra nav. Tenkte jeg kunne begynne på sykepleierutdanning som er nettbasert, men det er flere samlinger som er obligatorisk, deriblant 2 uker man må være på skolen. Kan jeg be legen om sykemelding de ukene det er samling slik at jeg får dratt på forelesninger tror dere??

Er jo ikke noen vits i og begynne på studier om det ikke går!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke hele siste året og all praksis obligatorisk?

Skrevet

Jo det er nok obligatorisk praksis, men siste året er ikke obligatorisk, er jo kun forelesninger som man føler via nettet. Dessuten går vedtaket mitt med nav ut august 2010 derfor tenkte jeg og bare starte opp. Har en veldig negativ saksbehandler som ikke respekterer mine ønsker så derfor vil jeg gjerne gjøre noe på egenhånd.

Skrevet

du skal nok ha lange praksisperioder i tillegg.(obligatorisk) Og da kan du jo ikke være sykemeldt i 6-8 uker i slengen..

Skrevet

Og jeg skjønner ikke helt hva du mener. Vil du ha SYKEmelding fra legen for å ha praksis/undervisning...?

Skrevet

Svaret er nei, du kan ikke sykemeldes for å studere.. Man skal være SYK for å bli sykemeldt og er du på forelesning eller i praksis er du jo åpenbart ikke syk..

Skrevet

Siden hun sier hun har en plan fra nav regner jeg med at hun er i en slags jobbsituasjon via nav....

Skrevet

Jo, men jeg skjønner ikke greia her. Kan man bli sykmeldt fra et attføringsløp? Skal hi kjøre sitt eget løp i tillegg til attføringa? Dersom attføringsløpet er feil for deg, må jo dette endres eller stanses. Og sykepleien innebærer nok litt mer enn nettundervisning...

Skrevet

Jeg tror ikke HI egentlig har tenkt igjennom noe av dette og hun har selvsagt svært urealistiske forventninger til hvor mye et sykepleiestudie - selv delvis nettbasert - vil kreve.. Hun har sikkert fått det hun tror er en glup ide og gått for den uten å sjekke noe særlig - bare det faktum at hun tror hun kan sykemeldes for å kunne studere sier jo sitt. I tillegg er det jo dette du nevner med om hun i det hele tatt kan bli sykemeldt når hun er på attføring, pluss hva nav vil mene om at hun kjører sitt eget løp på siden av den planen nav har lagt opp.. HI's fraværenhet i denne tråden vil vel kanskje bety at det nå sakte men sikkert har gått noen lys opp for henne om at dette kanskje ikke var så glupt som hun initialt tenkte ;)

Skrevet

Hehe, jo kanskje:) Føles rart å sitte her og diskutere hi - som ikke engang er tilstede:) Men det var nå en underlig tråd.

Skrevet

what? sykepleie-studiet er da overhodet ikke nettbasert.

vi som går på sykepleieren har 6 ukers praksis på sykehjem det første året, 20 ukers utplassering på sykehus andre året, og nesten et halvt års utplassering i hjemmesykepleien det siste året.

det er jo ute i praksis man faktisk lærer.

det er også noe som heter å være skikket, og det er flere studenter som faller fra, eller blir luket ut under praksis - nettopp fordi man ikke er skikket i forhold til yrket.

skulle gjerne ha likt å sett den "sykepleieren" som har lært seg å sette sprøter, veneflon og kateter via et nettbasert studium.

det eneste alternativet til et heltidsstudie er desentralisert studie - i sykepleie vel og merke.

Skrevet

Mye som kan læres over nett. Man skal jo lære både mikrobiologi, psykologi, sykdomslære, medikamentregning og sykepleiehistorien. Kjedelig og veldig teoretisk læring mao.

Resten må man selvfølgelig lære ute i praksis, men ærlig talt er det mye kjedelig teori i sykepleien.

Iallefall var det det når jeg gikk 1-året.

Skrevet

Teorien i sykepleieutd er fundamentet, men praksisen er grunnmuren! Blir skremt dersom det skal være så enkelt som et nettbasert studium... begynner også virkelig å undres på hva som skjer med folk på attføring/omskolering o.l. Mange som ikke har klart å jobbe i barnehage/ sykehjem o.l pga rygg/nakke mm, så får de omskolering til sykepleier!! Galskap! Spl. yrket krever god helse! Og et godt hode.... :)

Hilsen spl :)

Skrevet

Har møtt mange sykepleiere som tror de egner seg til administrasjon og kontor rellaterte oppgaver, men det gjør de ikke så gode hoder kan de umulig ha alle sammen. Når det gjelder helse spiller det selvfølgelig en stor rolle hvor man søker arbeid. Forskjell på å være på sengepost og å jobbe i et forsikringsselskap.

Skrevet

Kjenner noe lavpanna sykepleiere jeg også. Men de tror jo gjerne selv de er noe. Men så vet jeg om noen som er flinke i alt de blir satt til. Så de er forskjellige. Akkurat som alle oss andre dødelige.

Var innom sykepleierutdanningen, og det var virkelig ikke vanskelig. Bare enormt tidkrevende.

Skrevet

Det var jeg også, før jeg kom på bedre tanker. Neida det er et bra yrke, bare passet ikke meg. Begynte på NTNU i sted. Sykepleien var overhode ikke vanskelig, men det var en god del obligatorisk frem møte, du bør sjekke ut det HI. Lykke til.

Skrevet

Hehe, det var ikke vanskelig sier du, etter å ha "vært innom" sykepleieutdanningen???

Jeg kan garantere deg at sykepleie i praksis er svært vanskelig og krevende. Det er mange som begynner på denne utdanningen i tro om at det er noe romantisk og at det kun kreves masse omsorg og empati for pasientene, men de slutter som regel ganske raskt igjen. Gjerne etter en tur ut i sykehuspraksis.He he, var det slik det var for deg 03:50? Eller hva var det som fikk deg til å slutte hvis det var så lett mener jeg? Alle studier er jo tidkrevende, så det kan vel ikke ha vært noen overraskelse.

Til HI, mulig deler av teorien er nettbasert. Men du må beregne masse praksis og en del av undervisningen må også skje in real life. Det vil si blant annet innlæring av prosedyrer som; sette injeksjoner, legge inn venefloner, nedleggelse av sonde, urinkateter etc etc.

Jeg hadde praksis på sykehjem, medisinsk avdeling, kirurgisk avdeling, psykiatrien, helsestasjon, dagsenter for demente i tillegg til en egen praksis på et annet dagsenter i forbindelse med en prosjektoppgave. Sykepleie er noe som stort sett må læres i praksis, men man må ha masse teori som et fundament i bunnen.

I tillegg er det mange store skriftlige oppgaver underveis og tilslutt hovedoppgave som også er omfattende.

Ønsker deg lykke til HI!!!!

Skrevet

Det hun overher mente var kanskje at sykepleierutdanningen ikke er særlig vanskelig sammenlignet med andre utdanninger?

Hilsen gift med en sykepleier som ikke akkurat slet seg ut rent faglig under utdanningen:)

Skrevet

Ganske skremmende å tenke på. Du blir innlagt på sykehuset, svever mellom liv og død. Den som skal passe på deg er en sykepleier som har tatt en utdanning som hvem som helst kan klare.

Sjokkert nå jeg.....

Skrevet

Jeg er så enig så enig med 13:14! Jeg har også hørt om flere som sliter med nakke- skulder- rygg- problemer og blir omskolert til hjelpepleier eller sykepleier! Jeg undrer meg stadig over det. Teorien min er at nav ser på det i et samfunnsøkonomisk perspektiv; vi trenger alltid flere hoder i helsesektoren. Men for hvor lenge blir de da værende i sitt nye yrke? Og slik jeg har forstått er det enkelt å få jobb som sykepleier på sykehjem, fordi det er jobbene "ingen" vil ha, mens det å få jobb på sykehusene er vanskelig fordi man der vil ha noen som har erfaring. Og får man jobb som sykepleier på sykehjem, faller mye stell/løft på sykepleierne også.

Jeg kjenner sykepleiere som nesten ikke leste og som strøk flere ganger på eksamen, og til slutt klarte å få en E - så de akkurat kom igjennom studiet. Ikke sykepleieren jeg vil hatt ved min side akkurat...Jeg synes også det er skremmende hvor "lett" mange mener at studiet er - det SKAL ikke være lett, fordi man også må ha en hel del menneskelige kvaliteter og en godt faglig fundament for å kunne utføre sykepleieoppgaver i praksis.

Skrevet

Da finnes det jo heldigvis leger som tar de viktige avgjørelsene, da, sykepleierne bare utfører det de er blitt bedt om.

Skrevet

Om det er SÅNN du tror det er anonym 14:04 så vet du svært lite om hva en sykepleier gjør... Legene er ikke tilstede ved pasientens side hele tiden og er avhengig av kvalifiserte sykepleiere som vet hva de skal se etter ved forskjellige sykdomstilstander og som vet når lege bør/må kontaktes... Uten sykepleierne kan legene ikke gjøre jobben sin rett og slett, og de er ofte med på å ta avgjørelser ang behandling og medisinering...

Skrevet

Jeg tror du misforstår HI, sikkert et desentralisert deltids studie du har sjekket opp, og ja, man leverer inn oppgaver og får endel notater over nett, men det er langt fra alt. Det tar flere år, og flere obligatoriske samlinger hvert semester, og i tillegg prosjekter der man jobber i grupper der man må møte til obligatoriske veiledninger med lærer.

Dropp tanken, det er et krevende studie hvis man ikke kan gi 100% og delta på forelesninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...