Nettisen:) Skrevet 3. oktober 2009 #1 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg ble strippet idag, hadde modning som ble scoret til 4, med 2 cm åpning. Disse tallene sier meg fint lite, Jeg har kraftige kynnere hele tiden, men de er ikke vonde, så jeg tror ikke det er rier, men hvordan vet man det?? De blir kraftigere, men er fortsatt ikke vonde etter min definisjon. Håper noen vet mer enn meg:)
Magisk babygull født 051009 <3 Skrevet 3. oktober 2009 #2 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg kan ihvertfall dele av det lille jeg kan... Scoren du snakker om går fra 0-10, der 10 er full åpning og 0 er at det ikke har begynt å modnes overhode. Rier er smertefulle og regelmessige, kynnere varer gjerne lengre, er ikke regelmessige og som regel ikke smertefulle. Men så forekommer det at kynnerne oppleves som mer smertefulle enn riene hos noen, så er vanskelig å si 100%... Kynnerne gjør livmoren sterkere, så jeg tenker at det er naturlig at det har blitt kraftigere. Jeg har funnet noen svar underveis på denne linken: http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/
ch88 Skrevet 3. oktober 2009 #3 Skrevet 3. oktober 2009 jeg bare lurer på en ting. dere som blir strippet. skjer dette hos fastlege eller hos jordmor? er det noe man må når man har kommet så så langt i svangerskapet.
Beate og lille snuppelure:-) Skrevet 3. oktober 2009 #4 Skrevet 3. oktober 2009 er dette noe man spør om jordmor kan gjøre, eller foreslår hun dette når det nærmer seg termin??
LadyLuca Skrevet 3. oktober 2009 #5 Skrevet 3. oktober 2009 hvis du må puste deg igjennom sammentrekkningene er det rier. de blir så vonde at du stopper opp og har vansker for å prate mens de pågår. mener ihvertfall jeg:) fra jeg ble strippet til de kraftige riene startet tok det 9 timer. fødselen varte i 4 timer..
Magisk babygull født 051009 <3 Skrevet 4. oktober 2009 #6 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg spurte jormora om hun kunne gjøre det i forbindelse med at hun sjekket modning, og det var ikke noe problem. Vet ikke om leger har for vane å gjøre det, men det er bare å spørre.
Nettisen:) Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter #7 Skrevet 4. oktober 2009 Takker for svar:) Det var ganske sikkert ikke rier igår da. Til dere som lurer så var det legen på Ullevål som strippet meg uten at jeg ba om det, det var i håp om at fødselen skulle komme igang av seg selv så de slipper å sette igang,. Igangsetting skal visst være veldig vondt. så de vil ikke gjøre det på førstegangs. men pga veldig høyt blodtrykk får jeg ikke gå til termin, Stripping kan provosere frem rier, men det kan også bare gå over, så legen sa det var noe de prøver først. Det er ikke veldig behagelig,men det er jo verdt et forsøk:)
EnJente_m_2Jenter Skrevet 4. oktober 2009 #8 Skrevet 4. oktober 2009 Hvor høyt blodtrykk har du da ? Har du svangerskapsforgiftning ??
Nettisen:) Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter #9 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg har ca 160/100, men det er stigende mellom hver sjekk, det er vel helst derfor. Har ikke svangerskapsforgiftning, men det er bare 5 dager til termin, så derfor legen ville pushe på.
EnJente_m_2Jenter Skrevet 4. oktober 2009 #10 Skrevet 4. oktober 2009 Grunnen til at jeg spør er fordi jeg seriøst er litt skuffet over at de ikke sjekker meg mer når det gjelder blodtrykk. Jeg har hatt bt på 80 over 49/50 under hele svangerskapet. Så i uke 36 hadde det steget til 107 over 60 ca, det er jo ok, reagerte ikke på det. Etter en uke hadde den gått opp til 120 over 80... enda iiiingen bekymring eller form for grunn til videresjekk virket det som. Jeg har i tillegg hatt EKSTREMT med kynnere, kastet opp og vært kvalm. Har hodepine nå hver dag i panna, kun der. Sterke korsryggsmerter. Det jeg allermest har reagert på er at jeg PANG er så trøtt og sliten, helt utmattet og med denne helv¤"#¤!" hodepinen. Ringte både jordmor og sykehus, neeeida det er sikkert ikke noe sier de. Nå skal det sies at de kun fant spor etter proteiner i urinen min sist, men alikevel, jeg vet jo at slike ting kan utvikle seg. Derfor jeg synes det er rart de ikke følger litt tettere opp.
Nettisen:) Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter #11 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg har vært på veldig mange kontroller hos JM og på Ullevål pga blodtrykk og fare for svangerskapsforgiftning, men det er nok hovedsaklig fordi jeg hadde høyt bt før jeg ble gravid. Jeg var under utredningfor dette idet jeg ble gravid, så det er nok litt spesielt. Alt har vært normalt ved alle kontroller, så har ikke vært noen tegn på svangerskapsforgiftning annet enn BT og hevelser, men hevelser er jo normalt, bare litt greit å følge med. Jeg skjønner veldig godt at du ikke er fornøyd, jeg hadde en fastlege som ikke sjekket noenting, men da bestemte JM at jeg bare skulle gå på helsestasjon og Ullevål. Jeg vet som sagt ikke så mye om disse tingene, men jeg har fått beskjed om at det veldig viktig at jeg ringer hvis jeg får hodepine eller smerter i mellomgulvet. Det er helt normalt at bt stiger mot slutten av svangerskapet, det er jo også derfor legene vurderer å sette meg igang, for utgangspunktet er så høyt, og det forventes at det øker. Det står i svangerskapsboken vi fikk på helsestasjonen at man skal være obs når det nederste tallet er over 90, så jeg vet ikke, men jeg ville uansett krevd en sjekk hvis jeg var deg. Ikke fordi jeg tror det er noen fare, men fordi det er unødvendig at du skal måtte bekymre deg, det er mer enn nok å tenke på, det er jo enkelt å bli kvitt denne bekymringen. Ønsker deg ihvertfall god bedring, og synes du skal mase på de til de sjekker det. Bare dumt at du faktisk må mase, det skulle ikke vært nødvendig.
EnJente_m_2Jenter Skrevet 4. oktober 2009 #12 Skrevet 4. oktober 2009 Takk for det, skal også sies at jeg fikk såpass plutselige helvelser i hendene at jeg ikke klarte å lukke de. Klarer enda ikke å åpne en brusflaske, eller feks en potetgullpose osv. De mener jeg kan ha Carpal Tunnel Syndrom. Synes uansett at det er utrolig at de tør å riske slikt, når jeg virkelig HELT plutselig gikk fra en dag å være frisk gravid, til neste å ha mye høyere bt enn det jeg hadde før iallefall, hodepine som sitter KUN i panna og konstant utmattet og trøtt. Sånn helt pang. Rart at de tør å gamble mener jeg, om du skjønner ? Får vel bare vente å se, til det gror mose på meg hehe !
Nettisen:) Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter #13 Skrevet 4. oktober 2009 Shit, jeg synes også det virker merkelig, jeg har heller fått en ekstra kontroll enn en for lite, ikke bra at det er så ulik praksis, virker jo litt tilfeldig. Jeg fikk også plutselige hevelser, gubben måtte klippe ringen av fingeren min fordi det gikk så fort og fingeren ble blå. Klarer heller ikke åpne brusflasker, eller ihvertfall ikke før ut på kvelden:) Men det var visst ikke noe unormalt i mitt tilfelle, bare vanlige hevelser. Uansett, burde være like behandling uansett hvilken lege/JM man har.,...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå