*Lykkelig 1984* Skrevet 3. oktober 2009 #1 Skrevet 3. oktober 2009 Er nettopp blitt mamma for første gang:) Fantastisk og altoppslukende:) Nå skal lillemor, hun er 4 uker, bare sove på meg eller pappa. Legger vi henne i vogn eller seng går det 10-15 min så er hun våken igjen... Er hun utrygg alene tror dere?? Litt for liten til å ligge alene? Når begynner dere å legge de for natta alene?
Stolt alenemor til tre små Skrevet 3. oktober 2009 #2 Skrevet 3. oktober 2009 Lille snuppa vår lå alene på natta fra dag 1, på sykehuset.. Siden vi begge røyker (ja, farlig, vet det:) ) så har vi ikke ville ha henne i senga vår.. Har jo hendt at far ikke har lagt henne tilbake i senga si da hun fikk mat tidlig på morran (flaskebarn), men jeg la henne tilbake med en gang. Vi har vært veldig nøye på det å trøste henne i egen seng, hvis hun har grått på natta, og det har lønt seg for oss. Fra hun var ca 3 mnd, og fikk første grøten ved leggetid, har hun sovet hele natta i 12-14 timer, og gjør det fortsatt.. Før grøten sov hun ca 7 timer om natta, for så å få mat, og sov gjerne da 4 timer til.. Spedbarn er jo vant til å ligge trangt, varmt og godt, og vil jo gjerne fortsette med det. Kan hjelpe å pakke henne godt inn, ( evt svøpe henne) så hun ligger trangt, kan virke betryggende.. Jeg syns at jo tidligere de klarer å ligge alene, jo bedre og hvis man får lagt de våkne, så de sovner uten "hjelpemidler" (f.eks vugging), så finner søvnen fortere på egen hånd.. Derfor har vi alltid prøvd å legge henne når hun er våken, og ikke plukke henne opp og vugge henne i søvn ved gråt men trøstet henne i sengen sin.. Har ikke vært noe problem for oss.. Men jeg skal legge til det, at vi har ikke vært noe høneforeldre, eller vært hysteriske for småting, Vi har f.eks hatt barnevakt mange ganger, og har ikke noe problem med at det må være mamma eller pappa som legger henne.. Og det er veldig betryggende for oss at vi kan ha bernevakt og f.eks reise ut bare vi to, uten å få 100 tlf om at hun ikke vil sove.. Ble langt detta, men håper det hjalp.. Hilsen en også førstegangsmor..
Pippilotta med 2 blå! Skrevet 3. oktober 2009 #3 Skrevet 3. oktober 2009 Hei! Hun er nok ikke for liten til å ligge alene, men synes nok det er veldig godt å ligge inntil mamma eller pappa! Så tror ikke det har noe med utrygghet å gjøre. Begge mine har sovet alene i egen seng fra dag 1. Hadde de i senga på sykehuset siden jeg ikke kom meg noen plass, men hjemme har de alltid sovet i egen seng. Minstemann er 6,5 mnd. Den første tia la han seg samtidig som oss på kvelden, og etterhvert som vi merka at han tok kveld tidligere og tidligere la vi ham tidligere! Nå legger han seg 19.30 og sover til 6-7.
magica og lille tryll ♡ Skrevet 3. oktober 2009 #4 Skrevet 3. oktober 2009 Hei hei! Gratulerer så mye med den lille! Mini her har blitt tre måneder allerede (ja, jeg vet det er klisje, men tida går så sinnsykt fort altså ;o) Hun også ville bare ligge inntil meg eller pappan, våkna så fort vi la henne fra oss, var sånn fra første stund. På sykehuset sa de at man ikke kunne skjemme bort så små babyer, så jeg lot henne få så mye nærhet hun trengte. Noen babyer har visst veldig stort behov for nærhet, tenk han har jo ligget inni deg i ni måneder... Varmt og godt og trygt. ) Døgnrytme har de jo ikke heller i starten, her lot vi mini styre alt selv, spise når hun var sulten og sove når hun var trøtt. Så det ble noen seine kvelder. Jeg sov når hun sov. Man kan visst ikke regne med at de kan få døgnrytme før de er rundt tre måneder. Så ikke særlig vits i å lage leggerutiner før det heller Lille tryll begynte å ville ligge for seg selv ved 10 ukers alder, det begynte hun med uten at vi måtte ty til noen avvenningskurer (vi samsover fortsatt om natta, men hun ligger i vogna om dagen og legges for seg selv for kvelden). Så rundt da startet vi med kveldsstell rundt seks-sju-tida. Det blir jo litt slitsomt å ha babyen oppå seg hele tiden, men jeg tenkte at det er jo bare en fase. Dessuten er det veldig kos å kunne nusse, snuse og kose med den lille, den trenger det.. Hvis du gjerne vil ha henne over i egen seng går det ann å prøve følgende triks: -Bygge rede i sengen/vogna med teppe som er rulla sammen og lagt som en pølse rundt hode. Lage det litt trangt. -Pakke babyen litt stramt inn i et teppe så han får litt samme trange følelsen som i magen. -Varme opp senga først med varmeflaske. -Legge noe som det lukter litt mamma av ved hodet til babyen. En brukt t-skjorte eller noen brukte ammeinnlegg som det lukter litt melk av ) -Legge babyen i vugge eller vogn eller annet som kan vugges med, det er jo det de er vant til i magen Ellers får dere kose dere masse masse, husk det kommer en tid (om ikke så lenge) hvor du får en aktiv baby som ikke har tid til å kose i det hele tatt. Så nyyyt det ) (sorry hvis det ble litt rotete skrevet, men ser på noe spennende på tv med et halvt øye også ;o)
magica og lille tryll ♡ Skrevet 3. oktober 2009 #5 Skrevet 3. oktober 2009 ...forresten...glemte å si: kanskje du skulle gått til innkjøp av et bæretøy? Sjal eller no? Vi brukte det mye, for da kunne jeg få gjort litt i huset mens hun hang inntil meg på magen. Både kos og praktisk ) Snuppa sov som en stein!
Lemonia Skrevet 3. oktober 2009 #6 Skrevet 3. oktober 2009 Gutten vår har sovet i egen seng fra dag 1. Jeg er ikke glad i samsoving, så da ble det slik, og det har heldigvis heller aldri vært et problem for ham. Ikke alle babyer aksepterer det da, så dere må nesten se hva som fungerer for dere. Fram til han var 3 mnd hadde vi ikke noe spesielt kveldsstell. Han fikk på nattdrakt på det stellet som var nærmest vår sengetid. Ellers sovnet han bare i hengevuggen sin der vi var og ble båret i seng når vi selv la oss uansett når det var. Rundt 2-3 mnd begynte han å sovne for natten til en fast tid, så ved 3 mnd innførte vi leggetid i egen seng til en denne tiden og det gikk helt greit.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 3. oktober 2009 #7 Skrevet 3. oktober 2009 Dette er nok veldig forskjellig, og varierer fra barn til barn. Noen barn er enkle når det gjelder søvn, og kan legges alene i egen seng fra dag 1 omtrent, mens andre krever mer innsats eller nærhet, og må bysses eller bæres i søvn hos mor/ far. Jeg er tilhenger av å gi babyen så mye nærhet og kos som den ønsker, den er jo tross alt helt fersk i denne store, skumle verden og er vant til den trygge gode magen din. Ønsker du å prøve å legge henne alene i egen seng om kvelden, bør du legge henne ned i søvnig, men våken tilstand- ikke la henne sovne på armen først, for da våkner de lett igjen. Tulle inn baby i et stramt pledd og bygge rede er også gode tips, samt varmeflaske. Lykke til- jeg synes denne siden er ganske god ang søvn hos nyfødte: http://sovlillebaby.com/foerstemaand.htm (min lille, aktive krabat kunne ikke legges alene, uten byssing osv før hun var ca 6 mnd..så barn er forskjellige, og du må nok bare prøve deg litt fram her=)
snartgladmamma Skrevet 4. oktober 2009 #8 Skrevet 4. oktober 2009 Vi la henne raskt i egen seng, men i starten ville hun bare sovne til puppen. Etter en uke med tilvenning til smokk, gikk det greit å sovne selv.. Jeg lot henne sovne hos meg, så la jeg henne forsiktig over.. Begynte med kveldsrutiner ganske raskt.. rundt 4-6 uker.. (hun fikk all kos, mat og stell når hun viste behov for det altså..) men bading om kvelden, mørkt rom, rolige omgivelser osv. hun har aldri hatt våkeperioder om natten.. kun litt mating. Begynte å legge henne gradvis tidligere fra 2mnd (rundt 19.00) funket som bare det... veldig deilig å få kvelden selv og sammen mannen:) Har litt troen på å skille mellom dag og natt tidlig for å unngå våkeperioder, men alle har jo forskjellige erfaringer.. dette funket for oss:)
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 4. oktober 2009 #9 Skrevet 4. oktober 2009 Vi har hatt Vesla liggende alene i vogna helt fra starten. Hun sover fint der alene. Noen ganger sover hun sammen med pappan på sofaen og da sover hun også veldig godt, men jeg får absolutt ikke sove hvis jeg har henne sammen med meg og våkner lett om hun gir fra seg lyd så har henne i vogna et lite stykke unna senga så jeg våkner om hun gir fra seg mer lyd enn bare sånne små sovesukk. Vi har ikke begynt med noen kveldsrutiner ennå, hun får være våken når hun vl. Men hun er dessverre ganske sutrete og ofte mye våken om natta så etter hvert vil vi nok prøve å få til noen rutiner på det. I natt var hun våken fra kl 24-5.30 (sov bare 40 min fra kl 4-4.40 så jeg akkurat rakk å pumpe meg og legge meg nedpå, så våkna hun igjen...). Så overlot jeg ansvaret til pappan og da sovna hun selvfølgelig og sov i 5 timer... skulle gjerne sett at de 5 timene heller var fra kl 24-05, men men...
☠Diamanda Galas☠ Skrevet 5. oktober 2009 #10 Skrevet 5. oktober 2009 gutten vår er straks 7 uker, og han stelles/evt bades før siste måltid ca 19-20(avhengig av når han er sulten) sovner da 20-21 i bagen i stua, og så setter vi bagen i senga hans på rommet vårt når vi legger oss;-) der sover han til ca kl 7 med en mating ca kl 02...og ellers våkner han innimellom, men sover videre med innputt av smokken;-) målet er å få lagt ham kl 19, slik at storesøster kan legge seg 19.30...men det går seg naturlig til etterhvert tenker jeg;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå