Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2009 #1 Skrevet 3. oktober 2009 Er nettopp blitt mamma for første gang:) Fantastisk og altoppslukende:) Nå skal lillemor, hun er 4 uker, bare sove på meg eller pappa. Legger vi henne i vogn eller seng går det 10-15 min så er hun våken igjen... Er hun utrygg alene tror dere?? Litt for liten til å ligge alene? Og når legger dere de små for natta?
mamman til to gutter Skrevet 3. oktober 2009 #2 Skrevet 3. oktober 2009 Vi la han samtidig som vi la oss frem til han var ca3mnd, da begynte han plutselig av seg selv å sovne for natta rundt kl 20 og da begynte vi å legge han i senga da heller enn å la han sovne i stua. Når det gjelder det å ligge for seg selv har vi aldri hatt noe stort problem med det, så der har jeg ingen gode tips.
*1+1=2 små* Skrevet 3. oktober 2009 #3 Skrevet 3. oktober 2009 gjør det du føler er riktig, hvis du føler at hun sover bedre om hun ligger på deg/din mann så gjør dere det=) Hva med å legge henne i senga hos dere, men ikke PÅ dere etterhvert? Jeg husker ikke helt hvordan det var med vår 1. men jeg inbiller meg at vi foreldre klarer å ta riktige avgjørelser for våre barn:) Jeg husker at jeg la et sammenrullet helseteppe rundt hodet til lille, så det ble trangere rundt henne. Vogna var jo så stor! Prøvd å pakke henne sikkelg inn i pledd, type "sovepose"? Kan hjelpe det også*tenke* For oss fantes det ingen "legge for natta", hun sov i ca 3 timer for å så få mat:P La henne når hun virka trøtt...
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2009 #4 Skrevet 3. oktober 2009 Tusen takk 1+1=2 små! Det var gode råd!! ikke lett dette her:) på oss sover hun som en stein, gjerne et par timer av gangen! Som nå når hun ligger på babybjørnen på pappa, der har hun lagt siden halv 7... Det med teppet og samsoving skal jeg prøve fra i kveld av! tusen takk igjen!
eggstokk Skrevet 3. oktober 2009 #5 Skrevet 3. oktober 2009 Lille jenta vår falt ikke til ro på vårt soverom, så vi flyttet senga inn på hennes rom etter noe få uker. Så hun sov enten der eller i krybben i stua. Hendte hun sov der om natta også, og vi sov i et annet rom. Høres nesten litt brutalt ut, men jenta sov veldig godt. Begynte å sove rundt (23-06) tidilg. Og den dag i dag er hun ikke slik som våkner om natta, eller skal opp i vår seng. Nå er hun 1 år og 8 mnd. Vi hadde også ei pølse av teppe rundt hodet hennes. Laget det lunt og trangt for henne i senga. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2009 #6 Skrevet 3. oktober 2009 Morsomt nick du har eggstokk, hehe:) Tusen takk for svar fra deg og! kan jo være vi kan flytta senga rett utenfor døra/i loftsstua vår og se om det fungerer.... Tror jeg skal begynne å bruke dette forumet mer jeg gitt:)
Bøtteknott Skrevet 3. oktober 2009 #7 Skrevet 3. oktober 2009 Sønnen min er nå 3 mnd, og har som akkurat begynt å vise tegn på å ville legge seg ca kl 20.00-21.00. Og da vil han liksom ha ro. Så da bærer det ned på soverommet. Han våkner 1-2 ganger for mat i løpet av natta, og vi står opp igjen ca kl 08.00. Men i begynnelsen sov han i stua hos oss frem til vi la oss. Enten i bagen til vogna eller i soffa'n. Smart å pakke ekstra godt rundt dem, de liker det trangt. Du kan også ta en genser eller noe annet som lukter deg, og gjerne med masse morsmelk på. Legg dette tett intill henne og se om det roer henne ned. Det hadde jo vært greit om nurket klarer å sove greit på egen hånd, må jo være slitsomt at hun bare klarer å sove oppå dere. Hvordan gpr det på natta, da? Hun sover vel ikke oppå dere da? Lykke til med den lille, dere klarer det helt sikkert utmerket. :-)
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2009 #8 Skrevet 3. oktober 2009 Å, takk for tips om genser!! Hun sover bare oppå oss.... alene maks 20 min! Så du kan tenke deg hvor mye jeg har sovet de siste 4 ukene... Hun sover ikke i sengen samme med oss om natta nei, ei heller oppå oss. Ender som regel med at jeg går ut i stua, på sofaen og sover der... da sover hun som regel som en stein lenge! men de blir jo ikke så mye søvn på meg da... hehe. Og slik har hun vært fra dag en... men jeg har sikkert vært dum som har lat det gå så langt. Men nå orker jeg ikke mer... Tok det opp med jordmor på hjemmebesøk, og hun sa at hun måtte få den nærheten og tryggheten hun ba om i starten. Men jeg kan vel ikke holde på slik i evigheter...?
LillaGorilla♥♥ Skrevet 3. oktober 2009 #9 Skrevet 3. oktober 2009 Snuppa er nå 6 mnd, men da hun var helt ny lå hun inne på stua med oss helt til vi la oss (hun sov i vugge eller på sofaen da), og så la vi henne i sengen hennes på rommet vårt. Vi har tatt av grinda på den ene siden av sengen, satt den helt inntil og festet den i senga vår på min side, så hun ¨samsover på en måte med meg selv om hun ligger i egen seng. I starten lå jeg helt inntil henne og holdt henne i hånden eller tok på henne. I tillegg pakket vi henne inn i teppe og hun fikk en koseklut å ha inntil ansiktet- det har hun enda, for det hjelper henne å få sove. Etterhvert som jenta her ble eldre begynte jeg å legge henne gradvis tidligere, og jeg ligger inne på rommet en stund til hun har roet seg. Kan dere samsove med henne en stund, og så gradvis flytte henne over i egen seng? Evt, har dere vugge som hun kan sove i, istedetfor seng- eller la henne sove i vognbagen? Det er trangere og føles ofte tryggere. Eller prøv evt pose, den er jo mer omsluttende enn dyne.
Bøtteknott Skrevet 3. oktober 2009 #10 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg må også legge til at knotten her hadde også sine egne meninger om hvordan ting skulle være. Vi måtte bytte seng, for den første vi hadde ville han ikke sove i. Det var en sånn som jeg tror Lilleva har, hvor den ene siden kan tas ned og som står tett intill sengekanten min. Var heldige å fikk låne en vugge, og den liker han nå kjempegodt. (men det tok et par dager, da..) Også ville han plutselig ikke sove på soverommet uansett hva eller hvor han sov, så jeg og Lasse sov på soffa'n i stua i et par uker. Så selvom de er små, har de egne meninger og preferanser gitt :-) Men jeg tror både du og jenta deres har behov for god søvn, og det beste for deg er om hun klarer å sove alene. Sover hun godt når dere evt triller tur, da? Prøv et par dager å vær "litt streng" og se om hun klarer å sove lenger etter hvert. Du har jo fått så mange gode råd her :-)
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2009 #11 Skrevet 3. oktober 2009 Lillesnuppen vår ville også bare ligge inntil meg for å få sove de første ukene. Trengte masse varme og kjærlighet La ham mellom putene våre med eget teppe etter ammin, når jeg ikke sovnet, da... Lykke til videre, du finner nok ut hva som er best for ditt barn:)
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2009 #12 Skrevet 3. oktober 2009 Ja, og så er han fremdeles oppe til vi legger oss. Er 4 mnd. og vi koser oss godt sammen hver kveld fremdeles:) Ikke stress med legging, kos dere heller med babyen om kveldene, så lenge hun ikke viser klare tegn til at det er natta for henne selvfølgelig:)
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2009 #13 Skrevet 3. oktober 2009 Vi begynte å legge henne halv 8 hver kveld, fra første dag. Gikk strålende det. Men er nok ikke alle som er like heldige og får en slik sovebaby som vi hadde.
Gjest losen Skrevet 3. oktober 2009 #14 Skrevet 3. oktober 2009 Vi tok kveldsstell på kvelden sånn i 7-8 tida, pysjamasen på etc. Men de sov på oss, eller like ved oss helt til vi la oss, til de var ganske store. 4 mnd eller noe sånt. De våkner jo å skal ha pupp og så skal de ha varme og nærhet. Ser ikke helt for meg hvordan ha leggetid til sånn en liten baby, men kommer jo selvsagt an på hvordan de er. Som så mange av de ovenfor, leggerutiner ventet på seg til de ble litt større.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå