Gå til innhold

Kan man oppdage hareskår ved ul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går på faste medesiner som gir økt risiko for hareskår, ser man dette på den ordinære ul i uke 18 evt før?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk i såfall høre at vår lille ikke hadde hareskår på UL i uke 19

Skrevet

Hei! Jeg har ei jente som ble født med leppespalte. De så det ikke på ul i uke 18 men det var fordi det var så lite at nesen ikke var affisert, altså var ikke nesen skev. Det er ofte der di legger merke til det, hvis di ser den er skjev i profilen. Var helt tilfeldig at va så det på 3d ul i uke 24, fordi da lå hun med ansiktet rett mot oss.

Nå er jeg gravid igjen og skal på en tidlig ul i uke 11/12, jordmor sa at hun da kunne klare å se om det var hel leppe. Så om du ber dem se etter det så ser di det tidlig :)

Skrevet

kan jeg spørre hvilke medisiner du tar som kan forårsake spalte?

Skrevet

jeg var på ul i uke 12, bare pga nysgjerrighet. Da fikk vi opplyst at når jeg vår så kort på vei så kunne man oppdage gane- og kjeve spalting og hareskår. Men han sa også at det var vanskelig å se på ordiner ul når man er mellom 17 og 20 uker.

Skrevet

En veninne fikk vite på ul i uke 18 att hennes datter hadde spalte .

Det var for dem en stor hjelp for de fikk mega oppfølging fra spalteteamet på Riksen og helsestasjonen efter fødsel

Skrevet

Ja, man kan oppdage det på UL, men det kommer an på hvilken type spalte det er. Min gutt har venstresidig totalspalte, og det ble oppdaget på ordinær UL. De scanner jo hodet fra "toppen" til halsen for å se på ventriklene og sånt, og når de kommer til kjevepartiet kan de se det der hvis det er hakk i kjevebeinet, for da blir det en skygge på bildet der. Hvis det kun er ganespalte er det veldig vanskelig å se det, fordi det er bein rundt på alle kanter sånn at lydbølgene ikke kommer så lett gjennom. På 3D-ul er det lett å se leppespalte, fordi man da ser huden også og ikke bare beinet. Så det er mulig å se det, men det vil avhenge av hvor stor spalten er og som sagt om det er spalte i kjevebeinet, ganen eller bare leppa. Er jo veldig mange kombinasjoner av spalte.

Jeg vil anbefale deg å få ultralyd på et stort sykehus, nå vet ikke jeg hvor du bor, men er du i nærheten av Bergen/Oslo er det jo fint om du kan komme deg på Riksen eller Haukeland som har de to spalteteamene i Norge. Er du i nærheten av Trondheim så dra på St. Olavs, der er det Nasjonalt Senter for Fosterdiagnostikk. De store sykehusene foretar et mye større antall ultralyder enn de små, og det er ofte en sammenheng mellom mengde og kvalitet, så de vil gjerne kunne finne en spalte i større grad enn ved små sykehus.

Lykke til, krysser fingrene for at din lille ikke har spalte! :)

Skrevet

Leppespalte er vanlig å oppdage på ordinær UL, men man kan ikke se om det er kjeve/ganespalte. Det må man vente til etter fødsel for å finne ut. Desverre.

Isolert ganespalte blir oppdaget på barsel, enten rett etter fødsel eller på legekontrollen (evt når man ammer og det kommer melk ut av nesen)

Siden du tar medisiner som gir risiko for fosterskader så vil jeg jo anta at du får en ganske grundig ultralyd scanning, har legen din sendt henvisning?

Det finnes feks isolert leppespalte, isolert ganespalte, ensidig totalspalte, bilateral totalspalte osv. Noen blir også født med kun ett "hakk" i leppen.

Får du påvist spalte vil du bli henvist til spalteteamet enten på Haukeland eller Rikshospitalet. På Rikshospitalet kan man ringe spaltetelefonen på onsdager mellom 12-14, husker ikke nummeret akkurat nå. Der kan du få svar på alle spørsmål du evt sitter på.

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...