Gå til innhold

Alt. til barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har en liten en på 2.5mnd nå og tankene om barnehage har begynt å surre, og de gjør meg kjempe trist.

Tanken på å sende en ett år gammel baby til barnehagen hvor de er mesteparten av dagen er ikke noe bra for meg. At de annsatte i barnehagen vil ha mere tid med min baby enn det jeg vil ha selv. Å bare ha han i tre til fire timer i våken tilsdand i løpet av en dag, jeg blir helt dårlig.

Finnes det noen andre løsninger her til lands? Jeg føler vel at jeg vil være hjemme med han lengere, eller i alle fall bare jobbe deltid for å få mest tid med babyen min. Jeg er klar over kontantstøtten, men den skal jo settes ned sier de, så man kan vel ikke leve av bare den.

Er det noen som vet hvordan det kan gjøres så det er økonomisk forsvarelig for meg å være mest sammen med min lille pode?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det akkuratt på samme måte! Har ikke min sønn i barnehagen som straks blir 1 år. Da han var 10 mnd begynte jeg å jobbe igjen. Jobber 2-3 kvelder i uka hvor jeg begynner kl. 16, resten er vakter fra 10-16 og 10-18 (men er max 1-2 ganger i uka det da) + jeg jobber 3 lørdager i mnd..Pappan er hjemme med småen når jeg jobber kveld, og da får jeg hele dagen sammen med han;) Når jeg jobber dag, har jeg ei veninne som er litt dagmamma, og batle henne 200kr dagen for dette. Ellers stiller også mamma/svigermor opp når dem kan. Blir jo litt sånn "fra uke til uke" planlegging men det har funka for oss til nå i hvertfall:)

Barnahge var liksom helt uaktuelt for oss, men har søkt han inn f.o.m nyåret så får vi se da om han kommer inn. Da er han 15 mnd så da er det litt lettere!

Skrevet

Du kan ta ut ulønnet permisjon fra jobben, og melde deg opp til studier. Da vil du få støtte fra lånekassen. På universitetet er det mange fag som ikke krever oppmøte. Eventuelt kan du velge å ikke studere selv om du er oppmeldt - da vil du ikke få lånet omgjort til stipend, men er jo et gunstig lån da. Og kanskje verdt det hvis du ønsker å være hjemme til barnet ditt for eksempel er 1.5 år:)

Ellers husker jeg godt hvordan jeg følte det da lille var et par måneder. Jeg er student og har hatt mulighet til å kunne være hjemme til gutten vår var 1,5. Da han var 1 år, var jeg sjeleglad for at jeg slapp å sende han i barnehage - og tenkte at jeg ikke ville ha han i barnehage før han var 2-2,5. Men du verden så klare vi var for barnehage både gutten vår og jeg da han var blitt 1,5. Han stortrives i barnehagen og får impulser der som det ville vært vanskelig for meg å gi han :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...